Wczoraj, tj. 12 stycznia 2022 r. w trakcie 35 posiedzenia Senatu RP odbyło się głosowanie nad poprawkami do Ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw.
Najważniejsza kwestia rozpatrywana przez Senat RP dotyczyła przede wszystkim utrzymania diet dla kierowców, którzy nie pozostają w delegacji (przewozy wyłączone spod Pakietu Mobilności).
Decyzją Senatu diety zostały usunięte, nie będzie zatem możliwości naliczania zwrotu kosztów dla kierowców. Senatorowie pochylili się również nad zapisami dotyczącymi bazy eksploatacyjnej oraz ewidencji czasu pracy kierowców.
Przypomnijmy, że Sejm uchwalił ustawę na 44. posiedzeniu w dniu 15 grudnia 2021 r. Do Senatu została przekazana w dniu 15 grudnia 2021 r., natomiast termin jej rozpatrzenia upływa 14 stycznia 2022 r.
Marszałek Senatu w dniu 15 grudnia 2021 r. skierował ustawę do Komisji Infrastruktury. Posiedzenie w tej sprawie odbyło się 5 stycznia 2022 r. – komisja wniosła wtedy o wprowadzenie poprawek do ustawy (druk nr 600 A).
Przebieg prac: https://www.senat.gov.pl/prace/posiedzenia/tematy,568,1.html
Głosowanie: Senat https://av8.senat.pl/10Sen354
Proces legislacyjny – SEJM
Proces legislacyjny – c.d. – SENAT
“To bardzo zła decyzja i to z kilku różnych powodów o których legislator po prostu najwyraźniej nie wie a które wyjaśnię w opracowaniu prawnym Kancelarii Prawnej Viggen Sp.j. Na tym etapie mogę powiedzieć, że w mojej opinii przedmiotowa regulacja jest niezgodna z zasadami ogólnymi polskiego i międzynarodowego prawa pracy, doprowadzi do różnicowania wymiaru wynagrodzenia netto pracowników – co jest niedopuszczalne, spowoduje lawinę pozwów o wypłatę diet na podstawie orzeczenia Sądu Najwyższego sprzed wielu lat, które stanowi, że jeśli nawet w Ustawie o czasie pracy kierowców nie przewiduje się podróży służbowej, to kierowcom i tak na podstawie regulacji KC przysługuje zwrot kosztów z tytułu podróży służbowej. Reasumując – bardzo zła decyzja, pokazująca że legislator nie posiada elementarnej wiedzy w zakresie prawa które stanowi” – mówi dr Mariusz Miąsko – Prezes Kancelarii Prawnej Viggen Sp.j.
“Niezależnie od tego co finalnie ureguluje Sejm RP, ma Kancelaria Prawna Viggen oraz VTS Project Sp. z o.o. przygotowały szczegółowy schemat rozliczeń kierowców na podstawie prawa polskiego, unijnego oraz regulacji prawa pracy występujących w poszczególnych krajach UE.
Jeśli przewoźnicy chcą prawidłowo rozliczać wynagrodzenia to w mojej opinii wyłącznie aplikacja VTS da taką możliwość każdemu przewoźnikowi” – dodaje dr Mariusz Miąsko – Prezes firm KPV Sp.j. oraz VTS Project Sp. z o.o.