Ponad 60 godzin bez odpoczynku za kierownicą – czy to możliwe?! Inspektorzy WITD w Radomiu zatrzymali do kontroli autobus należący do polskiego przewoźnika. Pojazdem wykonywany był przewóz regularny specjalny – dowóz pracowników do firmy. Kontrola odbyła się 21 marca.
Ponad 60 godzin bez odpoczynku za kierownicą
Kontrola wykazała naruszenia warunków określonych w zezwoleniu. Mianowicie niedostosowanie się do ustalonej trasy przejazdu oraz wyznaczonych przystanków. To jednak nie jedyne naruszenie jakie inspektorzy odnotowali na koncie zatrzymanego. Inspektorzy zaczęli podejrzewać, że kierowca fałszuje zapisy czasu pracy kierowców. Jak informuje mazowsze.witd.gov.pl, w związku z przypuszczeniami postanowiono raz jeszcze, pojazdem nieoznakowanym, skontrolować autobus w godzinach nocnych. Kontrola nocna po raz kolejny wykazała naruszenia warunków określonych w zezwoleniu.Potwierdziły się też podejrzenia dotycząca fałszowania zapisów czasu pracy. “W toku kontroli pasażerowie potwierdzili, że kontrolowanych kierowca prowadzi pojazd „non stop”, stwarzając zagrożenie dla pasażerów prowadzonego autobusu oraz innych uczestników ruchu. Kierowca rozpoczął prace ok. godz. 4 rano w poniedziałek tj. 19 marca i aż do godz. 21 dnia 21 marca kierował pojazdem bez wymaganego odpoczynku. Kierowca począwszy od poniedziałku wykonywał dziennie 3 kursy dowozu pracowników do podwarszawskiej miejscowości, między kursami kierowca miał jedynie 4 godzinną przerwę” – czytamy na stronie mazowsze.witd.gov.pl.
Kary
Kierowcę ukarano mandatami karnymi. Wobec przewoźnika wszczęto 2 postępowania administracyjne. “Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, kierowca wykonując przewóz drogowy na terenie Unii Europejskiej, jest zobowiązany do odbioru 9 lub 11- godzinnego okresu odpoczynku w każdym 24-godzinnym okresie po upływie poprzedniego dziennego okresu odpoczynku lub tygodniowego okresu odpoczynku” – przypomina WITD Mazowsze, który zapowiada kolejne kontrole.
A gdzie był jego dyspozytor? Rzetelne firmy transportowe posiadają na wyposażeniu sprzęt do monitoringu swojej floty pojazdów i kontrolują czas pracy swoich kierowców. To pogwałcenie praw pracownika. Jak czytam takie artykuły to aż się cieszę, że u nas wprowadzono system monitoringu pojazdów z…