Strona główna Aktualności Dnia Proceder kradzieży kart paliwowych. Czy przewoźnik musi płacić za paliwo, którego nie...

Proceder kradzieży kart paliwowych. Czy przewoźnik musi płacić za paliwo, którego nie zatankował?

828
0
5/5 (4)

W ostatnim czasie pojawiają się niepokojące informacje ze strony przewoźników o rosnącym zjawisku kopiowania i kradzieży kart paliwowych. Tego typu zdarzenia mogą przynieść straty liczone w tysiącach euro. Dotyczy to nie tylko obciążenia związanego z samym paliwem, ale również innych komplikacji wynikających z utraty karty, jak chociażby utrudnienie w dokonywaniu opłat autostradowych. Problem dotyczy praktycznie całej branży, a zdarzenia te mają miejsce szczególnie na terenie Europy Zachodniej.

Kancelaria Prawna Viggen, uznana po raz kolejny za jedną z najlepszych kancelarii w Polsce w roku 2023 i 2024, w dniu 6 lutego 2024 r., wygrała proces z flotą paliwową o zapłatę sumy wekslowej, którą uzupełniono weksel własny niezupełny celem zabezpieczenia wykonania umowy sprzedaży bezgotówkowej dla karty paliwowej. Jest to kolejny sukces naszego zespołu w kwestii roszczeń z tytułu nielegalnych tankowań i kradzieży danych z kart paliwowych dla naszych Klientów.

W niniejszej sprawie nasz Klient występujący w sprawie jako pozwany, podniósł zarzuty oparte na stosunku podstawowym łączącym go z powodem, zaprzeczając, że to on nabył paliwo, którego cena posłużyła do ustalenia sumy wekslowej, oraz wywodząc, że powód wypełnił weksel w sposób niezgodny z zawartym pomiędzy nimi porozumieniem, skoro suma wekslowa nie odpowiada wartości rzeczywistego zadłużenia pozwanego. Pozycja pozwanego w tego typu procesie jest niekorzystna w tym sensie, że weksel stwarza domniemanie istnienia wierzytelności w wysokości sumy wekslowej i przerzuca w ten sposób ciężar dowodu przeciwnego na dłużnika, gdy tymczasem w braku weksla dowód istnienia i wysokości wierzytelności obciąża wierzyciela (por. Uchwała SN(7z) z 7.01.1967 r., III CZP 19/66, OSNC 1968, nr 5, poz. 79, Wyrok SN z 6.10.2004 r., I CK 156/04, LEX nr 197627).

W niniejszej sprawie zachodziło więc domniemanie, że wierzytelność objęta wekslem istnieje, a ciężar obalenia tego domniemania spoczywał na pozwanym. W ocenie Sądu pozwany sprostał temu zadaniu.

Sąd w ustaleniach faktycznych zwrócił uwagę, że okoliczności transakcji zakupu paliwa, na które powoływała się strona powodowa, budzą poważne wątpliwości i gdyby nie weksel oraz łączące się z jego wystawieniem domniemanie rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie byłoby nieporównywalnie łatwiejsze, ponieważ powód nie przedstawił choćby jednego przekonującego dowodu, że w ogóle doszło do transakcji stanowiących podstawę do wypełnienia weksla. Źródła tych wątpliwości należy doszukiwać się w kilku faktach. W pierwszej kolejności w uzasadnieniu wyroku sąd zauważył, że wszystkich spornych transakcji dokonano w okresie 5 następujących po sobie dni, na tej samej stacji paliw, która jest usytuowana na południu Francji. Warto w tym miejscu pokreślić że zarówno nasz Klient będący pozwanym w sprawie jak również kierowca wykonujący transporty pojazdem którym dokonano rzekomych tankowań w tym czasie przebywali na terenie Polski, zatem nie mogła zaistnieć możliwość aby dokonali ich w miejscowości oddalonej o prawie 1800 km i to w przedziale następujących po sobie kilku dni.

Warto w tym miejscu przytoczyć również wyrok Sądu Rejonowego w Tychach z dnia 19 czerwca 2018 roku, w sprawie o sygn. akt VI GC 1221/17, w którym opisany został tożsamy stan faktyczny. Zgodnie z treścią wyroku:
„Powód zobowiązany był do finansowania zakupu paliwa dokonanego za pośrednictwem wystawionych przez niego kart paliwowych, przypisanych do poszczególnych pojazdów pozwanego za pośrednictwem numerów rejestracyjnych. Z tego tytułu wystawiał pozwanej faktury, z których wynikała ilość zakupionego paliwa. Pozwany odmówił uregulowania należności z faktur wystawionych tytułem nabycia paliwa w dniach 12 i 13 marca 2015 r. stwierdziwszy, że tankowania te nie zostały wykonane przez jego kierowcę, pomimo, że tankowania dokonano posługując się kartą przypisaną pojazdowi pozwanej.
(…)
Sąd miał na uwadze również okoliczność, że z odczytów tachografu oraz wydruku (…) samochodu wynika, że w czasie w którym tankowano paliwo kierowca wraz pojazdem znajdowali się już w Słowenii.”

