Strona główna Archiwalne ale ciągle przydatne O tym każdy kierowca i spedytor powinien pamiętać

O tym każdy kierowca i spedytor powinien pamiętać

3086
0
5/5 (1)

Czy to prawda że „skrócony” tygodniowy odpoczynek nie koniecznie musi wynosić 24 godziny? Ile tak naprawdę trwa skrócony tygodniowy odpoczynek oraz jakie to rodzi konsekwencje dla kierowców oraz przewoźników?

Zgodnie z definicją „skróconego tygodniowego okresu odpoczynku” wynikającą z rozporządzenia 561/2006/WE oznacza on odpoczynek trwający krócej niż 45 godzin, który można, na warunkach ustalonych w art. 8 ust. 6, skrócić do nie mniej niż 24 kolejnych godzin. Z uregulowania tego wynika szereg niezwykle istotnych dla kierowcy, spedytora oraz przewoźnika konsekwencji.

Zrozumienie tego zagadnienia od 1 stycznia stało się szczególnie ważne dla spedytora jako osoby fizycznej oraz spedytorów rozumianych jako podmioty realizujące działalność gospodarczą.

Dlaczego?

Poniewież od 1 stycznia 2012 roku ciąży na tych podmiotach nowy rodzaj odpowiedzialności finansowej:

a) na spedytorze jako osobie fizycznej (pracowniku) ciąży sankcja w wysokości 2000 zł (pkt. 15 załącznika nr 2 do znowelizowanej ustawy o transporcie drogowym)za dopuszczenie do naruszenia przepisów o czasie prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerwach i odpoczynku.

b) na firmie spedycyjnej ciąży „odpowiedzialność za naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego” (art.1 ust 2 pkt 2 u.o t.d.) w wysokości 40 tys zł „za naruszenia stwierdzone podczas kontroli w podmiocie (…) (art. 92 ust. 3 pkt. 5 u.o t.d.).  

Warto więc aby znać zasady, których przestrzeganie pozwoli uniknąć odpowiedzialności i funkcjonować we względnym spokoju. Szkolenia uczące zbioru zasad za które spedytor, pracownik i firma spedycyjna będzie ponosiła odpowiedzialność (od 1 stycznia 2012 roku) są realizowane we wtorek każdego tygodnia – ZAPRASZAMY !!!

Ustalmy więc – ile godzin tak naprawdę może trwać skrócony odpoczynek tygodniowy?   

Po pierwsze: Wbrew obiegowej opinii odpoczynek skrócony (pomimo przekonania znacznej części kierowców, spedytorów i pracowników kadry zarządzającej) wcale nie musi trwać 24 godziny. Ile zatem najdłużej może trwać „skrócony” odpoczynek tygodniowy? Zgodnie z zacytowanym powyżej uregulowaniem może on trwać dowolny czas w przedziale czasowym pomiędzy 24 a 45 godzin. Dlatego więc „skrócony” odpoczynek tygodniowy może trwać nawet 44 godziny 59 minut.

Po drugie: Zapis niniejszego przepisu należy rozumieć w kontekście art 8.6 niniejszego rozporządzenia, który mówi że: „Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym odpoczynkiem”.

Jeśli więc dokonamy skrócenia odpoczynku tygodniowego do 24 godzin to kierowca musi dodatkowo odebrać 21 godzin odpoczynku wynikającego z różnicy pomiędzy 45 godzinami odpoczynku regularnego a 24 godzinami odpoczynku skróconego. Inaczej mówiąc: kierowca oraz organizator transportu aby ustalić ilość godzin, które należy zrekompensować (oddać) kierowcy powinien ustalić ile godzin trwał odpoczynek skrócony i odjąć tę wartość od 45 godzin.

Przykładowo – jeśli kierowca odebrał 24 godziny odpoczynku skróconego to wyliczenie wygląda następująco 45 godz. – 24 godz.= 21 godzin (które należy kierowcy zrekompensować). Jednak jeśli odpoczynek skrócony trwał np.: 35 godzin to algorytm wygląda następująco: 45 godz. – 35 godz. = 10 godzin (które kierowcy należy zrekompensować) a jeśli odpoczynek skrócony trwał np.: 44 godziny to algorytm będzie następujący 45 godz. – 44 godz. = 1 godzina, (która musi być zwrócona kierowcy).

Po trzecie: należy pamiętać, że zgodnie z art 8.8. „jeżeli kierowca dokona takiego wyboru, dzienne okresy odpoczynku i skrócone tygodniowe okresy odpoczynku poza bazą można wykorzystywać w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju”.

Z powyższego wynika, że w pojeździe kierowca może odebrać odpoczynek, który trwa 44 godz. 59 minut ale nie może już odebrać odpoczynku trwającego 45 godzin (!) czyli trwającego zaledwie o minutę dłużej. Należy zauważyć, że kierowca w ramach skróconego odpoczynku może odbyć nawet dwie kolejne noce w pojeździe. W tym kontekście trzeba zauważyć, że ewentualne zarzuty organu kontrolnego że kierowca spędza w dwa kolejne noclegi w pojeździe są bezzasadne jeśli odpoczynek trwał choćby minimalnie krócej niż 45 godzin.

Na marginesie należy przypomnieć, że w całym okresie odbieranego odpoczynku organ kontrolny nie może realizować żadnych czynności kontrolnych bo skutkowało by to przerwaniem odpoczynku.

Mariusz Miąsko

Kancelaria Prawna Viggen s.c.

www.kancelariaprawnaviggen.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułO tym powinien wiedzieć każdy kierowca
Następny artykułWażne dla osób odpowiedzialnych za organizację transportu