Strona główna Delegowanie Pracowników za Granicę ZUS nadal będzie odmawiał wydania decyzji ws. formularza A1?

ZUS nadal będzie odmawiał wydania decyzji ws. formularza A1?

2881
0
5/5 (8)

ZUS nadal będzie odmawiał wydania decyzji ws. formularza A1? W związku z licznymi decyzjami odmownymi wydawanymi polskim przewoźnikom drogowym, Dr Mariusz Miąsko wystosował pismo do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie wydawania zaświadczeń A1 obywatelom państw spoza Unii Europejskiej.

Formularze A1, czyli zaświadczenia o ustawodawstwie dotyczącym zabezpieczenia społecznego mającym zastosowanie do osoby uprawnionej poświadczane są w oparciu o przepisy Rozporządzenia 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz Rozporządzenia (WE) Nr 987/2009 dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) Nr 883/2004. Rozporządzenie 883/2004 stosuje się do obywateli Państwa Członkowskiego, bezpaństwowców i uchodźców mieszkających w Państwie Członkowskim, którzy podlegają lub podlegali ustawodawstwu jednego lub kilku Państw Członkowskich oraz członków ich rodzin. Coraz częściej do Kancelarii Prawnej Viggen docierają jednak sygnały o tym, że poszczególne oddziały ZUS (np. w Rzeszowie, Białymstoku) odmawiają wydania zaświadczenia A1 w wyniku nieprzedłożenia wraz z wnioskiem (o wydanie A1) zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały lub tymczasowy. Poniżej treść pisma w przedmiotowej sprawie.

 

Kraków, 27.03.2017 r

Kancelaria Prawna Viggen Sp.j.

ul. Częstochowska 6

32-085 Modlnica

Sekretarz stanu Stanisław Szwed

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

ul. Nowogrodzka 1/3/5
00‐513 Warszawa

W związku z licznymi decyzjami odmownymi wydawanymi polskim przewoźnikom drogowym, uprzejmie proszę o zajęcie stanowiska w sprawie wydawania zaświadczeń A1 obywatelom państw spoza Unii Europejskiej. Formularze A1, czyli zaświadczenia o ustawodawstwie dotyczącym zabezpieczenia społecznego mającym zastosowanie do osoby uprawnionej poświadczane są w oparciu o przepisy Rozporządzenia 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz Rozporządzenia (WE) Nr 987/2009 dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) Nr 883/2004. Rozporządzenie 883/2004 stosuje się do obywateli Państwa Członkowskiego, bezpaństwowców i uchodźców mieszkających w Państwie Członkowskim, którzy podlegają lub podlegali ustawodawstwu jednego lub kilku Państw Członkowskich oraz członków ich rodzin. Coraz częściej dochodzą do nas sygnały o tym, że poszczególne oddziały ZUS (np. w Rzeszowie, Białymstoku) odmawiają wydania zaświadczenia A1 w wyniku nieprzedłożenia wraz z wnioskiem (o wydanie A1) zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały lub tymczasowy.

Mając powyższe na uwadze, pragnę wyjaśnić, że zameldowanie służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w którym się zameldowała i co najważniejsze zakresy pojęciowe „zameldowania” i „miejsca zamieszkania” są różne – pozostają w stosunku nadrzędności i nie powinny być stosowane zamiennie. Co więcej należy stwierdzić, że takie działanie służy ograniczaniu prawa jednostki.

Uprzejmie nadmieniam, że sprawa ta była poruszana na spotkaniu z inicjatywy Przewodniczącej NSZZ RI „Solidarność” Teresy Hałas w Ministerstwie Rodziny Pracy i Polityki Społecznej dotyczącego zatrudniania pracowników sezonowych w rolnictwie w dniu 3 marca 2017 roku. Obecni na rzeczonym spotkaniu przedstawiciele administracji publicznej zapytani o tę kwestię udzielali niejasne i miejscami sprzeczne ze sobą odpowiedzi, jednocześnie zapewniając, że stosowane wytyczne w tym zakresie zostaną przekazane do informacji publicznej. Na dzień sporządzenia niniejszego pisma, taka wytyczna, mimo zapowiedzi, nie została wydana w związku z czym, zwracam się z uprzejmą prośbą o zajęcie stanowiska w tej sprawie.

W myśl art. 1 Rozporządzenia Nr 1231/2010, rozporządzenie Nr 883/2004 i 987/2009 mają zastosowanie do obywateli państw trzecich, którzy nie są jeszcze objęci tymi rozporządzeniami jedynie ze względu na swoje obywatelstwo, jak również do członków ich rodzin i osób pozostających przy życiu po ich śmierci, pod warunkiem, że zamieszkują oni legalnie na terytorium państwa członkowskiego i znajdują się w sytuacji, która pod każdym względem dotyczy więcej niż jednego państwa członkowskiego.

Ponadto, w ustawodawstwie unijnym nie zostało zdefiniowane pojęcie „legalnego zamieszkiwania”, w związku z tym każdy z krajów powinien stosować definicję legalnego zamieszkiwania zgodną ze swoimi krajowymi przepisami. Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 poz. 380), miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu, z kolei art. 28 powołanej ustawy stanowi, że można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania.

Konkludując, proszę o potwierdzenia naszego stanowiska, że w celu uzyskania A1 przez obywatela państwa spoza Unii Europejskiej w pełni wystarczające jest posiadanie przez niego miejsca zamieszkania i podanie tego adresu we wniosku o wydanie zaświadczenia A1.

Dr Mariusz Miąsko

Oceń artykuł

Poprzedni artykułW tym kraju będzie jeszcze więcej płatnych dróg
Następny artykułKategorycznie tak nie można przewozić ładunku

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj