Strona główna Informacje prawne Piraci drogowi mniej bezkarni

Piraci drogowi mniej bezkarni

916
0
No Ratings Information Message

Piraci drogowi mniej bezkarni. 6 lipca podczas sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego zostało przyjęte stanowisko dotyczące projektu Dyrektywy Parlamentu Europejskiego oraz Rady ułatwiającej transgraniczną wymianę informacji dotyczących bezpieczeństwa drogowego oraz naruszeń z nimi związanych.

Jest to ogromny krok naprzód, wieńczący ponad dwuletnie prace nad projektem dyrektywy CBE, szczególnie popierane przez prezydencję Belgii i Węgier, i kontynuowane po objęciu przewodnictwa w Radzie UE przez Polskę. W chwili obecnej projekt oczekuje na ostateczne przyjęcie przez Radę UE.

O znaczeniu tego wydarzenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego decyduje przede wszystkim kompleksowy charakter przepisów. Głównym celem dyrektywy jest ułatwienie egzekwowania kar w stosunku do wszystkich kierowców niezależnie od tego, w którym państwie członkowskim Unii Europejskiej został zarejestrowany prowadzony przez nich pojazd. W konsekwencji zapewniona zostanie skuteczność działań prowadzonych przez inspektorów transportu drogowego oraz inne służby uprawnione do kontroli ruchu drogowego. Postanowienia dyrektywy mają także charakter prewencyjny. Wzrost świadomości o nieuchronności kary za popełnienie określonych naruszeń będzie miało bowiem istotny wpływ na kształtowanie właściwych postaw europejskich kierowców, a tym samym przyczyni się do zapobieżenia znacznej części wypadków o skutkach śmiertelnych.

Dyrektywa poprzez szeroką kategoryzację katalogu wykroczeń podlegających karze, może stanowić doskonałą podstawę prawną umożliwiającą skuteczną egzekucję prawa drogowego na obszarze Unii Europejskiej. Zidentyfikowano w niej naruszenia szczególnie zagrażające bezpieczeństwu drogowemu takie jak:
– nieprzestrzeganie dozwolonej prędkości,
– prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu lub narkotyków,
– niestosowanie pasów bezpieczeństwa,
– niestosowanie się do sygnalizacji świetlnych,
– nieuprawnione korzystanie z pasa ruchu (tzw. bus pasy),
– jazda bez kasku oraz korzystanie z telefonu komórkowego w trakcie prowadzenia samochodu.

Przyjęcie dyrektywy będzie stanowiło także kolejny krok w kierunku realizacji przedsięwziętego na najbliższą dekadę celu zmniejszenia o połowę liczby ofiar na drogach.

Reprezentanci GITD uczestniczyli w każdym etapie prac nad projektem dyrektywy, jako przedstawiciele wyznaczeni z ramienia Ministerstwa Infrastruktury, które z dniem 10 maja objęło funkcję instytucji wiodącej. Fakt ten znacząco wpłynął na zwiększenie roli GITD. Od tego czasu bowiem pracownicy Wydziału ds. Współpracy Międzynarodowej GITD (WSM) bezpośrednio uczestniczą w dyskusjach prowadzonych na forum grupy roboczej Rady UE służąc wiedzą merytoryczną w poruszanych kwestiach i reprezentując stanowisko Polski.

Warto zaznaczyć, że w ramach GITD rozpoczęto już przygotowania mające na celu skuteczną realizację postanowień niniejszej dyrektywy. W strukturach instytucji utworzone zostało Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, które przejmie nowe obowiązki.

Już z dniem 1 lipca Centrum zaczęło egzekwować przestrzeganie ograniczeń prędkości za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących, zainstalowanych w pasie drogowym dróg publicznych.

GITD/Samar

Oceń artykuł

Poprzedni artykułBezpieczeństwo na drogach w krajach UE
Następny artykułKoniec wrzucania w koszty faktur za leasing operacyjny?