Strona główna Aktualności Dnia Podwyżki na stacjach

Podwyżki na stacjach

577
0
No Ratings Information Message

stacja_benzynowaCeny paliw na stacjach rosną kolejny tydzień z rzędu, a droga ropa i słaba złotówka wskazują na to, że to jeszcze nie koniec serii wakacyjnych podwyżek. Musimy przygotować się na to, że koszty urlopowych podróży w drugiej połowie lipca będą jeszcze wyższe.

Komentarz do sytuacji na rynku ropy i paliw w okresie 1-5 lipca 2013 r.

Na rynku detalicznym odnotowaliśmy rzadko spotykaną w sezonie letnim sytuację wyrównania cen benzyny bezołowiowej 95 i oleju napędowego, która jest przełożeniem tego co od kilkunastu dni dzieje się na rynku hurtowym.

Ceny w rafineriach w górę

Kombinacja drożejącej systematycznie ropy i kursu złotówki relacji do dolara utrzymującego się blisko tegorocznego maksimum nie mogła skończyć się inaczej, jak tylko rosnącymi cenami w krajowych rafineriach.

Na przestrzeni mijającego tygodnia oba paliwa podstawowe – olej napędowy i 95-oktanowa benzyna, systematycznie drożały. Podwyżki wyraźniejsze były w przypadku benzyny, której cena na rynku hurtowym wzrosła od ubiegłego piątku o 85,90 PLN i metr sześcienny tego paliwa w rafineriach kosztuje dzisiaj średnio 4365,80 PLN. Olej napędowy, który w tym samy okresie podrożał o niecałe 55 PLN, jest średnio wyceniany na 4367,50 PLN/metr sześc.

Tankowanie znowu droższe

Warto zauważyć, że z tak wysokimi cenami na rynku hurtowym ostatni raz mieliśmy do czynienia na początku kwietnia tego roku, a wtedy tankując na stacjach za litr paliwa płaciliśmy około 5,60 PLN. Obecnie ceny są wyraźnie niższe – wynoszą 5,45 PLN/l w przypadku obu gatunków paliw – ale konsekwentnie rosną. W tym tygodniu benzyna bezołowiowa podrożała o grosz a olej napędowy o trzy grosze. Bez zmian pozostała cena autogazu, która utrzymała się na niskim poziomie 2,30 PLN/l.

Kilkugroszowych podwyżek możemy się spodziewać także w nadchodzącym tygodniu. Prognoza na najbliższe dni dla benzyny bezołowiowej 95 zakłada przedział cenowy 5,43-5,53 PLN/l. Dla oleju napędowego wynosi on 5,44-5,54 PLN. W przypadku autogazu najczęściej będziemy spotykać ceny na poziomie 2,28-2,37 PLN/l.

Egipt przestraszy jeszcze naftowy rynek?

W ostatnim tygodniu najbardziej elektryzującym wydarzeniem dla rynku naftowego była burzliwa zmiana władzy w Egipcie, która może zaowocować dość gwałtownymi niepokojami -które mogą rozlać się na inne kraje arabskie. Na co warto zwrócić uwagę – władza w Egipcie została przejęta przez armię, a odsunięty prezydent Mursi – związany był z Bractwem Muzułmańskim, aktywnym w różnych krajach regionu. To z kolei może generować społeczne niepokoje, nierzadko wsparte motywami religijnymi – i stanowić poważne zagrożenie dla stabilności w regionie Bliskiego Wschodu i północnej Afryki.

 W momencie w którym w Egipcie toczą się starcia – ropa na przestrzeni minionego tygodnia zyskała około 3 dolarów na baryłce – momentami przekraczając nawet 106 USD. Wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie sytuacja jeszcze się nie ustabilizuje, a zatem na spadek cen ropy trudno liczyć. Wprawdzie Egipt nie jest krajem wydobywającym ropę, ale ma ogromne znaczenie tranzytowe (Kanał Sueski i rurociąg Sumed) – a to w cenach z pewnością da się zauważyć.Inne wydarzenia też stymulują wzrostyDrugim impulsem wzrostowym w przypadku rynku naftowego były w tym tygodniu informacje o poziomie zapasów w USA. Tamtejsze rezerwy solidnie spadły – aż o 10,3 mln baryłek i wynoszą 383,8 mln baryłek. Jest to spore zaskoczenie, choćby dlatego,że analitycy sugerowali, że zmiana może wynosić jedną piątą tej ilości. Zapasy benzyny spadły o 1,7 mln baryłek i wyniosły tym samym223,7 mln baryłek.

W tym tygodniu uzyskaliśmy także ciekawą informację o ropie z Rosji – dyferencjał tamtejszego surowca typu Urals z ropą Brent jest dodatni. Tak istotny wynik ropy Urals w tym miesiącu wiąże się z najniższym od pięciu lat eksportem z nadbałtyckiego portu w Primorsku i czarnomorskiego w Noworosyjsku. Tym samym możemy widzieć przekierowanie części surowca choćby na rynki azjatyckie – co może zaskutkować trudnościami dla rafinerii w naszej części Europy.

JAKUB BOGUCKI, GRZEGORZ MAZIAK, E-PETROL.PL/wnp.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułviaTOLL – 2 lata działalności
Następny artykułPobieranie opłat za płatne drogi od 1 sierpnia na Białorusi