Strona główna Aktualności Dnia Niemcy zwrócą MAUT od roku 2020. Zmiana stawek z mocą wsteczną

Niemcy zwrócą MAUT od roku 2020. Zmiana stawek z mocą wsteczną

925
0
5/5 (2)

Stawki opłat drogowych zmieniają się w niektórych przypadkach z mocą wsteczną. Wynika to z planowanej nowelizacji i wstępnego projektu ustawy o opłatach za korzystanie z dróg federalnych (głosowanie odbyło się 20 maja 2021 r.).

W związku z powyższym, przewoźnicy zapłacą niższe opłaty za przejazdy samochodami ciężarowymi po autostradach i drogach federalnych. Wynika to bezpośrednio z orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) z 28 października 2020 r., w którym stwierdzono, że niemieckie myto dla ciężarówek od lat naliczane było nieprawidłowo. Strona niemiecka zapewniła, że posiada zabezpieczone środki na jego zwrot.

Cała procedura związana z zawyżonymi stawkami myta rozpoczęła się od procesu wytoczonego przez polskiego spedytora.

W szczególności chodziło o koszty policji drogowej na drogach federalnych. Do tej pory Niemcy rozliczały te koszty z firmami transportowymi proporcjonalnie. Polska firma spedycyjna złożyła w tej sprawie pozew i zażądała od Republiki Federalnej Niemiec 12.500 euro za zwrot myta. Sędziowie unijni orzekli, że opłata za przejazd może obejmować jedynie koszty infrastruktury, na przykład koszty eksploatacji i utrzymania dróg. Jednak koszty policyjne nie powinny być wliczane. W związku z tym, strona niemiecka zmuszona była odpowiednio skorygować stawki myta w dół.

Nowelizacja zakłada następujący system dla okresu obowiązywania stawek opłat drogowych w federalnej ustawie o opłatach drogowych:

  • Załącznik 1 – w sprawach powstałych od 1 października 2021 r.;
  • Załącznik 2 – dla spraw, które powstały od 1 lipca 2003 r. do 31 sierpnia 2007 r.;
  • Załącznik 3 – w przypadku spraw, które powstały od 1 września 2007 r. i do 31 grudnia 2008 r.;
  • Załącznik 4 – w przypadku spraw, które powstały od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2014 r.
  • Załącznik 5 – w sprawach, które powstały od 1 stycznia 2015 r. i do 30 września 2015 r.;
  • Załącznik 6 – w sprawach powstałych od 1 października 2015 r. i do 31 grudnia 2018 r.;
  • Załącznik 7 – w sprawach powstałych od 1 stycznia 2019 r. i do 27 października 2020 r.
  • Załącznik 8 – w sprawach powstałych od 28 października 2020 r. do 30 września 2021 r. lub później

Częściowe obniżenie stawek opłat za koszty infrastruktury

W projekcie drugiej ustawy o zmianie ustawy o opłatach za przejazd planuje się również wprowadzenie wyższych opłat za zanieczyszczenie powietrza od 1 października 2021 r. Niemcy powołując się na UE chcą uwzględnienia proporcjonalnych kosztów zanieczyszczenia powietrza w opłatach drogowych od samochodów ciężarowych.

Zgodnie z projektem nowelizacji, stawki opłat za koszty infrastruktury zmniejszą się retrospektywnie od dnia orzeczenia ETS, 28 października 2020 r. w następujący sposób:

  • 7,5 t do poniżej 12 t DMC: poprzednio 8,0 centów/km; od 28.10.2020 6,5 centa/km
  • DMC od 12 t do 18 t: poprzednio 11,5 centa/km; od 28 października 2020 11,2 centów/km
  • powyżej 18 t DMC z maksymalnie 3 osiami: poprzednio 16,0 centów/km; od 28.10.2020 15,5 centów/km
  • powyżej 18 t DMC z 4 lub więcej osiami 17,4 centa/km; od 28.10.2020 16,9 centów/km

Od 1 października 2021 dodatkowe opłaty za zanieczyszczenie środowiska

Koszty zanieczyszczenia powietrza mają wzrosnąć w następujący sposób:

Euro 6: poprzednio 1,1 centa / km; od 1.10.21 1,2 centa / km

Euro 5: poprzednio 2,2 centa / km; od 1.10.21 2,3 centa / km

Euro 4 i Euro 3: poprzednio 3,2 centa/km; od 1.10.21 3,4 centa / km

Euro 2: poprzednio 7,4 centa / km; od 1.10.21 7,8 centów / km

Euro 1 i pojazdy bez klasyfikacji: poprzednio 8,5 centa/km; od 1.10.21 8,9 centów/km.

Dalsze zmiany w przepisach dotyczących opłat drogowych

Zmiany w Ustawie o systemie opłat drogowych mają na celu umożliwienie właściwym władzom federalnym lub stanowym jednolitego obliczania opłaty drogowej dla wszystkich użytkowników dostawców EEMD w przyszłości. Ustawa o systemie poboru opłat ma na celu zapewnienie im większej elastyczności w zakresie projektowania ich systemów poboru opłat i przenoszenia zadań na dostawców. W przypadku jedynego obecnie systemu poboru opłat w Niemczech, ustawa o opłatach za korzystanie z dróg federalnych umożliwia Federalnemu Urzędowi Transportu Towarowego naliczanie opłat. W przyszłości można będzie używać urządzeń pokładowych, które nie są zainstalowane na stałe w pojeździe, ale są po prostu podłączone do zasilania (tzw. „windshield OBU”) lub będą obsługiwane za pomocą aplikacji na smartfonie.

Jeśli chcą Państwo złożyć wniosek o zwrot Maut za okres od 28.10.2020 lub wcześniej, zapraszamy do kontaktu: 

jak@viggen.pl tel.: 519 140 984

biuro1@viggen.pl tel.: 509 982 577, tel.: (12) 637 24 57

Oceń artykuł

Poprzedni artykułZakazy ruchu 2 oraz 3 czerwca (uwaga – w Polsce już dziś od 18:00)
Następny artykułNiemcy: Aktualizacja listy obszarów ryzyka
Specjalista w zakresie dokumentacji w Kancelarii Prawnej Viggen. Helpdesk i operator aplikacji VTS do rozliczania czasu pracy i wynagrodzeń kierowców. Masz pytania do artykułu? Skontaktuj się ze mną: ak@viggen.pl, ak@vtsproject.pl, tel. +786 137 850

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj