Strona główna Aktualności Dnia Wsparcie PO Polska Wschodnia dla inwestycji infrastrukturalnych

Wsparcie PO Polska Wschodnia dla inwestycji infrastrukturalnych

873
0
No Ratings Information Message

Wsparcie PO Polska Wschodnia dla inwestycji infrastrukturalnych. Na początku stycznia bieżącego roku Radę Ministrów przyjęła Program Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020. Znaczna część z 2,1 mld euro, który ma być przeznaczony na realizację tego programu, ma trafić na inwestycje infrastrukturalne. Nowością względem trwającej jeszcze edycji programu jest założenie wsparcia dla inwestycji infrastrukturalnych w transporcie kolejowym. Program operacyjny podlegać będzie jeszcze negocjacjom z Komisją Europejską – informuje rynekinfrastruktury.pl.

Województwa Polski Wschodniej są nadal jednymi z najsłabiej rozwiniętych i najmniej konkurencyjnych regionów w Unii Europejskiej. Dlatego są one obszarem szczególnego zainteresowania polityki regionalnej, wymagającym podejmowania dodatkowych działań dynamizujących jego rozwój. W związku z powyższym powstał Program Operacyjny Polska Wschodnia. Jest to dodatkowy instrument finansowy, który ma dynamizować rozwój gospodarczy i społeczny 5 województw Polski Wschodniej: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego.

Jednym z problemów tego obszaru jest niewystarczająco rozwinięta infrastruktura transportowa (drogowa i kolejowa), w szczególności łącząca ośrodki wojewódzkie zresztą kraju. Dlatego realizacja zadań ze wsparciem ze środków PO Polska Wschodnia ma poprawić dostępność transportową do stolic wojewódzkich, w tym przyczynić się do rozwoju powiązań transportowych pomiędzy głównymi ośrodkami Polski Wschodniej. Poprawa połączeń komunikacyjnych powinna mieć pozytywny wpływ na jakość życia i przyczynić się do lepszego zabezpieczenia stanu środowiska.

Infrastruktura drogowa

Zatwierdzony dokument zakłada wsparcie dla przedsięwzięć polegających na poprawie układów transportowych pięciu miast wojewódzkich, czyli Białegostoku, Kielc, Lublina, Olsztyna i Rzeszowa wraz z ich obszarami funkcjonalnymi lub obszarami realizacji ZIT (Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych) wyżej wymienionych miast. Wsparcie mają uzyskać zadania z zakresu budowy bądź przebudowy ważnych odcinków dróg w obrębie miast wojewódzkich Polski Wschodniej lub wskazanych obszarów, w szczególności inwestycje polegające na przebudowie istniejącej sieci drogowo-ulicznej, służące lepszemu skomunikowaniu dzielnic i eliminacji wąskich gardeł, budowie obwodnic wewnętrznych oraz na budowie/przebudowie odcinków dróg służących połączeniu układu drogowego w mieście z siecią dróg poza jego obszarem.

Beneficjentami mogą być:
– samorządy miast wojewódzkich, w tym w porozumieniu z jednostkami samorządu terytorialnego zlokalizowanymi na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego lub na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego, a także w porozumieniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad;
– związki i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego zlokalizowanych na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego Polski Wschodniej lub obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego Polski Wschodniej, w skład których wchodzi miasto wojewódzkie Polski Wschodniej.
– jednostki samorządu terytorialnego na szczeblu województwa położonego na obszarze objętym projektem.

Transport publiczny w miastach

Program Operacyjny przewiduje również wsparcie dla przedsięwzięć dotyczących poprawy atrakcyjności transportu publicznego. Ma ona nastąpić przez integrację różnych form transportu publicznego, np. komunikacji autobusowej z kolejową. Może ono polegać na budowie centrów przesiadkowych. W ramach promocji przyjaznego środowisku zrównoważonego systemu transportu publicznego wsparcie będzie można uzyskać m.in. na zakup niskoemisyjnego taboru do obsługi transportu publicznego w miastach wojewódzkich lub na terenie aglomeracji, w których wskazane miasta się znajdują.

Beneficjentami wsparcia w zakresie transportu publicznego mogą być podmioty, które mogą skorzystać ze wsparcia przy realizacji inwestycji drogowych.

Źródło: rynekinfrastruktury.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułA1 znad morza do Czech gotowa nie wcześniej niż w 2017 roku
Następny artykułPrzychody z systemu viaTOLL przekroczyły już 2,5 mld zł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj