Komisja Europejska – DG Move przygotowuje propozycję zmiany Pakietu Mobilności 1 w sprawie powrotów samochodów ciężarowych do bazy.
Propozycja zostanie omówiona przez Kolegium Komisarzy Europejskich i zostanie przedłożona, jeśli otrzyma pozytywną opinię. Kolejne spotkanie Kolegium Komisarzy Europejskich odbędzie się 14.07.2021.
Komisja Europejska zleciła sporządzenie RAPORTU oceny skutków obowiązku regularnych powrotów pojazdu do państwa członkowskiego siedziby (zgodnie z rozporządzeniem 1071/2009 ustanawiającym wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego ). Raport został opublikowany 18 lutego 2021 r. Celem badania była identyfikacja i ocena wpływu regularnych powrotów na klimat i środowisko, na zatory komunikacyjne, a także na gospodarkę i rynek wewnętrzny. W badaniu rozważono potencjalny wpływ na operacje transportu towarowego oraz warunki pracy kierowców, biorąc pod uwagę również równoległe wdrożenie nowego wymogu, aby kierowcy regularnie powracali do swoich krajów pochodzenia, zgodnie ze zmienionym rozporządzeniem (WE) 561/ 2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85. Przepis został już przyjęty i ustanowiony w rozporządzeniu (UE) 2020/1055 – będzie obowiązywał od 21 lutego 2022 r.
Źródło: https://www.untrr.ro/