Strona główna Aktualności Dnia Bezpieczny import z Chin w 3 krokach, cz. II

Bezpieczny import z Chin w 3 krokach, cz. II

204
UDOSTĘPNIJ

  1. KROK I: Odpowiednie przygotowanie importu

  2. KROK II: Selekcja, czyli którego dostawcę wybrać

  3. KROK III: Minimalizacja ryzyka w imporcie z Chin – jak się zabezpieczyć?

 

KROK II: SELEKCJA, czyli KTÓREGO DOSTAWCĘ WYBRAĆ?

 

1. GDZIE I JAK SZUKAĆ?

Jeszcze kilkanaście lat temu import z Chin był możliwy tylko dla wybranych, wiązał się on nieodłącznie z wizytą w Państwie Środka. Obecnie dzięki łatwemu dostępowi do Internetu mamy praktycznie nieograniczone możliwości. Znalezienie chińskiego kontrahenta jest stosunkowo proste. Jednak jakość tego znaleziska, zależeć będzie od kilku czynników: znajomości chińskich realiów, szczęścia (zdarzają się bowiem sytuacje losowe, na które ani importer, ani nasz chiński kontrahent nie ma wpływu), posiadanych pieniędzy, umiejętności posługiwania się Internetem, a także doświadczenia ewentualnego pośrednika.

1.1. FIRMA POŚREDNICZĄCA

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na import z Chin, firm, które oferują obsłużenie takiego biznesu, jest coraz więcej. Plus tego jest oczywisty. Więcej pośredników to lepszy i szybszy do nich dostęp, a także bardziej konkurencyjne ceny. Jest jednak też minus. Nowi pośrednicy zazwyczaj mają nikłe doświadczenie w sprowadzaniu towarów do Polski, a doświadczenie jest tu kluczowe. Doświadczony pośrednik nie tylko przypilnuje w Chinach, by produkt spełniał europejskie standardy, wynegocjuje dobrą cenę, ale także w przypadku problemów z producentem, ma o wiele większe szanse na pomyślne ich rozwiązanie.

Jeśli zatem szukamy pośrednika w handlu z Chinami, musi on posiadać takie cechy, jak:

  • dokładność – to niezwykle ważne, gdyż sami Chińczycy często bywają niedokładni;

  • transparentność działań;

  • doświadczenie – niezwykle istotne, wychodzi w sytuacjach kryzysowych;

  • posiadane kontakty w Chinach (agencja eksportowa, biuro, przedstawiciela);

  • wiedza, tzw. know how;

  • posiadanie sprawdzonych partnerów na każdym z etapów importu.

1.2. INTERNET

Internet jest najłatwiej dostępnym i zarazem najbardziej ryzykownym sposobem wyszukania producenta w Państwie Środka. Wyszukując dostawcę za pomocą Internetu, skorzystać można z zarówno wyszukiwarek interentowych(Google czy rodzima dla Chińczyków Baidu.cn), jak i odwiedzić portale b2b (busines to business).

Obecnie najpopularniejszym i zarazem największym na świecie portalem internetowym b2b jest Alibaba.com, który skupia miliony firm z całego globu i jest zazwyczaj pierwszym miejscem od jakiego importerzy zaczynają poszukiwania fabryki w Chinach. Innymi wartymi uwagi portalami b2b są Globalsources.com, made-in-china.com, ecvv.com, czy o wiele mniejszy, ale polecany oficjalnie przez Biuro Handlu Zagranicznego Tajwanu: taiwantrade.com.tw.

Jeżeli język obcy stanowi problem, polecam korzystanie z portalu BigChina.pl. BigChina.pl to pierwszy i największy polski portal dla ludzi chcących robić interesy z Chinami. BigChina.pl nie ma aspiracji bycia drugim Alibaba.com – chce skupić się na łączeniu biznesu polskiego z chińskim, a zatem traktować temat bardzo specjalistycznie.

Przeglądając profile firm koniecznie należy zajrzeć do zakładki „Products” – zawiera ona wszystkie produkty, które eksporter chiński prezentuje w portalu. Jeśli produkty różnią się od siebie, możemy mieć pewność, że mamy do czynienia, nie z fabryką, a z agentem, zatem nie kupimy u niego towaru w najniższej cenie. Agent jest dobrym rozwiązaniem, gdy chcemy importować towary z jednego źródła. Jeśli chcemy kupować jak najtaniej, trzeba dotrzeć do fabryk.

Portale b2b w różny sposób podchodzą do rejestrujących się w nich firm, nadając im różne – specjalne statusy członkostwa, określane jako „Verified member”, „Gold supplier” itp. Status „Sprawdzony” nadawany jest w różnym zakresie. Nigdy nie oznacza jednak tyle samo, co „uczciwy” czy „rzetelny”, choć często zdarza się, że początkujący importerzy posuwają się do takiej interpretacji. Statusy nadawane w katalogach b2b niosą za sobą informacje, nie 100% gwarancję na bezproblemową współpracę z producentem. Takiej gwarancji nie da nikt i nigdy. Dowiadujemy się np., że firma działa legalnie, istnieje. Aż tyle i tylko tyle. Interpretacja pozyskanych informacji należy do importera.

1.3. WYJAZD DO CHIN

Jeśli poważnie myślimy o współpracy z Chinami i nie brakuje nam środków, zachęcam do odwiedzenia producentów w ich fabrykach. Jadąc do Chin warto pamiętać o kilku kwestiach:

1) podstawy chińskiej kultury biznesowej

2) tłumacz znający język chiński – nawet gdy dobrze porozumiewamy się po angielsku, mogą nie znać go nasi potencjalni partnerzy, nie mówiąc już o samym poruszaniu się po Chinach i organizowaniu sobie życia – tłumacz znający język chiński i mający doświadczenie w obsługiwaniu tego typu podróży jest niezbędny;

3) zaplanowanie odwiedzin w poszczególnych fabrykach – o ile to możliwe nie planujmy odwiedzenia więcej niż jednej fabryki dziennie, chyba, że mamy absolutną pewność, że fabryki są niedaleko siebie i mamy zapas czasowy – w przeciwnym razie możemy napotkać różne trudności, które uniemożliwią skuteczne działanie (mogą to być sprawy przyziemne, np. korki lub sprawy ważne, np. wspólny obiad z dyrektorem fabryki, którego nie wypada odmówić).

1.4. TARGI HANDLOWE

Jeśli nie chcemy jednak zwiedzać chińskich fabryk, chcemy natomiast spotkać wielu chińskich dostawców w jednym miejscu, bardzo dobrą okazją do znalezienia producenta są wyjazdy na targi branżowe. Oto zalety wyjazdów na targi:

  • dostęp do setek interesujących dostawców w jednym miejscu

  • możliwość zaopatrzenia się w katalogi i porozmawiania z anglojęzycznym przedstawicielem chińskiej firmy

  • uczestnictwo w targach dla wystawiających się firm jest drogie, stąd duża szansa, że firma, na którą trafimy będzie profesjonalnie zarządzana i stabilna finansowo.

Największymi i najsłynniejszymi targami w Chinach są Targi Kantońskie (Canton Fair), odbywające się dwa razy do roku, wiosną i jesienią od 1957 r. Co ważne, dostawcy, których spotkają Państwo na Kantońskich Targach Handlowych, są sprawdzeni i rekomendowani przez lokalne władze. Wielcy zamawiający zawsze znajdą tam idealnych dostawców. Jeżeli prowadzą Państwo mniejszą firmą, proponowałabym wybieranie małych, jednak szybko rozwijających się partnerów, zamiast wielkich korporacji. Wielcy kupcy, tacy jak Wal-mart, Target itp., są priorytetami na liście wielkich dostawców. Interesy mniejszych kupców są pomijane w przypadku, gdy brakuje mocy produkcyjnych do wypełnienia zamówień w okresie szczytu. Z kolei w małych firmach o wszystkich dba się z tą samą starannością.

Najlepiej udawać się na targi do Chin, ale chińskich wystawców można równie dobrze spotkać na targach w Europie, zwłaszcza w Niemczech, a to znacznie obniża koszt dotarcia do dostawcy.

1.5. IZBY HANDLOWE

Chińskie izby handlowe zrzeszają producentów z najprzeróżniejszych branż. Zazwyczaj są to wiarygodne firmy. Oszuści mogliby nadszarpnąć wizerunek takiej izby.

Adresy www, które mogą być przydatne w poszukiwaniu izb handlowych w Chinach:

cgcc.org.cn – Generalna Izba Handlowa Chin

cecc.org.cn – Izba Handlowa Elektroniki

cccfna.org.cn – Izba Handlowa Produktów Żywnościowych

cccmhpie.org.cn – Izba Handlowa Importu/Eksportu Produktów Medycznych

cccme.cn.net – Izba Handlowa Importu/Eksportu Maszyn i Elektroniki

ccct.org.cn – Izba Handlowa Importu/Eksportu Tekstyliów

szgcc.cn – Generalna Izba Handlowa Shenzhen

cpitsh.org – Izba Promocji Handlu Międzynarodowego w Szanghaju

Niestety, nie wszystkie izby handlowe posiadają wersję anglojęzyczną strony. Kontakt, tym bardziej ten w języku angielskim bywa także utrudniony.

 

Pierwszą część artykułu znajdą Państwo pod adresem: http://jazdaprawna.pl/2015/08/10/bezpieczny-import-z-chin-w-3-krokach-cz-i/

 

Paulina Kiełbus-Jania

CEO BigChina.pl, ekspert w dziedzinie importu z Chin

bigchina.pl

praca dla kierowcy
UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here