Strona główna Strefa unieruchomienia ładunku Metoda poprzecznego opasania, synonim dziadostwa i nieskuteczności

Metoda poprzecznego opasania, synonim dziadostwa i nieskuteczności

446
UDOSTĘPNIJ

Jako były inspektor ITD i biegły sądowy, widziałem już wielu „Ekspertów” mocowania, którzy szli w zaparte argumentując, iż metoda poprzecznego opasania jest nie tyle dobrą, co wystarczającą metodą, aby unieruchomić prawidłowo ładunek, a im ładunek cięższy tym lepiej, ponieważ nie trzeba go w cale mocować, tak jakby ciężkich ładunków nie obowiązywały Newton’owskie prawa fizyki. Z tych właśnie powodów, błędnych i bezsensownych opinii, metoda poprzecznego opasania jest tak naprawdę jedyną, znaną i stosowaną metodą mocowania. Tą metodę mogę opisać w kilku słowach – najbardziej inwazyjna i najmniej skuteczna metoda. Jedyną zaletą tej metody jest popularność nagminnego jej stosowania.

Zanim natomiast przejdziemy do opisania tej metody, to wyjaśnijmy sobie, jaki jest cel unieruchamiania ładunku i używania pasów transportowych. Celowo napisałem „unieruchamiania”, a nie „mocowania”, ponieważ naszym, a raczej załadowców, przeładowców, nadawców, odbiorców i producentów zadaniem, jest unieruchomienie ładunku względem podłogi naczepy, a nie samo przypięcie go do środka transportowego. Ideą unieruchamiania jest wytworzenie sił, skierowanych przeciwnie do sił jakie mogą powstać podczas przemieszczania się ładunku względem skrzyni ładowni, tak żeby w trakcie jakichkolwiek gwałtownych manewrów, czyli ostrego hamowania, przyspieszania, gwałtownego manewrowania pojazdem (skręcanie w prawo lub lewo), nasz cenny ładunek nie mógł się przemieścić, trzymany w ryzach przez środki mocujące. Schemat działających sił na ładunek znajduje się poniżej, wg normy PN EN 12 195-1:

1

Cała sztuka polega na tym, aby tak dobrać środki, metody i systemy mocowania, żeby ładunek o dowolnym gabarycie, kształcie, przekroju, masie, plastyczności i rozłożeniu prawidłowo masy zabezpieczyć przed przemieszczaniem się względem skrzyni ładowni. Proszę mi wierzyć, a zajmuję się tym tematem od ponad 16 lat, jako były Inspektor ITD, jak i również biegły sądowy z zakresu mocowania ładunków, metoda poprzecznego opasania nadaje się do stosowania tylko do dużych niepodatnych na odkształcenia plastyczne ładunków, jak np. kamienne czy marmurowe bloki. Każdy inny ładunek np. ceramika, papier, butelki, papy różnego rodzaju czy nawet stal w prętach – nie nadają się kompletnie do stosowania tej metody mocowania. Dlaczego? Gdyż jej zadaniem jest wytworzenie siły, dociskającej towar do podłoża. Kiedy mamy ładunek o wadze przekraczającej np. 15 ton i wjedziemy z nim np. do Niemiec z 12 pasami, to finał takiego spotkania z organami kontrolnymi może być taki:

1

czyli około 90 pasów na naczepie, które wytworzą skutecznie siłę potrzebną do unieruchomienia tego właśnie ładunku widocznego na zdjęciu. Jeśli zostaną Państwo, a raczej Wasz towar zostanie zatrzymany w Niemczech, to dalej nie pojedzie po niemieckich drogach, dopóki nie zostanie prawidłowo unieruchomiony. Czy stosowanie tej metody jest ekonomicznie uzasadnione? Jasne, że nie! Nie dość, że każdy z tych pasów trochę kosztuje, to czas jaki trzeba wykorzystać do ich założenia jest bezcenny. Rozwiązanie może być dużo prostsze niż się Państwu wydaje, ponieważ wystarczy zastosować pod ładunkiem, np. kilka mat antypoślizgowych, które skutecznie zwiększą współczynnik tarcia i „odizolują” stykające się ze sobą powierzchnie, kilka pasów, które wykorzystamy stosując inne metody unieruchomienia ładunku. Właśnie to jest naszym celem, aby ułatwić Państwu cały skomplikowany proces logistyczny poprzez wdrożenie w Państwa firmie potrzebnych i życiowych przepisów BHP, które nie spowodują wydłużenia tego procesu. Naszym celem jest zoptymalizować Państwa całą logistykę załadunku po to, żeby było bezpiecznie, normatywnie i ekonomicznie. Wtedy to właśnie otrzymają Państwo poczucie bezpieczeństwa i przeświadczenie, że nie stanie się nic złego z towarem i cały, nieuszkodzony dojedzie do celu, a jednocześnie oszczędzą Państwo pieniądze i co najważniejsze, czas.

 

P.s.

W celu znalezienia innych metod mocowania, zapraszam na stronę www.logistictechnologies.pl i tam na dole po prawej stronie znajdą Państwo wytyczne KE.

 

inż. Jarosław Kędzior

Wiceprezes Logistic Technologies Sp. z o.o.

www.logistictechnologies.pl

 

Niniejszy dokument podlega ochronie prawnej na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r., Dz. U. 06.90.631 z późn. zm.).

SILNIK PRAWNYpraca dla kierowcy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here