Kierowca przewożący ciągnikiem siodłowym z naczepą płyty pilśniowe z Niemiec do Stęszewa został zatrzymany za nieprawidłowe mocowanie przewożonego ładunku. Przewoźnika skontrolowali inspektorzy WITD w Poznaniu na drodze krajowej nr 12 w Opatówku.
Źle zabezpieczony ładunek uległ w trakcie jazdy znacznemu przemieszczeniu, które mogło doprowadził do rozsypania się płyt na drogę w trakcie jazdy. Kierowcę ukarano mandatem w wysokości 200 zł i zobligowano go do prawidłowego zamocowania ładunku.
Obecnie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwają finalne prace nad projektem rozporządzenia określającego sposób przewozu ładunku, z uwzględnieniem sposobu rozmieszczenia i wpływu mocowania ładunku na pojeździe, jak również zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochronę środowiska. W procesie merytorycznego opracowania projektu aktywnie uczestniczyli eksperci Instytutu Naukowego Logistic Technologies, Stowarzyszenia na Rzecz Poprawy Bezpieczeństwa w Transporcie Drogowym „Akademia Mocowania” oraz Stowarzyszenia Uczestników Rynku Komunikacji Samochodowej i Transportu Drogowego „Najlepsza Droga”.
Rozporządzenie będzie dotyczyło przede wszystkim stosowania norm związanych z wyliczaniem sił działających podczas przewozu oraz wymagań stawianych konstrukcjom zabudowy pojazdu, punktów mocowania, jak i wytrzymałości środków mocujących stosowanych w transporcie drogowym. Ponadto omawiane rozporządzenie odnosić się będzie również do wytycznych UE oraz standardów EUMOS. Ważnym aspektem jest także określenie wytrzymałości jednostek ładunkowych, opakowań zbiorczych, przewozu w cysternach, czy tzw. przewozu luzem. Rozporządzenie to będzie ponadto w pełni zgodne z normami prawa unijnego.