Strona główna Aktualności Dnia Przewoźniku! Sprawdź, czy jesteś gotowy na zmiany związane z Pakietem Mobilności

Przewoźniku! Sprawdź, czy jesteś gotowy na zmiany związane z Pakietem Mobilności

708
0
5/5 (2)

Od 2 lutego 2022 r. wejdą w życie nowe przepisy związane z dobrą reputacja przewoźnika, zmiany dotyczące wykonywania kabotaży, a także nowe wytyczne w zakresie obowiązkowego powrotu pojazdu do bazy co 8 tygodni, rejestracji kraju przebywania na tachografie cyfrowym, a także nowe przepisy związane z delegowaniem i rozliczaniem wynagrodzeń kierowców. Pakiet mobilności nakłada również nowe obowiązki na przewoźników, którzy w swojej działalności korzystają z pojazdów do 3,5 t. – dla nich przepisy wprowadzane będą w dwóch transzach – pierwsza już od 2 lutego 2022 r., kolejna – od 21 maja 2022 r.

    • Kabotaże

Dotychczas przepisy kabotażowe wskazywały jasno, że dozwolone są 3 operacje kabotażowe w ciągu 7 dni. Po wejściu w życie Pakietu Mobilności, przewoźników będzie obowiązywała dodatkowa, 4-dniowa przerwa pomiędzy kabotażami, liczona od zakończenia ostatniego przewozu. Przewoźnicy, którzy w ramach swojej działalności przeprowadzają wiele operacji kabotażowych, mają uzasadnione obawy, że ilość środków transportowych w ich dyspozycji nie będzie wystarczająca do obsługi dotychczasowych zleceń. Powodem jest właśnie tak zwany „cooling-off period”, co w praktyce oznacza pojazd „zamrożony” na 4 dni. Pojawiają się głosy, że w związku z powyższym korzystniejsze będzie przeniesienie działalności do innego kraju, co nie do końca jest zgodne z prawdą. W tym kontekście należy bardzo dokładnie przeanalizować sytuację konkretnego przedsiębiorstwa. Przy liczeniu operacji kabotażowych dodatkowo należy mieć na uwadze, że jeśli mamy tego samego nadawcę, ale towar jest rozlokowany w kilku miejscach załadunku – nadal jeszcze mamy do czynienia z jedną operacja kabotażową. Jeśli natomiast naczepa zostanie załadowana przez dwóch zleceniodawców, wówczas są to już dwie operacje kabotażowe.

    • Powrót pojazdu do bazy co 8 tygodni

Pracodawca musi w taki sposób organizować pracę, aby pojazd mógł powrócić do centrum operacyjnego firmy co najmniej raz na 8 tygodni. Rozwiązaniem w tej sytuacji może być ulokowanie bazy jak najbliżej granicy (np. niemieckiej, jeśli głównym kierunkiem firmy jest Europa Zachodnia, słowackiej, jeśli przewoźnik jeździ częściej na południe – Węgry, Bałkany, itp.)

    • Obowiązek rejestracji przekraczania granicy

Zgodnie z art. 34 ust. 7 rozporządzenia UE 165/2014, od 2 lutego 2022 r. każdy kierowca będzie zobowiązany do zmiany symbolu kraju w tachografie cyfrowym każdorazowo przy wjeździe do kolejnego państwa członkowskiego na początku pierwszego postoju na granicy lub w najbliższym możliwym miejscu po jej przekroczeniu. Przykładowo kierowca musi zaznaczyć, że zakończył jazdę w Polsce i rozpoczął ją np. w Niemczech. Obowiązek ten wprowadza Pakiet mobilności i brak takich zapisów uniemożliwi prawidłowe rozliczenie wynagrodzenia pracownika, natomiast w przypadku kontroli spowoduje poważne konsekwencje dla przewoźnika. Kierowca powinien wprowadzić symbol państwa na początku pierwszego postoju po przekroczeniu granicy państwa członkowskiego, do którego wjechał. Ten pierwszy postój odbywa się w najbliższym możliwym miejscu postoju na granicy lub po jej przekroczeniu. W przypadku gdy przekraczanie granicy państwa członkowskiego odbywa się na promie lub w pociągu, kierowca wprowadza symbol państwa w porcie lub na stacji przybycia. Uwaga – kierowcy nie muszą wprowadzać informacji, o których mowa powyżej, jeśli tachograf rejestruje automatycznie dane dotyczące lokalizacji zgodnie z art. 8. Kancelaria Prawna Viggen rekomenduje przewoźnikom przedstawienie kierowcom odpowiednich oświadczeń do podpisu. Zaznaczamy również, że w przypadku tachografów analogowych powyższe zasady obowiązują już od sierpnia 2020 r.

    • System IMI

Krajowy Koordynator Systemu IMI poinformował, że od lutego 2022 roku w ramach systemu IMI zacznie funkcjonować nowy obszar, tj. pakiet mobilności, w ramach którego uruchomiony zostanie moduł delegowania kierowców. Do generowania i składania przez przewoźników zgłoszeń delegowania (posting declaration) stworzony zostanie publiczny interfejs połączony z systemem IMI. Interfejs publiczny, tak jak system IMI, będzie wielojęzyczny i dostępny przez internet w języku polskim. System IMI ma zastąpić dotychczasowe zgłaszanie kierowców w ramach krajowych platform.