Jak słusznie zaznacza sąd w powyższym wyroku: „Wbrew zasadom logiki i prawidłowego rozumowania byłoby zatem przyjęcie, że kierowca mógłby znajdować się w tym czasie w innym miejscu czy pokonać w takim czasie tak długi dystans.”
Kolejnym faktem podniesionym przez sąd było wskazanie na ilość paliwa jaka została zatankowana w niewielkim przedziale czasu a pojemnością pojazdu do którego przypisana została karta paliwowa.

Sąd w uzasadnieniu wyroku z dnia 6 lutego 2024 roku wskazał że „Skoro to nie pozwany zakupił paliwo, to nie jest zobowiązany do uiszczenia na rzecz powoda ceny zakupy. W niniejszej sprawie brak jest przekonujących dowodów w świetle, których należało by uznać, że mimo braku tankowania oleju napędowego stanowiącego przedmiot spornych transakcji, pozwany ponosi za nie odpowiedzialność.”

Karta paliwowa, podobnie jak kredytowa czy debetowa, narażona jest na ataki ze strony złodziei. Częstą formą jest po prostu włamanie się do kabiny kierowcy i fizyczna kradzież lub podmiana karty, ale przestępcy coraz częściej używają bardziej wyrafinowanych metod. Jedną z nich jest skimming. Polega on na montowaniu na terminalach płatniczych tzw. skimmerów, czyli urządzeń, które kopiują paski magnetyczne znajdujące się na karcie i sczytują kody PIN. Dzięki temu możliwe jest wyrobienie identycznej karty, którą następnie przestępcy dokonują płatności za paliwo, oczywiście obciążając przy tym konto faktycznego właściciela karty.

Analizując Ogólne Warunki Umów z koncernami oferującymi karty paliwowe, często można znaleźć zapisy dotyczące weryfikacji karty przez obsługę stacji, na której dokonywany jest zakup paliwa. W większości przypadków zapis brzmi, że obsługa stacji powinna dokonać weryfikacji posiadacza kary, bądź pojazd którego nr. rejestracyjny znajduje się na karcie, powinien znajdować się na miejscu dokonywania transakcji.

W rzeczywistości kontrole czy weryfikacje pojazdu są niezwykle rzadkie co daje potencjalnym złodziejom asumpt do dokonania nielegalnych tankowań. W przypadku dokonywania spornych transakcji, odpowiednia weryfikacja osoby kupującej najczęściej nie ma miejsca. Tym samym, osoba nie posiadająca oryginalnej karty paliwowej dokonuje szeregu transakcji. Jeżeli właściwa weryfikacja osoby kupującej miałaby miejsce, to z całą pewnością można by uniknąć zaistniałej sytuacji.

Jakie sygnały, mogą świadczyć o tym, że z kartami paliwowymi w Państwa firmie dzieje się coś złego:

• Odbiegające od normy, zbyt częste tankowanie – może oznaczać, że paliwo jest pobierane lub, że karta paliwowa jest wykorzystywana w prywatnych/przestępczych celach.

• Koszty paliwa nie odpowiadają przebiegowi – może to być wyraźną oznaką oszustwa związanego z kartą paliwową.

• Opłata paliwowa z niezatwierdzonej lokalizacji – większość kierowców regionalnych będzie tankować na tej samej stacji paliw lub na niewielkiej liczbie stacji. Jeśli zobaczą Państwo transakcję na stacji, na której Państwa kierowcy nie zatrzymują się regularnie, może to świadczyć o oszustwie.

• Wiele opłat z tej samej karty – nieautoryzowany klon karty paliwowej może być wykorzystany do tankowania innych pojazdów, a opłaty trafiają do pierwotnego właściciela karty.

Należy podkreślić, iż zgodnie z uprawnieniem, jakie zazwyczaj są wskazane w obowiązującym Regulaminie Sprzedaży Bezgotówkowej, w celach bezpieczeństwa można skorzystać z przysługującego limitu dobowego karty i limitu tygodniowego. Niemniej jednak jak się okazuje na przykładach prowadzonych dla naszych Klientów spraw pomimo wprowadzonego limitu, transakcje go przewyższające, dochodzą do skutku. Za taki stan rzeczy, przedsiębiorstwa które wprowadziły ww. limity w żadnym wypadku, nie mogą ponosić odpowiedzialności.

Poprawność działania wszystkich zabezpieczeń leży po stronie koncernów oferujących karty paliowe jako rozliczenia bezgotówkowe. Sporne transakcje nie powinny być realizowane, ze względu na zabezpieczenia jakie zostały ustanowione, właśnie w tym celu.

Reasumując, w przypadku gdy zauważą Państwo niepokojące sygnały wskazujące na prawdopodobieństwo nielegalnego użycia karty paliwowej, należy niezwłocznie rozpocząć proces interwencyjny u przedstawiciela koncernu z którym mają Państwo podpisaną umowę. Zgłoszenie podejrzenia przestępstwa nielegalnego użycia karty paliwowej jest koniecznym i niezbędnym krokiem do rozpoczęcia procedury.

Nasz Zespół zapewnia profesjonale doradztwo i pomoc w kolejnych etapach rozpoznawania sprawy zarówno na etapie przedsądowym jak i w przypadku wniesienia pozwu o zapłatę przez koncern za paliwo którego Państwo w rzeczywistości nie nabyli.

Kancelaria Prawna Viggen w swojej pracy stawia przede wszystkim na skuteczność i profesjonalizm. Dbamy o indywidualne potrzeby i oczekiwania każdego Klienta, zapewniając mu elastyczność i wsparcie na każdym etapie współpracy.

Dopasowujemy zakres prac do oczekiwań Klienta. Nasze usługi „szyte są na miarę” przy każdym, nowym zleceniu jakiego się podejmujemy. Naszą mocną stroną jest również komunikacja i transparentność – utrzymujemy regularny kontakt z Klientem, informując go o postępach w jego sprawie oraz jasno prezentujemy opłaty i procedury. Ponadto jesteśmy zawsze dostępni dla naszych Klientów w razie nagłych pytań lub wątpliwości, a także błyskawicznie reagujemy na ich potrzeby.
Wszystkie przesłane do nas informacje w postaci dokumentów, jak również wszelkie rozmowy i powierzane nam informacje są objęte klauzulą poufności. Mogą Państwo czuć się całkowicie bezpiecznie i swobodnie, każda Państwa sprawa jest objęta tajemnicą.

Dzięki naszej wiedzy i zaangażowaniu wspieramy naszych klientów i wypracowujemy najkorzystniejsze rozwiązania prawne, które umożliwiają osiągnięcie pomyślnych rezultatów, niezależnie od stopnia skomplikowania sprawy.
Zapraszamy do kontaktu wszystkich przedsiębiorców borykającymi się zarówno z przestępstwami wynikającymi z kradzieży danych kart paliwowych i związanymi z tym kosztami po stronie przedsiębiorstwa jak również innych spraw związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Kancelaria Prawna Viggen została uhonorowana prestiżowym Certyfikatem – Lider Usług Prawnych zarówno w bieżącym roku 2024 jak również w roku 2023. Laur Lider Usług Prawnych uznawany jest za jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień dla kancelarii prawnych, świadczących najwyższą jakość obsługi w Polsce, które cechują się wybitnymi osiągnięciami oraz posiadają nadzwyczajnie dobre opinie Klientów.

Zespół KPV został doceniony za nadzwyczajną jakość, innowacyjność, pionierskość i nieszablonowość w obsłudze prawnej klientów a w szczególności za skuteczne realizowanie najtrudniejszych zleceń tzw.: „Mission Impossible”.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że Certyfikat Lider Usług Prawnych, jest kolejną nagrodą dla Zespołu Kancelarii Prawnej Viggen Sp.j.: W 2022 roku Kancelaria Prawna Viggen otrzymała nagrodę w konkursie „ORŁY PRAWA” , otrzymała także prestiżową nagrodę za stworzenie najlepszego innowacyjnego produktu prawniczego dla logistyki i transportu (LexTrans24 „SILNIK PRAWNY”).

Więcej na ten temat znają Państwo na naszym blogu: https://jazdaprawna.pl/kancelaria-prawna-viggen-liderem-uslug-prawnych-2023/

Kancelaria Prawna Viggen jako doświadczony ekspert funkcjonujący na rynku od 24 lat ze stałą kadrą wyspecjalizowanych prawników, specjalistów, księgowych i współpracujący z podmiotami powiązanymi w transporcie takimi jak Stowarzyszenie „Najlepsza Droga” podmiotem rozliczającym jak spółka VTS Project oraz spółkami zajmującymi się tworzeniem prawidłowych zasad unieruchomienia jednostek ładunkowych dając Państwu bezpieczeństwo i gwarancję legalności (Logistic Technologies) przez co staje się dla Państwa idealnym partnerem biznesowym gwarantując pełną, bezpieczną, komplementarną i spójną obsługę ekspercką w zakresie prowadzonego przedsiębiorstwa.

Opracowała
Karolina Grzelec – Kierownik Działu Silnik Prawny,

Kancelaria Prawna Viggen

Oceń artykuł

Poprzedni artykułOptymalizacja kosztów na umowach o pracę. Zapraszamy na konsultacje!
Następny artykułKim jest Sygnalista i jakie obowiązki ciążą na pracodawcy na podstawie projektu ustawy o ochronie sygnalistów?
Specjalista w zakresie dokumentacji w Kancelarii Prawnej Viggen. Helpdesk i operator aplikacji VTS do rozliczania czasu pracy i wynagrodzeń kierowców. Masz pytania do artykułu? Skontaktuj się ze mną: ak@viggen.pl, ak@vtsproject.pl, tel. +786 137 850

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj