Strona główna Aktualności Dnia Stacje paliw nie dostosowane są do wymogów prawa

Stacje paliw nie dostosowane są do wymogów prawa

959
0
No Ratings Information Message

Są już wyniki badania przeprowadzonego przez resort gospodarki, dotyczącego modernizacji stacji paliw. Wnioski jakie z niego płyną nie są optymistyczne. Część stacji nadal nie dostosowała się do wymogów określonych prawem. Może im grozić nawet cofnięcie koncesji, bo o dodatkowym czas na modernizację resort nie wspomina.

Ministerstwo Gospodarki przedstawiło wyniki ankiety, jaką przeprowadziło wśród stacji paliw. Dotyczyła ona stopnia wypełnienia przez firmy wymogów rozporządzenia z 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie.

W badaniu wzięła udział niewielka liczba stacji paliw. Według danych MG podmioty, które wypełniły ankiety są właścicielami 944 stacji (około 14 proc. stacji paliw w Polsce).

Z ogólnej liczby respondentów, 97 z nich wskazało, że brak przeprowadzonego procesu modernizacji stacji spowoduje ich zamknięcie. Zgodnie z wynikami badania wprowadzenie wymagań technicznych może spowodować zamknięcie 166, czyli 18 proc. stacji paliw, których właściciele wzięli udział w badaniu. W ogólnej liczbie wszystkich stacji paliw w Polsce (około 6,8 tys.) liczba zadeklarowanych w badaniu do zamknięcia stanowi odsetek około 2,5 proc.

Najczęściej podawanym powodem braku dostosowania stacji do przepisów rozporządzenia był brak funduszy (77 przypadków). W 13 przypadkach respondenci wpisywali przyczyny w kategorii inne. Trzecim najczęściej wskazywanym powodem były trudności techniczne, w tym przeciągające się nie z winy właściciela prace dostosowawcze.

W kategorii innych przyczyn niedostawania zbiorników najczęściej wymieniane powody to: brak środków finansowych i kosztowność przedsięwzięcia, przedłużające się procedury związane z wydawaniem decyzji modernizacyjnych. Zwracano również uwagę, że w związku z kończącym się w 2012 r. terminem dostosowania zbiorników do wymogów rozporządzenia, znacznie podrożały ceny usług budowlanych związanych z przebudową stacji paliw, co jest problemem szczególnie dla przedsiębiorców, będących właścicielem małej liczby stacji (1-3).

Resort gospodarki podkreśla, że ze względu na stosunkowo niską reprezentację stacji paliw, które uczestniczyły w badaniu nie należy „przenosić” wyników badania na wszystkie stacje paliw.

– Do chwili obecnej decyzja w sprawie przedłużenia obowiązywania przepisów rozporządzenia nie została podjęta, w związku z powyższym obecne przepisy paragrafów 176 i 177 rozporządzenia ministra gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać bazy, stacje paliw i rurociągi przesyłowe dalekosiężne i ich usytuowanie są aktualne – informuje Ministerstwo Gospodarki.

Przedstawiciele resortu dodają, że Ministerstwo Gospodarki jest świadome problemów związanych z końcem obowiązywania okresu przejściowego dla dostosowania stacji paliw do wymogów rozporządzenia dla małych, niezależnych stacji paliw. Należy jednak pamiętać, że część znaczna przedsiębiorców poniosła już koszty związane z modernizacją, nierzadko wspomagając się kredytami, a łączny okres przejściowy na dostosowanie do ww. wymogów wyniósł 16 lat.

– Należy zauważyć, że dane z różnych źródeł pokazują, że w kolejnych latach obowiązywania rozporządzenia liczba stacji dostosowanych nie uległa znacznym zmianom. Bardzo prawdopodobne jest, że część stacji paliw niedostosowanych do obowiązujących przepisów, nie zostanie już zmodernizowana. Nie można również wykluczyć, że część przedsiębiorców czeka do ostatniej chwili, aby nie ponieść „niepotrzebnych” nakładów na modernizację, gdyby termin dostosowania został jednak przedłużony – stwierdza Ministerstwo Gospodarki.

Przepisy ww. rozporządzenia nie zawierają sankcji karnych za sprzedaż paliw na niezmodernizowanych stacjach paliw. W opinii Ministerstwa Gospodarki w zakresie stosowania tych przepisów należy odwołać się do przepisów paragrafu 10 rozporządzenia Ministra Gospodarki z 18 września 2001 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać zbiorniki bezciśnieniowe i niskociśnieniowe przeznaczone do magazynowania materiałów ciekłych zapalnych, w kontekście których rozporządzenie z 2005 r. należy rozumieć, jako „przepisy odrębne”.

Należy także zwrócić uwagę na przepisy ustawy prawo energetyczne dotyczące koncesjonowania obrotu paliwami. Zgodnie z przepisami tej ustawy podmioty koncesjonowane są zobowiązane do wypełniania warunków koncesji, które obejmują m.in. konieczność stosowania obowiązujących przepisów prawa. W związku z powyższym w przypadku niedostosowania prezes Urzędu Regulacji Energetyki będzie mógł podjąć odpowiednie czynności, włączając możliwość odbioru koncesji.

wnp.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułKolejny odzew na interwencje Stowarzyszenia U.R.K.SiT.D Najlepsza Droga ws. opłat za zatrzymywanie się autobusów na dworcu
Następny artykułKogo dotknęła plaga roszczeń ze strony kierowców i dlaczego rozprzestrzenia się ona w alarmującym tempie?