    • Delegowanie i wynagrodzenia kierowców – nowe zasady

Przepisy Pakietu Mobilności musiały zostać zaimplementowane do polskiego porządku prawnego, zatem częściowo o tym jak ostatecznie będą kształtowały się wynagrodzenia kierowców decydowała już strona polska. Musieliśmy się jednak zmieścić w ramach tego, co narzuca Unia Europejska, pole manewru nie było w związku z tym zbyt szerokie. Z punktu widzenia polskiego przewoźnika, najistotniejszym aktem prawnym, który wdraża te zmiany i procedowanym już od dłuższego czasu jest Ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw, w niej bowiem (a ściśle w Ustawie o CPK) zawierają się przepisy dotyczące definicji podróży służbowej i konkretnie od brzmienia tej definicji zależy na jakich zasadach będziemy rozliczać diety dla kierowców. Sejm uchwalił ustawę w III czytaniu na posiedzeniu, które odbyło się 15 grudnia 2021 r., Ustawę następnie przekazano Prezydentowi i Marszałkowi Senatu.

Senat otrzymał Ustawę z definicją podróży służbowej w następującym brzmieniu:

Art. 2. W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. Z 2019 r. poz. 1412) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

7) podróż służbowa – każde zadanie służbowe wykonywane w ramach krajowych przewozów drogowych polegające na wykonywaniu, na polecenie pracodawcy:

a) przewozu drogowego poza miejscowość, o której mowa w pkt 4 lit. a,

lub

b) wyjazdu poza miejscowość, o której mowa w pkt 4 lit. a, w celu

wykonania przewozu drogowego.”;

Z powyższej definicji wynika, że dietę kierowcy możemy rozliczyć tylko dla przewozów krajowych.

W ramach prac legislacyjnych w Senacie, ciekawą poprawkę definicji zaproponował senator Józef Zając – doktor habilitowany nauk matematycznych, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie:

w art. 2 w pkt 1, pkt 7 otrzymuje brzmienie:

7) podróż służbowa – każde zadanie służbowe polegające na wykonywaniu przez kierowcę, który nie jest na danym odcinku trasy pracownikiem delegowanym w rozumieniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. ustanawiającej przepisy szczególne w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego oraz zmieniającej dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania przepisów oraz rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 (Dz. Urz. UE L 249 z 31.7.2020, str. 49), na polecenie pracodawcy:

a) przewozu drogowego poza miejscowość, o której mowa w pkt 4 lit. a, lub

b) wyjazdu poza miejscowość, o której mowa w pkt 4 lit. a, w celu wykonania przewozu drogowego.”;

Powyższa propozycja nie została jednak uwzględniona w głosowaniu. Poprawka dawałaby szansę na rozliczanie diet przynajmniej w ramach przewozów dwustronnych i tranzytu, gdyż te przewozy zgodnie z Pakietem Mobilności nie są objęte delegowaniem.

Jak zatem sytuacja klaruje się obecnie? Polski przewoźnik będzie zmuszony wziąć pod uwagę: 1). nowe zasady wynagradzania na podstawie regulacji prawa pracy obowiązujące w Polsce; 2). zasady wyliczenia wynagrodzenia oraz dodatków i innych świadczeń obowiązujące w poszczególnych krajach UE (w zależności od tego gdzie wykonywane są przewozy); 3). ogólne regulacje UE w zakresie prawa pracy pracowników delegowanych; 4). typy wykonywanego transportu (transport krajowy, tranzyt, bilateralny, cross-trade, kabotaż); 5) metodę oceny automatycznego „włączenia” lub „wyłączenia” podróży służbowej w kontekście typu wykonywanego transportu, i tak dalej. W związku z tym, aby od lutego 2022 r. wyliczyć wynagrodzenie kierowcy, przewoźnik będzie musiał czerpać zarówno z polskiego i unijnego prawa pracy, jak również prawa pracy obowiązującego w poszczególnych krajach UE. Oznacza to, że każdy przewoźnik będzie musiał rozumieć zasady dotyczące składników wynagradzenia, dodatków (z tytułu np.: godzin nadliczbowych, dyżurów, urlopów, pracy w nocy, pracy na określonych stanowiskach i wielu wielu innych – różnych dla poszczególnych krajów); wymiaru od którego dodatki powstają i są naliczane, współczynników przez które dodatki są przeliczanie oraz w niektórych krajach UE, „podtypu” kierowcy, dla którego stosuje się odmienne zasady rozliczania niż w odniesieniu do pozostałych pracowników.

Kancelaria Prawna Viggen dokonała już gotowej, wewnętrznej parametryzacji algorytmów profesjonalnego programu VTS w sposób zgodny z systemami poszczególnych krajów UE. Zastosowaliśmy autorskie konfiguracje przepisów, które nie występują w innych podobnych rozwiązaniach.

Oceń artykuł

Poprzedni artykułList otwarty do Ministra Edukacji w sprawie absurdalnych ograniczeń nauczania stacjonarnego
Następny artykułFatalna nowela ustawy o transporcie drogowym niestety podpisana przez Prezydenta
Specjalista w zakresie dokumentacji w Kancelarii Prawnej Viggen. Helpdesk i operator aplikacji VTS do rozliczania czasu pracy i wynagrodzeń kierowców. Masz pytania do artykułu? Skontaktuj się ze mną: ak@viggen.pl, ak@vtsproject.pl, tel. +786 137 850

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj