Strona główna Aktualności Dnia Solaris podsumowuje rekordowy rok

Solaris podsumowuje rekordowy rok

864
0
No Ratings Information Message

W 2011 r. wielkość sprzedaży firmy Solaris Bus & Coach S,A. po raz pierwszy przekroczyła 1 200 pojazdów. Firma kolejny rok z rzędu utrzymała pozycję lidera polskiego rynku autobusowego oraz umocniła pozycję w branży na kontynencie europejskim. Solaris w minionym roku sprzedał także pierwsze pojazdy szynowe. Najważniejszą ubiegłoroczną premierą była prezentacja autobusu z napędem elektrycznym Solaris Urbino electric.

Rok 2011 był rekordowy jeśli chodzi o sprzedaż podpoznańskiego producenta pojazdów komunikacji miejskiej. Z fabryki autobusów i trolejbusów w Bolechowie wyjechało do klientów łącznie 1 205 pojazdów. W porównaniu z rokiem 2010 oznacza to wzrost sprzedaży o 85 pojazdów (+7,5%). Wzrosły także przychody spółki. W 2011 r. wyniosły one dokładnie 1 523 357 357 zł i w porównaniu z ub.rokiem były wyższe o 17,3%.

Jeszcze nigdy do tej pory Solaris nie sprzedał w jednym roku w Polsce ponad 500 autobusów. Dokładna liczba pojazdów dostarczonych do krajowych przewoźników to 516 szt. (w tym 25 trolejbusów). Taki wynik pozwolił Solarisowi utrzymać pozycję lidera polskiego rynku autobusowego. W segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich spółka zdobyła 53% udział w rynku. Największymi zamówieniami zrealizowanymi w ub. roku były dostawy do: Warszawy (148 szt.), Poznania (59), Łodzi (45) oraz Białegostoku (35).

Podobnie jak w latach ubiegłych, głównym rynkiem eksportowym Solarisa były Niemcy. Pojechało tam 248 autobusów. Dzięki takiemu wynikowi sprzedaży Solaris na rynku autobusów miejskich w Niemczech zdobył 10% udziałów. To najlepszy wynik spośród wszystkich nie-niemieckich producentów sprzedających swoje autobusy w tym kraju. Kolejnymi rynkami eksportowymi pod względem liczby sprzedanych pojazdów były: Francja, Szwecja, Czechy i Włochy.

W roku 2011 firma Solaris rozpoczęła realizację kontraktu na dostawę 45 tramwajów Solaris Tramino dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. Do końca minionego roku firma dostarczyła tam 23 tramwaje. Dostawy wszystkich 45 pojazdów zakończą się do końca maja br.

Najbardziej innowacyjnym produktem zaprezentowanym przez firmę Solaris w ub.roku był Solaris Urbino electric – autobus z napędem elektrycznym.

– Kilka tygodni po premierze mieliśmy bardzo dużą liczbę zapytań od klientów o możliwości dostaw tego pojazdu. Jedno z miast Europy zachodniej myśli nawet w perspektywie kilku lat o całkowitej zamianie dotychczasowych autobusów spalinowych na autobusy elektryczne. Na razie to wstępna, ale bardzo obiecująca faza rozmów, mówi Małgorzata Olszewska, dyrektor sprzedaży i marketingu w firmie Solaris.

Jednym z głównych wyzwań przed jakim stanęli konstruktorzy elektrycznego autobusu Solaris była redukcja masy pojazdu. Zostało to wymuszone przede wszystkim przez wagę zamontowanych baterii służących do magazynowania energii. W praktyce oznaczało to zastąpienie części poszycia bocznego autobusu panelami z włókna węglowego. Z tego samego materiału wykonano także tylną pokrywę komory, w której umieszczono układ napędowy i baterie. Ponadto znaczne oszczędności w masie pojazdu znaleziono w cieńszych niż standardowe szybach czy nowym materiale, z którego wykonano podłogę. Zamiast sklejki wykorzystano drewno mahoniowe. Nowy materiał zastosowano także do wykonania klap kanałów powietrza – Foamed ACM. Lżejsze są siedzenia dla pasażerów. Kilkanaście kilogramów zaoszczędzono też na aluminiowych felgach, które zastąpiły koła ze stali. Wreszcie autobus zupełnie pozbawiony jest płynów eksploatacyjnych i zbiorników z tradycyjnym paliwem, co pozwoliło zredukować masę w tym elemencie o 300 kg. Ostatecznie, po dołożeniu do tej odchudzonej konstrukcji baterii o wadze 1 400 kg, autobus jest tylko nieznacznie cięższy w porównaniu z pojazdem tych samych rozmiarów, ale o tradycyjnym napędzie spalinowym.

Sercem układu napędowego elektrycznego Solarisa jest czteropolowy asynchroniczny silnik trakcyjny o mocy 120 kW dostarczony przez firmę Vossloh Kiepe. Energia do napędzania silnika trakcyjnego zgromadzona jest w dwóch bateriach o wadze 700 kg każda. Dostawcą baterii jest polska firma Wamtechnik z Warszawy. Zastosowane baterie litowe mają napięcie znamionowe 600 Volt i gromadzą energię 120 kWh. Magazyny energii chłodzone są cieczą.

Wartość energii zgromadzona w bateriach, zamontowanych w elektrycznym Solarisie Alpino, pozwala na przejechanie do 100 km na jednym ładowaniu. Pojazd może rozwijać maksymalną prędkość 50 km/h. Energia zgromadzona w bateriach stanowi źródło nie tylko dla układu napędowego: dostarcza również energię dla wszystkich innych układów w autobusie, w tym wspomagania kierowniczego, ogrzewania i wentylacji czy sterowania elektrycznymi drzwiami. Wszystkie układy w autobusie, które zwykle napędzane są z wykorzystaniem kompresorów napędzanych z silnika spalinowego musiały zostać zastąpione rozwiązaniami elektrycznymi.

Baterie ładowane są poprzez złącze typu plug-in firmy Walter zastosowane po raz pierwszy w hybrydowym Urbino 18. Ich napełnienie z terminala ładowania 400 V 63A trwa do 4 godzin przy założeniu, że baterie są całkowicie rozładowane. Baterie ładowane są także poprzez rekuperację, czyli odzysk energii kinetycznej podczas hamowania.

Jednym z pierwszych przewoźników, którzy będą testować w regularnym ruchu miejskim Solarisa Urbino electric będzie poznańskie MPK.

– Prawdopodobnie uda się zgrać kursowanie autobusu elektrycznego w Poznaniu z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Dzięki temu będziemy mogli zaprezentować nowoczesną polską technologię kibicom z całej Europy, mówi Solange Olszewska, prezes firmy Solaris. – Uważam, że to prawdziwa rewolucja w komunikacji miejskiej, a przynajmniej duży krok w kierunku zmiany myślenia o pojazdach elektrycznych., dodaje S.Olszewska.

Solaris, wnp.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułSpór o megaciężarówki i kształt nosa
Następny artykułTatra dla polskiego wojska?