Strona główna Aktualności Dnia Francja: w jakich sytuacjach NADAL należy zgłaszać kierowców do SIPSI?

Francja: w jakich sytuacjach NADAL należy zgłaszać kierowców do SIPSI?

1680
0
5/5 (6)

Nowe zasady Pakietu Mobilności w zakresie delegowania kierowców pojazdów do 3,5 t wchodzą w życie dopiero w lipcu 2026 r. Zgodnie z francuskimi przepisami krajowymi do tego czasu nadal obowiązuje reprezentant oraz zgłoszenie kierowców w systemie SIPSI. Francuskie służby wykorzystują ten fakt i niewiedzę wielu przedsiębiorstw podczas kontroli, nakładając tym samym wysokie kary za brak odpowiedniego zgłoszenia.

Przepisy art. L. 1262-2-1, art. R. 1263-3 francuskiego Kodeksu Pracy nakładają na każdego pracodawcę zagranicznego delegującego pracowników do Francji obowiązek zgłoszenia oddelegowania do francuskiej inspekcji pracy. Należy to zrobić poprzez platformę internetową SIPSI. Zgłoszenia należy dokonać przed rozpoczęciem delegacji, a w razie jej anulowania – powinno zostać odwołane.

Zgodnie z francuskimi przepisami, obowiązek zgłaszania pracowników do SIPSI dotyczy osób które wykonują kabotaż lub transport do Francji  pojazdami poniżej 3,5 t, o czym wyraźnie świadczą artykuły R1331-2 oraz R1331-7 kodeksu transportu zmienionego dekretem 2022-104 Natomiast zgłoszenie do systemu IMI obowiązuję pojazdy powyżej 3,5 t. Trzeba przy tym zwrócić uwagę iż przepisy rozporządzenia 561/2006 mają zastosowanie do przewozu drogowego rzeczy, gdy dopuszczalna masa całkowita łącznie z przyczepą lub naczepą przekracza 3,5t.

W związku z powyższym, kierowca pojazdu nieprzekraczającego 3,5t nadal musi posiadać poniższe dokumenty w kabinie pojazdu:

    • kopię ważnej deklaracji SIPSI ( w tym reprezentanta),
    • umowę o pracę oddelegowanego pracownika w języku francuskim
    • dokument zawierający informacje o godzinie rozpoczęcia, zakończenia i czasie trwania prac pracownika delegowanego (tzw. Indywidualnej książeczki rejestru czasu pracy kierowcy we Francji (LIV – Livret Individuel de Contrôle)
    • zaświadczenie A1
    • dokumenty przewozowe

Brak jakiejkolwiek dokumentacji wymienionej powyżej, oraz błędna interpretacja nowych przepisów kończy się nałożeniem wysokich kar administracyjnych przez Francuskie służby kontrolne. Mandat za brak zgłoszenia do systemu SIPSI wynosi 750 EUR, natomiast za brak wyznaczonego reprezentanta i kompletu dokumentacji 4000 EUR.  Warto podkreślić iż w przypadku recydywy sankcje te mogą być DWA RAZY większe! Dodatkowo, jeżeli ani pracodawca ani zleceniodawca nie złożą stosownej deklaracji może dojść do zawieszenia świadczenia usług w obrocie międzynarodowym. DIRECCTE (Dyrekcja Regionalna do Spraw Przedsiębiorstw, Konkurencji, Konsumpcji, Pracy i Zatrudnienia) może nakazać wstrzymania działalności nawet na miesiąc czasu.

Przypomnieć raz jeszcze należy, iż od dnia 1 lipca 2026 r. rozporządzenie 561/2006 będzie miało zastosowanie do transportu rzeczy w międzynarodowym transporcie drogowym lub kabotażowym, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą przekracza 2,5 tony, a zatem od lipca 2026 roku dla transportu wykonywanego tymi pojazdami będzie wymagane zgłoszenie delegowania kierowców przez serwis „IMI”.

Karolina Grzelec,

prawnik

Kancelaria Prawna Viggen

Oceń artykuł

Poprzedni artykułZmiany w ewidencji czasu pracy kierowcy od 29 maja 2022 r.
Następny artykułDo 1 czerwca 2022 r. obowiązek zgłoszenia wszystkich pojazdów do zezwolenia
Specjalista w zakresie dokumentacji w Kancelarii Prawnej Viggen. Helpdesk i operator aplikacji VTS do rozliczania czasu pracy i wynagrodzeń kierowców. Masz pytania do artykułu? Skontaktuj się ze mną: ak@viggen.pl, ak@vtsproject.pl, tel. +786 137 850

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj