Marszałek Ewa Kopacz tłumaczy się z tego, że nie zapłacono przedsiębiorcom za budowę autostrad. Informowaliśmy już, że w wyniku interwencji Stowarzyszenia URKSiTD “Najlepsza Droga”, grupa posłów PO wystąpiła do Pani Marszałek Ewy Kopacz z interpelacją poselską w sprawie niewypłaconych przedsiębiorcom (w tym przewoźnikom), należności za prace wykonane przy budowie autostrad i dróg krajowych.
Posłowie pytali Panią Marszałek o dalszy rozwój sytuacji w zakresie zwrotu przedsiębiorcom należności za wykonane przez nich prace za które nikt im nie zapłacił. Pani Marszałek udzieliła pisemnej odpowiedzi na interpelację poselską (poniżej treść odpowiedzi).
Obecnie obowiązująca “specustawa autostradowa” objęła swym zakresem jedynie głównych wykonawców natomiast mniejsze firmy pracujące przy budowie nie zostały nią objęte. W efekcie małe i średnie firmy pomimo że udokumentowały prace przy budowie to nadal nie otrzymały wynagrodzenia. Niektóre faktury powinny być zapłacone już od ponad 2 lat. Tym czasem Marszałek Kopacz w odpowiedzi na interpelację twierdzi, że ustawa zabezpiecza interesy także podwykonawców.
“Niezwykle zaskakuje mnie twierdzenie Pani Marszałek jakoby ustawa obejmowała swym zakresem także dalszych podwykonawców – ta teza jest całkowicie sprzeczna z treścią ustawy i wie o tym każdy kto zna tę sprawę” – twierdzi Mariusz Miąsko, prezes Stowarzyszenia URKSiTD “Najlepsza Droga”.
“Żaden podwykonawca dalszy na podstawie przepisów obecnej ustawy nie ma najmniejszych szans aby zwrócić się skutecznie do GDDKiA po swoje należności za wykonane prace przy budowie autostrad. Wszyscy podwykonawcy którzy nadal nie otrzymali zapłaty starali się o wypłatę ale nikt jej nie otrzymał, ponieważ ustawa dotyczy wyłącznie tzw.: głównych wykonawców i nie rozumiem dlaczego Pani Marszałek udziela informacji błędnych” – dodaje dalej prezes Miąsko.
Zasadniczo rzecz polega na tym, że Ewa Kopacz uważa, że mali przedsiębiorcy mogli być rozliczeni przez dużych wykonawców skoro tamci otrzymali środki od państwa.
“Pani Marszałek być może nie wie, że niektórzy podwykonawcy nie mogli sami się zwrócić do GDDKiA o zwrot środków, ponieważ nie zezwalała na to ustawa a jednocześnie nie mogli otrzymać środków od głównych wykonawców, ponieważ ci zbankrutowali zanim otrzymali pieniądze od państwa” – dodaje Mariusz Miąsko.
Z tego też powodu grupa posłów PO 19.03.2013 roku przedstawiła na Kolegium Klubu projekt nowelizacji specustawy przygotowany przez Stowarzyszenie URKSiTD “Najlepsza Droga”. Po przedstawieniu uzasadnienia do projektu Klub Kolegium podjął decyzję o skierowaniu projektu zgodnie z procedurami do dalszej pracy. Projekt został przesłany do zaopiniowania w Ministerstwie.