Efekty kończącej się perspektywy UE
Lech Witecki, szef GDDKIA, przedstawił trzy zadania, jakie zostały postawione przez tą instytucją 2008 roku, gdy rozpoczynano wdrażanie obecnie kończącej się perspektywy unijnej. – Pierwszy punkt to poprawa stanu krajowej infrastruktury drogowej poprzez nowe inwestycje. Jako największy beneficjent środków z UE mieliśmy zapewniony budżet żeby realizować nowe inwestycje. Kolejne zadanie to efektywnie wykorzystanie środków UE i trzecie to zwiększenie konkurencyjności na rynku usług budowanych – wyliczył Witecki.
Od 2007 roku oddano do ruchu 2871 km nowych dróg ,w tym 1695 km autostrad i dróg ekspresowych, wyremontowano 5739 km dróg. Do końca 2013 roku zostanie oddanych jeszcze 129 km nowych dróg. – Mam 106-procentowy wzrost dróg ekspresowych i autostrad – sprecyzował Lech Witecki.
Szef GDDKiA przypomniał, że od czerwca zamawiający rozpoczął rozpisywanie przetargów na nową perspektywę finansową. Postępowania dotyczą blisko 800 km dróg ekspresowych i obwodnic, które zostaną wybudowane do 2020 roku. – Dzięki planowanym zadaniom chcemy wybudować 1800 km dróg w ramach nowej perspektywy finansowej – oznajmił Witecki.
Podczas podsumowania 2013 roku, przypomniano o zmniejszeniu kosztu budowy 1 km autostrady i drogi ekspresowej. W przypadku autostrady jest to 40 procent, a drogi ekspresowej – 30 procent. Wskazywany przez ETO właściwy europejski poziom tej ceny to 9,4 mln euro. Witecki poinformował, że w wyniki przetargów w kończącej się perspektywie wygenerowano oszczędności w wysokości 6 mld zł.
Korzyści dla obywateli i samorządów
W 2013 roku udało się znacznie skrócić czas podróży na wielu odcinkach dróg. Między Gdańskiem i Toruniem kierowcy oszczędzają 40 minut, z Warszawy do Łodzi podróż skróciła się o 30 minut, a z Krakowa do Tarnowa o 20 minut.
Co więcej, dochody lokalne PIT wzrosły średnio o 3,3 procent i można to zaobserwować w tych miejscach, gdzie udało się wybudować drogi ekspresowe i autostrady. Zmniejszyło się również bezrobocie w powiatach, w których były realizowane inwestycje drogowe.
Liczba ofiar śmiertelnych na drogach krajowych zmniejszyła się o 27 procent, liczba wypadków spadła o około 25 procent.. – To jest również efekt i zasługa edukacyjna, aby była moda na bezpieczna jazdę – zauważył szef GDDKiA.
Co udało się osiągnąć
– Celem GDDKiA jest budowa spójnej i dobrej sieci drogowej. Na początku perspektywy 1 stycznia 2007 roku było 674,2 km autostrad i 248,4 dróg ekspresowych – powiedział Tomasz Rudnicki, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. aktualnie w eksploatacji mamy1491,4 km autostrad i 1247,9 km dróg ekspresowych. W budowie jest 142,7 km autostrad i 229,9 km dróg ekspresowych. Natomiast w ogłoszonych przetargach wynikających z załączników nr 5 i 6 powstanie ponad 832 km dróg za 42,5 mld zł. – Mamy wszczętych 41 zadań – poinformował Rudnicki.
Lech Witecki wyliczył, że na koniec bieżącego roku sieć dróg szybkiego ruchu będzie liczyć 2759 km. 350 km dróg zostanie oddanych w 2013 roku. Ogłoszono do tej pory 41 przetargów na 643 km dróg. Wyremontowano również 677 km dróg na 246 odcinkach, a wartość tych prac to 470 mln zł.
W ramach badania jakości budów pobrano do końca września 23 tys. próbek, z czego 80 procent przeszło pozytywnie próbę. Zadowalający dla GDDKiA jest fakt, że o 10,3 procent udało się zmniejszyć odsetek wypadków śmiertelnych.
Dzięki działaniu elektronicznego systemu poboru opłat viaTOLL do 10 grudnia udało się osiągnąć wpływy w wysokości 1,1 mld zł. Z kolei sieć dróg objętych tym systemem w bieżącym roku powiększyła się o 620 km i liczy w sumie około 2650 km.
Źródło: rynekinfrastruktury.pl