Strona główna Aktualności Dnia Pakiet Mobilności – wymiana tachografów do końca 2024 roku!

Pakiet Mobilności – wymiana tachografów do końca 2024 roku!

531
0
5/5 (2)

Kolejny etap zmian wprowadzanych w ramach Pakietu Mobilności przypada na grudzień 2024 r. Zmiany te mają objąć rozporządzenie (WE) nr 561/2006 oraz nr 165/2014.

System Tachografów Cyfrowych drugiej generacji, zwany „Inteligentnym Tachografem„, został wprowadzony Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 roku. Załącznik IC do Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2016/799 określa wymagania techniczne dotyczące budowy, testowania, instalacji, obsługi i naprawy inteligentnych tachografów i ich komponentów. Celem regulacji jest poprawa bezpieczeństwa transportu drogowego dzięki większym możliwościom kontroli, a w szczególności sprawdzania przestrzegania zapisów dotyczących czasu pracy kierowców.

Cyfrowe rejestratory o rozszerzonych funkcjonalnościach mają za zadanie pomóc w egzekwowaniu przepisów Pakietu Mobilności, a w szczególności przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach i usprawnienia kontroli pojazdów prowadzonych na terenie całej UE.

Od dnia 21 sierpnia 2023 r. zaczęły obowiązywać przepisy nakładające obowiązek instalowania inteligentnych tachografów cyfrowych drugiej generacji w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub pojazdach przystosowanych i przeznaczonych do przewozu więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą. We wszystkich nowo rejestrowanych pojazdach ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony do dnia 31 grudnia 2024 roku, obowiązkowy jest montaż nowych, inteligentnych tachografów drugiej generacji. Samochody rejestrowane po 21 sierpnia 2023 r. nie mogą tym samym posiadać już tachografów pierwszej generacji ani starszych. Obejmie to pojazdy wykonujące transport międzynarodowy w Unii Europejskiej, do Unii Europejskiej lub z Unii Europejskiej (a także Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii), niezależnie od kraju zarejestrowania.

Jedną z głównych funkcjonalności tachografów nowej generacji jest możliwość zdalnego odczytu danych (w tym z zakresu czasu pracy kierowców) przez organy kontrolne, co wiąże się z kolei z jeszcze większymi możliwościami przeprowadzania kontroli bez potrzeby zatrzymywania pojazdu. To, co odróżnia je od tachografów I generacji, montowanych od 2019 r., to funkcja pozwalająca na automatyczne rejestrowanie momentu przekraczania granicy w UE oraz rejestrowanie załadunków i rozładunków, ze wskazaniem ich lokalizacji. Warto również wspomnieć o zwiększonej pamięci do przechowywania danych (do 56 dni zamiast dotychczasowych 28 dni), skutkującej wydłużeniem okresów podlegających kontroli, możliwości zintegrowania urządzenia z ITS (inteligentne systemy transportowe), czy rejestrowania rodzaju przewozu z podziałem na przewóz osób lub rzeczy.

Nowe tachografy o zwiększonej pamięci oznaczają konieczność wprowadzenia równie pojemnych kart kierowców – nowe mają pozwalać na magazynowanie danych z okresu 56 dni. Co jednak istotne, dotychczasowe karty nie wyjdą z użytku. Zachodzi jednak ryzyko, że w związku z ich mniejszą pojemnością, będzie to wymagało ze strony przewoźników częstszego niż dotychczas pobierania informacji, aby nie doprowadzić do ich utraty.

Powyższe oczywiście istotnie wpłynie na wzrost kosztów dla przewoźników w całej branży transportowej. W ostatnich miesiącach silnie odczuwane negatywne nastroje generują spowolnienie w transporcie, mimo odnotowanego wzrostu z końcem roku 2022 na poziomie bliskim 1,4%. Niemniej spadek jest widoczny i potwierdzają go wyniki Głównego Urzędu Statystycznego, w porównaniu do roku poprzedniego – spadek o 3,15 %.

Należy jednak wskazać, że nie wszystkie firmy realnie odczują spadek koniunktury. Już teraz zauważyć można sygnały z rynku dużych podmiotów zatrudniających powyżej 250 pracowników, że odczucia są pozytywne i nierzadko spowodowane przyjętą strategią biznesową, wprowadzeniem zasad prawidłowego budżetowania i planów oszczędnościowych mających na celu zabezpieczenie interesów spółki.

Wsłuchując się w głos środowiska i analizując dane rynkowe oraz systematyczne zmiany regulacji, Kancelaria Prawna Viggen skompletowała zespół mechanizmów umożliwiających każdemu przedsiębiorcy transportowemu, zarówno dużemu jak i zatrudniającemu choćby jednego kierowcę, wprowadzenie planów oszczędnościowych, których celem jest wprowadzenie gwarancji oszczędnościowych pozwalających utrzymać się na rynku mimo nowych i nakładanych na przedsiębiorców obowiązków wynikających zarówno z Pakietu Mobilności, regulacji krajowych czy koniunktury biznesowej. Zauważyliśmy bowiem, że nie sposób przetrwać na rynku transportowym nie dokonując optymalizacji zasad prowadzonego przedsiębiorstwa.

Jako Kancelaria Prawna Viggen oraz spółka VTS Project we współpracy z Stowarzyszeniem „Najlepsza Droga” postanowiliśmy wspólnymi siłami stworzyć projekt, który może stanowić gwarant bezpieczeństwa dla obecnej sytuacji materialnej firm transportowych i spedycyjnych. Rozwiązania innowacyjne umożlwiające wprowadzenie ogromnych oszczędności przy równoczesnym utrzymaniu kadry na dotychczasowym poziomie.

Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do kontaktu:

biuro1@viggen.pl 509-982-577

jak@viggen.pl 519-140-984

Karolina Grzelec – Prawnik Kancelarii Prawnej Viggen

Anna Nieć-Mrzygłód – Dyrektor Generalna Kancelarii Prawnej Viggen

Oceń artykuł

Poprzedni artykułVTS TACHO – KADRY – PŁACE: przegląd możliwych do wygenerowania raportów
Następny artykułVTS TACHO – KADRY – PŁACE: WYKAZ MODUŁÓW
Specjalista w zakresie dokumentacji w Kancelarii Prawnej Viggen. Helpdesk i operator aplikacji VTS do rozliczania czasu pracy i wynagrodzeń kierowców. Masz pytania do artykułu? Skontaktuj się ze mną: ak@viggen.pl, ak@vtsproject.pl, tel. +786 137 850

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj