Strona główna Aktualności Dnia Elektryczne pojazdy dostawcze

Elektryczne pojazdy dostawcze

963
0
No Ratings Information Message

Po uruchomieniu produkcji e-NV200, będzie on drugim zeroemisyjnym pojazdem w ofercie Nissana, ale firma bada także inne sposoby wykorzystania technologii pojazdów elektrycznych na rynku samochodów dostawczych.

Na Salonie Motoryzacyjnym w Hanowerze na przykładzie dwóch koncepcyjnych pojazdów elektrycznych firma zaprezentuje potencjalne nowe zastosowania zaawansowanych akumulatorów litowo-jonowych i elektrycznego zespołu napędowego.

Pierwszym z nich będzie e-NT400 Concept. W lekkiej ciężarówce opartej na modelu Cabstar zastosowano zespół napędowy z Nissana LEAF. Tak właśnie powstał zeroemisyjny, stuprocentowo elektryczny samochód ciężarowy.

Podobnie jak e-NV200, e-NT400 Cabstar Concept będzie mógł wjeżdżać do tych stref w mieście, w których obowiązuje zakaz poruszania się pojazdów z silnikami spalinowymi, a praktycznie bezgłośna praca umożliwi jego eksploatację przez 24 godziny na dobę bez hałasu i emisji spalin.

Niskie koszty eksploatacji stanowią o ekonomicznej atrakcyjności pojazdu, natomiast akumulatory litowo-jonowe o dużej mocy i pojemności zasilające 80 kW silnik elektryczny mają zapewniać nowe doświadczenia w prowadzeniu pojazdu. Przy zasięgu 140 km (wg normy NEDC) oraz możliwości naładowania akumulatora do 80% pojemności w 60 minut za pomocą zintegrowanej szybkiej ładowarki e-NT400 Concept mógłby przyczynić się do obniżenia emisji CO2 w miastach przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności i obniżeniu kosztów eksploatacji dla użytkujących go firm.

Cabstar e-Refrigerator jest wyposażony w silnik elektryczny, wysokowydajny agregat oraz akumulator litowo-jonowy. Zestaw ten nie służy jednak do napędzania pojazdu, ale do chłodzenia przewożonego towaru nawet po wyłączeniu silnika spalinowego.

Najważniejszy element pojazdu, czyli moduł akumulatora został zbudowany przez 4R Energy Corporation – joint venture utworzone przez Nissan Motor Co., Ltd (51%) i Sumitomo Corporation (49%), zajmujące się opracowywaniem nowych zastosowań dla akumulatorów litowo-jonowych z pojazdów elektrycznych, w tym zarówno nowych, jak i wycofanych z eksploatacji w pojazdach.

Wykorzystanie energii elektrycznej zamiast silnika spalinowego do zasilania agregatu chłodniczego pozwala ograniczyć emisję CO2 i hałasu. Do tego wyeliminowano część rur doprowadzających czynnik chłodniczy, co zmniejsza ryzyko jego wycieku. Akumulator jest dodatkowo ładowany z dużego panelu słonecznego zamontowanego w pojeździe.

Obydwa pojazdy koncepcyjne skonstruowane przez inżynierów Nissana znajdują się w fazie rozwoju, a plany ewentualnego uruchomienia ich produkcji są analizowane.

wnp.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułStowarzyszenie Najlepsza Droga ponownie interweniuje
Następny artykułBTM po interwencji Stowarzyszenia Najlepsza Droga przyjmuje już sprawozdania finansowe od małych przewoźników. Winni zostaną ukarani

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj