Strona główna Aktualności Dnia Niemcy: od 1 października myto dla pojazdów o dmc od 7,5 tony

Niemcy: od 1 października myto dla pojazdów o dmc od 7,5 tony

2363
0
No Ratings Information Message

Obowiązek uiszczania opłat drogowych został rozszerzony na kolejne 1100 km dróg federalnych od 1 lipca 2015, a od 1 października 2015 na pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 t. Przewidziane prawem warunki w tym zakresie zostały stworzone przez niemiecki Parlament.

 

Nowe taryfy
 
Ponadto od 1 października 2015 roku zmianie ulegają również taryfy opłat drogowych. Stawki opłat składają się ze stawki częściowej przeznaczonej na infrastrukturę oraz stawki częściowej za zanieczyszczenie powietrza spowodowane przez samochód ciężarowy, uzależnionej od klasy emisji spalin pojazdu. Stawka częściowa opłat przeznaczona na infrastrukturę jest uzależniona od klasy osi. Klasy osi zostają rozszerzone z obecnych dwóch na cztery (2, 3, 4, 5 i więcej osi).

Niemiecki system poboru myta jest oparty na technologii satelitarnej (GPS). Zamontowane w pojeździe urządzenie rejestruje przejechane odcinki drogi i na tej podstawie wylicza opłatę. Poza technologią satelitarną urządzenie pokładowe Toll Collect wyposażone jest też w moduł DSRC. Może on działać w technologii mikrofali (czyli w oparciu o nadajniki naziemne). To rozwiązanie ma szczególne zastosowanie w systemie Toll2GO – wspólnym dla Niemiec i Austrii.

Przypominamy, że systemy opłat drogowych, obowiązujących pojazdy ciężarowe w Austrii (GO) oraz w Niemczech (Toll Collect), są ze sobą powiązane. Przewoźnicy mogą rozliczać w nich opłaty odrębnie lub zarejestrować się do usługi Toll2GO i rozliczać opłaty poprzez jedno urządzenie pokładowe Toll Collect. Zdecydowana większość przewoźników decyduje się na taki właśnie wariant.


Jakie pojazdy objęte są opłatami?
 
O obowiązku płacenia myta w Niemczech decyduje masa i przeznaczenie samochodu. Opłacie podlegają wszystkie pojazdy o całkowitej masie dopuszczalnej wynoszącej co najmniej 12 t, przeznaczone do transportu towarowego. E-myto muszą też płacić puste ciężarówki, jeżeli ich dopuszczalna masa całkowita jest wyższa niż 12t.

Za myto nie muszą płacić pojazdy federalne oraz ratownicze (policja, straż pożarna, pogotowie itp.). Z opłat drogowych zwolnione są też autobusy, ale wcześniej muszą się zarejestrować.

Za które drogi trzeba zapłacić?


Myto obowiązuje na wszystkich autostradach w Niemczech. Dotyczy to także autostrad miejskich. Pełną listę dróg objętych e-mytem znaleźć można na stronie operatora.

 

Jak klasyfikuje się pojazdy?

Wysokość myta obliczana jest na podstawie:

– klasy emisji spalin 

– liczby osi pojazdu

– długości płatnego odcinka


Na podstawie klasy emisji spalin każdy pojazd jest przypisany do kategorii A, B, C lub D. W przypadku, gdy klasa Euro pojazdów ulegnie zmianie, właściciele mogą je przerejestrować, aby korzystać z niższych taryf opłat.

 

Jak płacić?


System Toll Collect oferuje swoim użytkownikom dwie możliwości wnoszenia opłat:
-automatycznie przy pomocy urządzenia pokładowego
-ręcznie – przy terminalu stacjonarnym lub przez internet.

 

Automatyczne naliczanie e-myta


System automatycznego naliczania myta bazuje na kombinacji technologii telefonii komórkowej (GSM) oraz satelitarnej (GPS). Do pobierania opłat służy urządzenie pokładowe Toll Collect. Za pomocą sygnałów satelitarnych GPS i innych czujników określających położenie pojazdu, urządzenie automatycznie oblicza przejechane odcinki dróg i sumuje opłatę.


Ta metoda jest zdecydowanie wygodniejsza dla przewoźników – kierowca nie musi rejestrować wcześniej trasy, a najważniejsze dane pojazdu są zapisane w pamięci urządzenia pokładowego.


Opłaty, podobnie jak w Polsce, można regulować na dwa sposoby: pre-paid lub post-paid.

Pre-paid, czyli płatność z góry, oznacza, że musimy zasilić odpowiednie konto w kwotę, która jest wykorzystywana na bieżąco do opłacania przejechanych odcinków drogi. Wymaga to dyscypliny od kierowcy, który musi stale kontrolować ilość pieniędzy, jakie pozostały na jego koncie. Sposób polecany firmom rzadko podróżującym po Niemczech.

 

Post-paid, czyli płatność z dołu, oznacza, że nie musimy przejmować się koniecznością przedpłat. Poszczególne koszty przejazdów są rejestrowane w systemie Toll Collect i wysyłane zbiorczo raz na miesiąc jako faktura. Sposób ten jest bardzo wygodny dla przedsiębiorstw, które wykonują regularne przewozy po Niemczech.

Pierwszym krokiem do korzystania z automatycznego systemu rozliczania myta jest rejestracja przedsiębiorcy i jego pojazdów w systemie operatora Toll Collect. W celu rejestracji należy wypełnić formularze, które można znaleźć tutaj.

Po dokonaniu rejestracji przedsiębiorstwo otrzyma kartę pojazdu dla każdej ciężarówki. Na karcie zapisane będą wszystkie najważniejsze dane pojazdu. Następnie posiadacz karty może zlecić montaż urządzenia OBU w każdym autoryzowanym serwisie.

Urządzenie pokładowe należy do Toll Collect, w związku z czym użytkownik nie musi za nie płacić. Opłaty pobierane są jedynie za montaż oraz serwisowanie OBU.

 

Ręczne opłacanie myta


W celu ręcznego opłacenia myta, użytkownik zgłasza planowaną trasę przy jednym z 3.500 terminali stacjonarnych lub za pośrednictwem strony www Toll Collect.

Terminale z napisem „Toll Collect” znajdują się na parkingach, stacjach benzynowych oraz przy przejściach granicznych. Komendy na wyświetlaczu podawane są w języku niemieckim, angielskim, francuskim i polskim.

 

W terminalu kierowca wpisuje:

– datę i godzinę rozpoczęcia jazdy

– miejsce, w którym rozpoczęła się podróż

– cel podróży.


Na tej podstawie terminal oblicza najkrótszą trasę w sieci dróg płatnych. Użytkownik może ją zaakceptować lub wybrać alternatywny przebieg trasy, wpisując inne odcinki lub dodatkowe punkty tranzytowe.


Po zatwierdzeniu trasy kierowca wybiera określony środek płatniczy. Do wyboru ma gotówkę, kartę kredytową lub paliwową. Po zapłaceniu myta otrzymuje dowód wykupu, który należy zachować do kontroli.

 

Kto i w jaki sposób kontroluje płatność?


Za kontrolę opłacania myta odpowiada BAG – Federalny Urząd Transportu Towarowego. Pracownicy BAG korzystają z systemu Toll Collect. W ten sposób ustalają, czy pojazd podlega obowiązkowi płacenia myta oraz czy myto zostało wykupione prawidłowo.

Kontrola automatyczna opiera się na systemie bramek wybudowanych przy drogach. Gdy pojazd przejeżdża pod bramownicą, dane zapisane w pamięci urządzenia pokładowego są przesyłane do wiaduktu kontrolnego. W przypadku, gdy pojazd nie jest wyposażony w urządzenie pokładowe, jego numer rejestracyjny zostaje automatycznie porównany z listą wszystkich ręcznych wykupów myta. Dzięki temu system rozpoznaje, czy kierowca wniósł odpowiednią opłatę za przejazd. Indywidualnych kontroli dokonują też urzędnicy BAG.


Jeśli myto nie zostanie zapłacone:

-opłata zostanie pobrana później

– istnieje ryzyko poniesienia grzywny do 15 tys. euro 

– gdy nie da się ustalić faktycznie przejechanego odcinka drogi, następuje pobranie opłaty za odległość 500 km.

 

Źródło: etransport.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułRosja: trwa akcja "Na drogę – bez przeciążeń"
Następny artykułOd 5 października – internetowy system rezerwacji terminu odprawy