Strona główna Aktualności Dnia Nowe oznaczenia na oponach

Nowe oznaczenia na oponach

892
0
No Ratings Information Message

Od 1 listopada na sprzedawanych w Polsce oponach pojawiły się obowiązkowe oznaczenia informujące o efektywności paliwowej, poziomie hałasu toczenia oraz przyczepności na mokrej nawierzchni. Wymogi te obowiązują w całej UE – poinformował UOKiK.

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazano, że oznaczenia powinny być dostępne dla konsumentów w formie m.in. nalepek na bieżniku, podobnych do tych, jakie informują o klasie energetycznej lodówki czy pralki. „Dotyczą one opon, zarówno letnich jak i zimowych, które wyprodukowano po 1 lipca 2012 r. i przeznaczone są do użytku w pojazdach osobowych i ciężarowych oraz przyczepach (typy C1, C2 i C3). Nowe przepisy nakładają obowiązki na dostawców (producentów lub importerów) i dystrybutorów opon i pojazdów” – napisano.

Podkreślono, że nowe zasady wprowadza rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE, a jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz umożliwienie konsumentom uzyskania pełnej informacji o najważniejszych parametrach technicznych opon.

„Nowe oznakowanie opon powinno być widoczne zarówno w tradycyjnych punktach sprzedaży, np. sklepach, serwisach, jak i na witrynach wykorzystywanych przez sprzedawców internetowych. Ponadto na rachunku potwierdzającym sprzedaż opon lub wraz z nim, konieczne będzie przekazanie danych o parametrach technicznych znajdujących się na obowiązkowej naklejce. Dane na dowodzie zakupu będą pomocne konsumentowi w przyszłości, przykładowo kiedy będzie nabywał nowe opony, aby porównywać ich dane techniczne z dotychczas użytkowanymi” – czytamy w komunikacie.

Według nowych przepisów producenci oraz importerzy opon muszą zapewnić, aby opony oferowane dystrybutorom lub bezpośrednim użytkownikom miały naklejoną na bieżniku etykietę określającą klasy efektywności paliwowej, hałasu toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni. Dane te dostawca powinien podać także na drukowanej etykiecie w odniesieniu do każdej partii dostarczonych opon, a także we wszystkich materiałach promocyjnych np. instrukcjach, broszurach, ulotkach, katalogach i na stronach internetowych.

UOKiK stwierdził też, że kupując samochód warto pamiętać, że „kiedy w pojeździe możliwe jest zamontowanie różnych opon, dostawca lub dystrybutor auta ma obowiązek poinformować konsumenta o wspomnianych trzech parametrach każdego oferowanego rodzaju ogumienia. Dane te powinny być podane co najmniej w materiałach promocyjnych zarówno drukowanych, jak i dostępnych w internecie”.

 wp.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułPunkty karne-rewolucyjne zmiany!
Następny artykułMasz mandat z którym się nie zgadzasz ? Prześlij go do Stowarzyszenia "Njalepsza Droga"

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj