Powstanie kolejna część obwodnicy Łomży – 21 grudnia 2017 r. podlaski oddział GDDKiA podpisał umowę na realizację kolejnego odcinka drogi ekspresowej S61 Łomża Południe – Łomża Zachód – podała GDDKiA. To część obwodnicy Łomży na międzynarodowej trasie Via Baltica, łączącej Polskę z krajami bałtyckimi.
Powstanie kolejna część obwodnicy Łomży
Spółka Mota-Engil w połowie października wygrała rozpisany przez GDDKiA przetarg na budowę obwodnicy Łomży, która będzie częścią międzynarodowej trasy Via Baltica. Z ośmiu ofert złożonych w postępowaniu przetargowym, przedstawiona przez Mota-Engil wygrała dzięki niskiej na tle konkurentów cenie – 218,10 mln zł. To znacznie mniej, niż na tę inwestycję przygotowała GDDKiA – 283,27 mln zł. W ramach zadania powstanie 7,2 km odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S61, węzeł Łomża Południe oraz 9-kilometrowy odcinek (w nowym przebiegu) drogi krajowej nr 63 w kierunku Zambrowa.
Obwodnica Łomży – czas realizacji
Na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i buduj” przewidziano 31 miesięcy. Wykonawca powinien zaprojektować trasę i uzyskać decyzję ZRID w ciągu pierwszych 15 miesięcy, a w ciągu kolejnych 16 miesięcy zrealizować prace budowlane oraz uzyskać pozwolenia na użytkowanie. Do czasu realizacji nie wlicza się okresów zimowych 15 grudnia – 15 marca.
Jak powiedział, cytowany na stronie mib.gov.pl, minister Adamczyk: „Umowa na budowę 7-kilometrowego fragmentu obwodnicy Łomży, to nie tylko gwarancja powstania całej, 20-kilometrowej obwodnicy tego miasta, ale też kolejny etap faktycznej realizacji drogi ekspresowej S61, czyli Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej aż po granicę z Litwą”.
Odcinki S61
31 października 2017 r. zostały podpisane umowy na projekt i budowę odcinków S61 w. Kolno – Stawiski oraz Stawiski – Szczuczyn o długości 34,4 km. Podpisanie umów na pozostałe odcinki S61 od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do Łomży (Podborze – Śniadowo, Śniadowo – Łomża Południe, Łomża Zachód – Kolno) jest planowane w I kwartale 2018 r. Ponadto w ramach budowy Via Baltica powstaje obwodnica Szczuczyna (II nitka) o długości 6,5 km, koniec prac planowany na I kw. 2020 r.; obwodnica Suwałk o długości 13 km, zakończenie budowy planowane w II kw. 2019 r. oraz odcinek obwodnica Suwałk – Budzisko (granica państwa) o długości 24 km, zakończenie prac planowane w III kw. 2020 r. podaje GDDKiA
W ramach budowy obwodnicy Łomży od węzła „Łomża Południe” do węzła „Łomża Zachód” powstanie:
– węzeł Łomża Południe, dzięki któremu droga S61 połączy się z nowym fragmentem DK 63 – dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 7,2 km (szerokość pasa 3,5 m, 2,5-metrowe pasy awaryjne, jezdnie oddzielone 5 m pasem zieleni) o nawierzchni z betonu cementowego, – obiekty inżynierskie: 1 most, 14 wiaduktów, 1 przejście dla zwierząt, – infrastruktura ochrony środowiska, w tym: ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne, ogrodzenie całej drogi ekspresowej, – kanalizacja deszczowa, kanały technologiczne, system zarządzania ruchem.
Nowy odcinek drogi krajowej nr 63 (od węzła „Łomża Południe” do istniejącej drogi krajowej 63 w rejonie miejscowości Podgórze) zostanie wybudowany jako droga Główna ruchu Przyspieszonego o długości 8,9 km. Odcinek o nawierzchni bitumicznej zostanie dostosowany do obciążenia nawierzchni 115 kN/oś. W ramach zadania powstanie wiadukt nad linią kolejową nr 49 Śniadowo – Łomża.