Strona główna Aktualności Dnia Zmiany w prawie konsumenckim – nowe obowiązki sprzedawców, konieczność aktualizacji regulaminów

Zmiany w prawie konsumenckim – nowe obowiązki sprzedawców, konieczność aktualizacji regulaminów

642
0
5/5 (2)

Dnia 1 stycznia 2021 r. miała miejsce kolejna zmiana polskiego porządku prawnego związana z nowelizacją Ustawy o prawach konsumenta i Kodeksu cywilnego. Od nowego roku osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą zostały objęte ochroną przewidzianą dla konsumentów. Ochrona taka przysługuje w określonych przypadkach:

1. niedozwolonych postanowień umownych – tzw. klauzul abuzywnych,

2. rękojmi za wady,

3. prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość (np. przez internet czy telefon) lub poza lokalem przedsiębiorstwa.

Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby osoba fizyczna – przedsiębiorca została objęta ochroną konsumencką?

– tak naprawdę istnieje jeden warunek – umowa, którą zawrą strony nie może mieć charakteru zawodowego, zatem nie może ona dotyczyć bezpośrednio branży, w której specjalizuje się przedsiębiorca.

Jakie nowe obowiązki leżą po stronie sprzedawców?

– sprzedawcy powinni przede wszystkim zaktualizować swoje regulaminy. W dokumentach powinna pojawić się trzecia kategoria podmiotu, która zyska uprawnienia konsumenckie. Regulaminy należy koniecznie przeanalizować pod kątem trzech zakresów o których wspomniano powyżej (klauzule abuzywne, rękojmia za wady, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość), a następnie ustalić co zmieni się w tych obszarach dla nowej grupy uprawnionych.

W jaki sposób zaktualizować posiadane dokumenty?

– posiadanie regulaminu serwisu jest wymogiem, który nakłada Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Regulamin to umowa na podstawie której realizowana jest usługa, stąd tak istotną kwestią jest precyzyjne określenie praw i obowiązków obu stron transakcji. Regulamin serwisu www nie powinien być kopią innych serwisów, do których wpisywane są i zmieniane tylko dane, a powinien przede wszystkim być:

– dostosowany indywidualnie do profilu strony i charakteru działalności przedsiębiorcy;

– pozbawiony klauzul niedozwolonych;

– dostosowany do aktualnie obowiązujących przepisów prawa, w tym unijnego rozporządzenia RODO.

– od 1 stycznia 2021 zgodny z nowelizacją Ustawy o prawach konsumenta i Kodeksu cywilnego.

Zespół Kancelarii Prawnej Viggen posiada duże doświadczenie w kwestii praktyki dostosowywania regulaminów sklepów do aktualnych przepisów prawnych. Jeśli mają Państwo wątpliwości w jaki sposób zaktualizować dokumentacji oraz jak prawidłowo uwzględnić nową kategorię podmiotu w swoim regulaminie – zapraszamy do kontaktu: tel: 519 140 984, mail: jak@viggen.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułDrastyczne ograniczenie ulgi abolicyjnej
Następny artykułPłace minimalne w Europie – aktualne stawki

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj