Strona główna Informacje prawne Powstanie Elektroniczny Rejestr Przedsiębiorców Transportu Drogowego

Powstanie Elektroniczny Rejestr Przedsiębiorców Transportu Drogowego

901
0
No Ratings Information Message

Powstanie Elektroniczny Rejestr Przedsiębiorców Transportu Drogowego. 12 kwietnia 2016 r. rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Utworzony zostanie Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego, który przez punkt kontaktowy zostanie połączony z rejestrami innych państw członkowskich Unii Europejskiej, co umożliwi wymianę danych między nimi. Utworzenie rejestru ma na celu wypełnienie przez Polskę zobowiązań unijnych.

Rejestr zostanie zbudowany na bazie rejestrów funkcjonujących w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego oraz ewidencji przewoźników drogowych prowadzonych w starostwach oraz miastach na prawach powiatu. Rejestr będzie prowadzony w systemie teleinformatycznym przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Będzie się składał z trzech ewidencji:

  • przedsiębiorców, którzy mają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego;

  • poważnych naruszeń przepisów określających obowiązki lub warunki przewozu drogowego;

  • osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy – do czasu przywrócenia dobrej reputacji.

Założono, że dane gromadzone w ewidencji przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, będą jawne i publicznie dostępne, z wyjątkiem danych dotyczących daty i miejsca urodzenia oraz adresu zamieszkania zarządzającego transportem oraz osoby fizycznej uprawnionej do wykonywania zadań zarządzającego transportem mikroprzedsiębiorcy.

Natomiast dane gromadzone w ewidencji poważnych naruszeń oraz ewidencji osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy będą udostępniane na wniosek – w niezbędnym zakresie – upoważnionym organom: starostom, wojewódzkim inspektorom transportu drogowego, wojewódzkim komendantom Policji, komendantowi głównemu Straży Granicznej, komendantom oddziałów Straży Granicznej, dyrektorom izb celnych, Głównemu Inspektorowi Pracy, zarządcom dróg i sądom oraz szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Przekazywanie danych do rejestru i ich udostępnianie będzie odbywać się za pośrednictwem
elektronicznej skrzynki podawczej Głównego Inspektora Transportu Drogowego lub środkami komunikacji elektronicznej obsługiwanymi przez system teleinformatyczny rejestru.

Łączny koszt utworzenia i funkcjonowania rejestru wyniesie 55,89 mln zł (chodzi o pieniądze wydatkowane z budżetu państwa w latach 2016-2025). Jednocześnie planuje się, że starostwa powiatowe i miasta na prawach powiatu na utworzenie rejestru w 2017 r. poniosą wydatki w wysokości 380 tys. zł.

Utworzenie rejestru przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa transportu drogowego oraz warunków uczciwej konkurencji między przewoźnikami. Klientom zapewni łatwy dostęp do wykazu pozytywnie zweryfikowanych przedsiębiorców.

 

Źródło: www.gitd.gov.pl/MIiB

Oceń artykuł

Poprzedni artykułNowe połączenie z S7 pod Wieliczką
Następny artykułWydawanie zezwoleń rosyjskich