Niektóre firmy transportowe (choć w sumie bardzo nieliczne) starają się zatrudnić kierowców na podstawie tak zwanego “samozatrudnienia”, czyli relacji B2B w której kierowca zakłada własną działalność gospodarczą i wchodzi w relację biznesową z firmą transportową dla której świadczy na jej samochodach usługę…no właśnie…czego?
Generalnie obie strony kontraktu, czyli firmy transportowe oraz firma kierowcy (JDG) przekonują, że JDG w ramach tej działalności tak naprawdę nie realizują “transportu drogowego” bez licencji, lecz usługę kierowania pojazdem. Jest to bardzo wątpliwe w świetle tego, że wśród szczegółowego wykazu usług w PKD nie istnieje taka usługa jak kierowanie pojazdem. Obrońcy tej formy zatrudnienia podają wiele argumentów, które w mojej ocenie są nie tylko nie trafione ale wręcz manipulują treścią np. orzeczeń sądowych, które bynajmniej nie potwierdzają ich tez. W przyszłości opiszę dokładniej argumentację zwolenników “samozatrudnienia” oraz zestawię z treścią orzeczeń sądu na które sami się powołują – w mojej ocenie mylnie.
Nie w tym jednak rzecz…dobrze życzę wszystkim przewoźnikom stosującym samozatrudnienie i jednocześnie dostrzegam wszystkie możliwe ryzyka dla przedsiębiorców “niby kierowców”, wynikające z realizacji “samozatrudnienia”.
To oczywiste, że firmy transportowe promują “samozatrudnienie”, ponieważ przenoszą ryzyka na niby “kierowców”, prowadzących działalność w formie JDG a niby “kierowcy” w mojej ocenie nie są świadomi ryzyka wynikającego z prawa Ustawy o Transporcie Drogowym jak i Prawa Przewozowego za szkody w transporcie ect.
Jednak dziś chciałbym skoncentrować naszą uwagę na odpowiedzi na pytanie nurtujące zapewne wszystkich, czy tak zwane “samozatrudnienie” opłaca się przewoźnikom?
Powszechnie twierdzi się, że firmy ryzykują “samozatrudnienie”, ponieważ warto zaoszczędzić w czasie kryzysu kilkaset złotych.
Rozumiem ten argument.
Sprawdźmy zatem czy faktycznie firmy transportowe oszczędzają na “samozatrudnieniu”?
Porównajmy koszty:
“Samozatrudnienie” vs Umowa o Świadczenie Usług Kierowania Pojazdami (bliźniaczo podobna do Umowy o pracę ale znacznie “tańsza”)
ZATEM PORÓWNANAJMY KOSZTY
POMIĘDZY UMOWĄ O ŚWIADCZENIE USŁUG I B2B
autor: prof. SGMK dr Mariusz Miąsko
Na wstępie należy zaznaczyć, że gdyby porównywać wartości z uwzględnieniem VAT, zawsze umowa B2B byłaby droższa od Umowy o świadczenie usług kierowania pojazdami, ale ponieważ VAT jest “przechodni”, w zestawieniu dla uczciwości zostanie uwzględniony koszt “samozatrudnienia” bez podatku VAT.
Wyliczenie zostało przeprowadzone na przykładzie danych realnej firmy transportowej, na realnych trasach międzynarodowych, realnych kierowców i na podstawie realnych plików DDD.
- TRANSPORT TYPU CROSS-TRADE
Przykład rozliczenia kierowcy wykonującego przewozy typu cross-trade
Umowa o świadczenie usług kierowania pojazdem:
Wynagrodzenie netto | Całkowity koszt zleceniodawcy |
9 353,58 zł | 13 111,23 zł |
B2B, ryczałt 5,5 %:
Wynagrodzenie netto | Całkowity koszt zleceniodawcy z 23% VAT + miesięczne koszty obsługi księgowej na poziomie 200 zł | Całkowity koszt bez 23 % VAT + miesięczne koszty obsługi księgowej na poziomie 200 zł |
9 353,58 zł | 15 539,33 zł | 12 671 zł |
W tym przypadku “tańsza” jest forma “samozatrudnienia” B2B o około 440 zł miesięcznie.
Warto jednak wyjaśnić, że oszczędność ta nie uwzględnia kosztów obsługi księgowej, którą ponosi “samozatrudniony” przedsiębiorca a więc oszczędność będzie nawet o połowę niższa.
- TRANSPORT BILATERALNY
Przykład rozliczenia kierowcy wykonującego przewóz bilateralny
Umowa o świadczenie usług kierowania pojazdem:
Wynagrodzenie netto | Całkowity koszt zleceniodawcy |
12 189,19 zł | 15 280,47 zł |
B2B, ryczałt 5,5 %:
Wynagrodzenie netto | Całkowity koszt zleceniodawcy z 23% VAT + miesięczne koszty obsługi księgowej na poziomie 200 zł | Całkowity koszt bez 23 % VAT + miesięczne koszty obsługi księgowej na poziomie 200 zł |
12 189,19 zł | 19 242,86 zł | 15 682 zł |
W tym przypadku “tańsza” jest Umowa o świadczenie usług kierowania pojazdami o około 401,53 zł miesięcznie.
Warto jednak wyjaśnić, że oszczędność ta nie uwzględnia kosztów obsługi księgowej, którą ponosi “samozatrudniony” przedsiębiorca a więc oszczędność z Umowy o świadczenie usług kierowania pojazdami będzie jeszcze wyższa.
- TRANSPORT KABOTAŻOWY
Przykład rozliczenia kierowcy wykonującego przewozy kabotażowe
Umowa o świadczenie usług kierowania pojazdem:
Wynagrodzenie netto | Całkowity koszt zleceniodawcy |
10 548,97 zł | 13 752,55 zł |
B2B, ryczałt 5,5 %:
Wynagrodzenie netto | Całkowity koszt zleceniodawcy z 23% VAT + miesięczne koszty obsługi księgowej na poziomie 200 zł | Całkowity koszt bez 23 % VAT + miesięczne koszty obsługi księgowej na poziomie 200 zł |
10 548,97 zł | 17 095,28 zł | 13 936 zł |
W tym przypadku “tańsza” jest Umowa o świadczenie usług kierowania pojazdami o około 183,45 zł miesięcznie.
Warto jednak wyjaśnić, że oszczędność ta nie uwzględnia kosztów obsługi księgowej, którą ponosi “samozatrudniony” przedsiębiorca. a więc oszczędność z Umowy o świadczenie usług kierowania pojazdami będzie jeszcze wyższa.
Reasumując, badanie porównawcze wykazało, że po uwzględnieniu wszystkich kosztów, sumarycznie nieco niższe koszty generuje “Umowa o Świadczeniu Kierowania Pojazdami” w porównaniu do B2B ale różnice nie są bardzo znaczące i mogą się zmieniać w zależności od przejazdu przez konkretne kraje, proporcje typów transportów ect.
Co jednak ważniejsze, upadł fałszywy mit, jakoby “samozatrudnienie” było najtańszą formą zatrudniania w transporcie drogowym.
Co równie ważne, Umowa o świadczenie usług kierowania pojazdami, jest znacznie BEZPIECZNIEJSZĄ formą zatrudnienia.
prof. SGMK dr Mariusz Miąsko
Kancelaria Prawna Viggen Sp.j.
Jeśli chcesz nabyć Umowę o świadczenie usług kierowania pojazdami, którą opracowałem 8 lat temu dla branży transportowej i która generuje bardzo duże korzyści dla przewoźników ZADZWŃ: 509-98-25-77 lub napisz: BIURO1@VIGGEN.PL