Kancelaria Prawna Viggen Sp.j. informuje, że od 1 stycznia 2025 roku w Austrii weszło w życie nowe rozporządzenie dotyczące wysokości opłat drogowych.
System opłat GO-Maut obejmuje pojazdy o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) przekraczającej 3,5 tony. Na taryfę łączną składają się różnicowane na podstawie klas emisji CO2 koszty infrastruktury, opłaty za emisje CO2 oraz dopłaty za zanieczyszczenie powietrza i obciążenie hałasem.
Opłacie odcinkowej dla pojazdów o maksymalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony podlegają w 2025 roku następujące odcinki tras:
• A9 autostrada Pyhrn (tunele Gleinalm i Bosruck)
• A10 autostrada Tauern (tunele Tauern i Katschberg)
• A11 autostrada Karawanken (tunel Karawanken)
• A13 autostrada Brenner
• S16 droga ekspresowa Arlberg (tunel Arlberg)
Na oficjalnej witrynie GO-Maut pojawiły się zaktualizowane stawki opłat drogowych dla pojazdów silnikowych o maksymalnej dopuszczalnej technicznie masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Ważne od 1 stycznia 2025 roku opłaty drogowe w Austrii obejmują pojazdy trzech kategorii. Kategoria 2 to pojazdy 2-osiowe, Kategoria 3 – 3-osiowe, a Kategoria 4+ – mające 4 lub więcej osi.
Powyższe taryfy przedstawione są w kwotach euro za kilometr, bez uwzględnienia 20% podatku VAT. Dodatkowo, na autostradzie A13 Brenner obowiązuje specjalna taryfa nocna w godzinach od 22:00 do 5:00.
Nowe opłaty drogowe w Austrii dla samochodów ciężarowych, autobusów i kamperów o DMC powyżej 3,5 tony różnicowane są w zależności od liczby osi, klasy emisji CO2 oraz kategorii pojazdu. W koszt wliczone są też dopłaty za związane z ruchem drogowym zanieczyszczenie powietrza i obciążenie hałasem (zróżnicowanej na podstawie klas emisji EURO) oraz dopłaty za emisje CO2.
Zwracamy również uwagę, że na autostradzie A12 Inntal na odcinku od granicy państwa w Kufstein do węzła Innsbruck-Amras (Unterinntal) obowiązuje taryfa podwyższona o 25% w stosunku do taryfy podstawowej za kilometr.
Opracowała
Karolina Grzelec – Kierownik Działu Silnik Prawny
Kancelaria Prawna Viggen Sp. j.