Strona główna Informacje prawne "Prywatni przewoźnicy się buntują"-pisze wyborcza.biz

"Prywatni przewoźnicy się buntują"-pisze wyborcza.biz

1100
0
No Ratings Information Message
– Kielecki dworzec PKS zawyża stawki za wjazd, a miasto z tym nic nie robi – uważają prywatni przewoźnicy i proszą o pomoc wojewodę. Jedna z firm już przed sądem domaga się niższych opłat.
Firma Dextur poskarżyła się w pozwie cywilnymi w sprawie kwot zafakturowanych przez syndyka masy upadłościowej PKS za korzystanie z dworca. – To aż 5 zł za odprawę autobusu – wyjaśnia Mariusz Miąsko, prezes dwóch stowarzyszeń transportowych, które oskarżają PKS o zawyżanie cen za korzystanie z dworca. Twierdzi, że z podobnymi wnioskami niebawem wystąpić mogą i inne transportowe firmy korzystające z dworca przy ul. Czarnowskiej. Jego zdaniem opłaty te powinny być niższe, „nie więcej niż złotówkę”. Powołuje się przy tym na interpretację Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Taka ocena prawna jest jednak wątpliwa. Wszystko przez to, że ustawa wprawdzie precyzuje kwotę maksymalną, ale w przypadku „gdy właścicielem albo zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego”. Kielecki PKS to jednak spółka skarbu państwa, cały czas zresztą w stanie likwidacji. – To kwota maksymalna dla wszystkich operatorów. Taką przyjmujemy wykładnię – argumentuje Miąsko. – Musimy działać komercyjnie, opierając się na rentowności przedsiębiorstwa – odpowiada Marek Wołoch, likwidator PKS.Dextur z dworca PKS już nie korzysta. – Przenieśliśmy się na ulicę Mielczarskiego. Tam opłata jest kilkukrotnie niższa. Wykonujemy ponad 20 kursów dziennie, liczymy każdy grosz – mówi Marek Dudek, właściciel Dexturu i członek Stowarzyszenia Uczestników Rynku Komunikacji Samochodowej i Transportu Drogowego „Najlepsza Droga”.Prywatni przewoźnicy mają sporo uwag do władz Kielc. Z pisma podpisanego przez m.in. Stowarzyszenie „Najlepsza Droga”, które w poniedziałek trafiło do ratusza, wynika, że miasto nie negocjuje z operatorem dworca stawki dla przewoźników ani też nie kontroluje w żaden sposób jej wysokości. Argumentują, że taki obowiązek na władze Kielc nakłada właśnie Ustawa o publicznym transporcie drogowym. Zdaniem przewoźników jest „uzasadnione przypuszczenie, że gmina Kielce faktycznie zrezygnowała z ustawowej roli organizatora publicznego transportu zbiorowego”. Miąsko skierował w tej sprawie pismo do wojewody. Przedstawiciele ratusza pisma nie komentują. – Na razie jego treść nie jest mi znana – mówi Tadeusz Kot, dyrektor Wydziału Komunikacji i Działalności Gospodarczej Urzędu Miasta w Kielcach. Przyznaje jednak, że miasto nie uczestniczy w negocjowaniu stawek dla przewoźników korzystających z dworca PKS i innych dworców, które nie są miejskie. – W tym roku powołany ma być zespół ds. negocjacji, który tymi sprawami będzie się zajmował – zaznacza. Twierdzi, że opóźnienia nie ma. – To odpowiednia pora na wprowadzenie takich zmian – mówi.Takie zespoły działają już w innych miastach, m.in. w Poznaniu. – Ale wiele z nich dalej tego nie robi. Po naszej interwencji prezydent Nowego Sącza podjął tam negocjacje w sprawie obniżenia stawek. Tu liczymy na podobny efekt – twierdzi Miąsko.

Do prezydenta Kielc w sprawie negocjacji stawek zwróciło się też zarządzające dworcem przy ul. Żelaznej Świętokrzyskie Stowarzyszenie Transportu i Usług. – Już w ubiegłym roku powinny być one prowadzone. Działamy w interesie naszych klientów – mówi prezes Jerzy Godzik. Twierdzi, że tu stawki wynoszą 2,5-4 zł.

Grzegorz Walczak

Gazeta Wyborcza Kielce

Oceń artykuł

Poprzedni artykułNieoznakowane radiowozy Inspekcji Transportu Drogowego wyjadą na drogi
Następny artykułAkcja "Znicz" przez pięć dni na polskich drogach.
Autor ponad 250 publikacji prawnych dotyczących w szczególności: europejskiego prawa pracy i ubezpieczeń społecznych mobilnych pracowników „delegowanych”, elementów prawa podatkowego pracowników -„rezydentów”, europejskich regulacji dot. okresów prowadzenia pojazdów, przerw i odpoczynków kierowców, międzynarodowego prawa użytkowania tachografów, prawa przewozowego, prawa mocowania ładunków, prawa przewozu ładunków szybko psujących się, prawa przewozu, materiałów niebezpiecznych, krajowego i unijnego prawa przewozu osób, międzynarodowych reguł handlowych Incoterms 2010, prawa administracyjnego branży TSL, elementów prawa ruchu drogowego.