Wszystko wskazuje, że zakres zmian prawnych dotyczących transportu drogowego będzie znacznie szerszy niż pierwotnie sądzono i nie obejmie jedynie nowych zasad wynikających z rozporządzeń 1071/2009/WE, 1072/2009/WE, 1073/2009/WE.
Okazało się że Sejmowa Komisja Infrastruktury przygotowała dodatkowy pakiet nowelizacji w zakresie ustawy o transporcie drogowym i ustawy o czasie pracy kierowców (niezależny od wspomnianych powyżej rozporządzeń). Przygotowano kilkanaście dodatkowych poważnych zmian prawa – w tym między innymi…
…nowe zasady odpowiedzialności finansowej. W związku z powyższym zmiany obejmą łącznie kilkadziesiąt całkiem nowych uregulowań.
Dokładne omówienie nadchodzących zmian które zaczną obowiązywać już w 2011 roku odbędzie się na konferencjach w Jerzmanowicach (pod Krakowem) oraz w Toruniu, gdzie zostaną dokładnie omówione między innymi propozycje nowych zasad kar finansowych oraz administracyjnych nakładanych na firmy transportowe, załadowców i rozładowców, spedytorów, oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego a także…kierowców.
Zaproszenie na konferencje przyjął Przewodniczący Komisji Infrastruktury – Pan Poseł Stanisław Żmijan, który nadzoruje jej prace. Będzie to wyśmienita okazja do wyrażenia własnych opinii oraz propozycji zmian uregulowań.
Zaproszenia na konferencje:
Jerzmanowice pod Krakowem – 09.06.2011 – POBIERZ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
formularz zgłoszeniowy można wysłać faksem na numer: 12 637-24-57 lub na adres mail: konferencja@kancelariaprawnaviggen.pl
pod poniższym linkiem znajduje się opis konferencji:
Toruń – 20.06.2011 – POBIERZ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
formularz zgłoszeniowy można wysłać faksem na numer: 12 637-24-57 lub na adres mail: konferencja@kancelariaprawnaviggen.pl
pod poniższym linkiem znajduje się opis konferencji:
Opis przebiegu poprzedniej konferencji znajduje się na poniższym linkiem:
Konferencja będzie dotyczyć zmian zaproponowanych w projekcie nowelizacji ustawy o transporcie drogowym w którym:
-
rozszerzono zakres osób odpowiedzialnych finansowo za nieprawidłowości w firmie transportowej,
-
określono zakres odpowiedzialności osób zarządzających transportem wskazując aż 24 akty prawne za które zarządzający transportem będzie ponosił odpowiedzialność finansową (niezależnie od zagrożenia utraty Certyfikatu Kompetencji Zawodowych na mocy rozporządzenia 1071/2009 WE),
-
określono nowe zasady monitorowania licencji,
-
określono nowe zasady dotyczące okresu przechowywania dokumentacji w firmie transportowej,
-
ustalono zasady udzielania odznaki „wzorowy kierowca”,
-
określono nowe zasady realizacji kontroli transportowej w wybranych aspektach,
-
określono nowe zasady dotyczące wstępu na teren przedsiębiorstwa w celu realizacji kontroli,
-
określono 7 kategorii podmiotów na które będą nakładane kary za przekroczenia norm prawnych – część w nich to całkowicie nowe podmioty objęte sankcją po raz pierwszy w historii transportu.
-
Określono nowe zasady przesłuchania świadka podczas kontroli,
-
określono zakres funkcjonowania Centrum Monitoringu Transportu analizującego między innymi wykaz cen i taryf stosowanych w przewozach drogowych oraz minimalnych kosztów ich wykonywania,
-
określono nowe zasady odpowiedzialności finansowej kierowcy za uchybienie stosownym przepisom prawa,
-
określono nowe zasady odpowiedzialności osoby zarządzającej transportem na podstawie CKZ,
-
określono nowe zasady odpowiedzialności właściciela lub prezesa firmy transportowej,
-
określono nowe wysokości graniczne kar finansowych za przekroczenia stwierdzone podczas kontroli w firmie transportowej (na podstawie kontroli wewnętrznych),
-
określono (w mojej ocenie omyłkowo) nowe zasady odpowiedzialności finansowej dla części przewoźników realizujących przewozy osób na liniach regularnych w gminach powyżej 50 tys ludności,
-
określono nowe zasady zwalniające z odpowiedzialności przewoźników za przekroczenia stosownych norm prawnych,
-
określono odpowiedzialność także innych osób w przedsiębiorstwie (np.: kadrowej) za poważne naruszenie przepisów,
-
określono nowe zasady dotyczące sankcji za realizację kabotażu,
-
określono nowe zasady przekazywania informacji o nieprawidłowościach pomiędzy PIP, Policją oraz ITD.
-
określono nowe zasady oraz stawki kar finansowych nakładanych na przewoźników oraz kierowców,
-
określono nowe zasady dotyczące godzin nocnych,
-
określono nowe zasady prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców,
-
określono nowe zasady zastosowania zadaniowego czasu pracy kierowców,
-
określono nowe zasady zastosowania „indywidualnego rozkładu czasu pracy”.
Niezależnie od powyższych zmian ustawodawca Polski jest zobowiązany do wprowadzenia:
a) uregulowań wynikających wprost z rozporządzeń 1071/2009 WE, 1072/2009 WE, 1073/2009 WE, których przepisy wchodzą w życie 4 grudnia 2011 roku,
b) uregulowań wynikających obowiązku doregulowania na poziomie prawa krajowego pewnych obszarów wskazanych rozporządzeniu 1071/2009 WE.
Łącznie da to znacznie kilkadziesiąt nowych obszarów uregulowań (wynikających z kilkuset przepisów), które zostaną wprowadzone jeszcze w roku 2011.