Rząd Republiki Czeskiej zatwierdził na wniosek Ministerstwa Transportu podwyższenie stawek myta dla pojazdów powyżej 3,5 tony – dla klasy emisji spalin EURO 0 – IV o 8,2% a dla klasy EURO V o 9,8%.
Zostanie również wprowadzona nowa kategoria pojazdów najbardziej przyjaznych dla środowiska EURO VI, EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle), dla których nie zostaną podwyższone stawki myta – pozostaną na poziomie obecnych stawek dla klas emisji spalin Euro V i wyższych.
W skali rocznej wzrost stawek myta spowoduje wzrost przychodów budżetu państwa o ok. 650 mln CZK (ok. 99 mln PLN). Nadwyżka zostanie przekazana do Państwowego Funduszu Infrastruktury Transportowej. Zostały utrzymane zwiększone stawki myta za przejazdy w piątki w godzinach 15.00 – 20.00. Rozporządzenie Rady Ministrów regulujące stawki myta wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r.
Przychody budżetu państwa z tytułu myta w ostatnich latach wyraźnie spadły – stawki myta dla pojazdów klasy Euro 5 nie były podwyższane od 2007 r., choć w międzyczasie do tej klasy przesunęła się duża grupa pojazdów. Obecnie do klasy Euro 5 należy ponad 60% pojazdów rejestrowanych w czeskim systemie myta.
Porozumienie między czeskim rządem i Związkiem Przewoźników Samochodowych ČESMAD Bohemia, zawarte w 2011 r., regulowało kwestię stawek myta do 2014 r. Zmiana zatwierdzona przez czeski rząd koryguje dotychczas obowiązujące stawki myta o stopę inflacji za lata ubiegłe. Jednocześnie czeski rząd obniżył o jedną czwartą limity, po osiągnięciu których jest przyznawana ulga na myto – np.: dla uzyskania 5-procentowej ulgi wystarczy osiągnąć łączną kwotę zarejestrowanego mytnego 75.000 CZK zamiast dotychczasowych 100.000 CZK.
Rząd zatwierdził również wzrost stawek myta dla autobusów z klasą emisji spalin EURO III – IV o 15% a EURO V o 30%.
Źródło: etransport.pl/ praha.trade.gov.pl