Strona główna Aktualności Dnia Ewidencja w formie elektronicznej – zmiany dla podatników od 2018 roku

Ewidencja w formie elektronicznej – zmiany dla podatników od 2018 roku

1216
0
5/5 (3)

Od stycznia zmieniają się się zasady dotyczące prowadzenia ewidencji. Każdy podatnik VAT czynny od rozliczenia za styczeń 2018 roku będzie musiał wysyłać JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. Ewidencja w formie elektronicznej to kolejna zmiana jaka czeka na podatników.

JPK_VAT

Jak powiedział, cytowany na stronie mf.gov.pl,  wiceminister finansów, zastępca szefa KAS Paweł Cybulski podczas konferencji pt. „Korzyści dla przedsiębiorców z wprowadzenia JPK”: „Chcemy stale polepszać sytuację przedsiębiorców i wzmacniać uczciwą konkurencję. Temu służy także rozszerzenie stosowania JPK na mikrofirmy. Pomoże im to w eliminowaniu nieuczciwych kontrahentów, porządkowaniu ewidencji i ograniczy liczbę kontroli ze strony służb skarbowych”. Duże przedsiębiorstwa wysyłają JPK_VAT od 1 lipca 2016 r., a małe i średnie od 1 stycznia 2017 r. Teraz obowiązkiem tym zostaną objęte także mikroprzedsiębiorstwa. Ministerstwo Finansów informuje, że: „JPK_VAT to zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres. Przesyła się go wyłącznie w wersji elektronicznej, w określonym układzie i formacie, do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni, nawet jeśli podatnik rozlicza się kwartalnie”.

 

Ewidencja w formie elektronicznej

Dodatkowo będą oni zobligowani do prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Obowiązek ten będzie wynikał z art. 109 ust. 8a ustawy o VAT. Nie ma konieczności informowania urzędu o zmianie formy prowadzenia ewidencji z papierowej na elektroniczną. Podatnik nie zostanie także zobligowany do zakupu programu do prowadzenia ewidencji. Od początku 2018 roku Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatny program do wykonania tego zadania. Obowiązek prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych będzie wynikał z art. 109 ust. 8a ustawy o VAT. Podatnik, który prowadził ewidencję w formie papierowej, nie musi informować urzędu o zmianie formy prowadzenia ewidencji z papierowej na elektroniczną. Żadne przepisy nie nakładają na podatnika takiego obowiązku.
Podatnik nie ma również obowiązku zakupu programu do prowadzenia ewidencji. Poza tym na początku 2018 r. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatny program do prowadzenia ewidencji. Nie będzie możliwości prowadzenia ewidencji w programie EXEL czy WORD.

Oceń artykuł

Poprzedni artykułKontrole wagowe na DK 35
Następny artykułWynagrodzenie pracownika – niezbędne informacje

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj