Od 1 stycznia 2023 roku w Austrii ruch ciężarówek Euro 5 został zakazany na znacznym odcinku autostrady A12, stanowiącej najważniejszą trasę w całym kraju. Wprowadzono ponadto dodatkowe zakazy weekendowe tym razem niezależne od normy Euro.
• Od 1 stycznia 2023 roku ciężarówki Euro 5 nie mogą poruszać się po autostradzie A12 na odcinku od granicy w Kufstein pomiędzy Austrią i Niemcami a węzłem Zirl pod Innsbruckiem. Wyjątkiem są ciężarówki jadące do terminali intermodalnych w Hall i Wörgl oraz pojazdy specjalne (m.in. pomoc drogowa). Przypomnijmy, że równie surowe przepisy dotyczą wszystkich innych pojazdów, które nie spełniają normy Euro 6. Mają one całkowity zakaz wjazdu na odcinkach tyrolskiej autostrady A12 Inntal Autobahn.
• Zakaz poruszania się w soboty. Ten dodatkowy zakaz związany jest z zimowym sezonem turystycznym. Tyrol postanowił ograniczyć ruch pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 7,5 tony (lub z przyczepami, niezależnie od DMC), w każdą sobotę od 7 stycznia do 11 marca 2023 roku włącznie. Pojazdy objęte zakazem będą musiały zatrzymać się w godzinach od 7 do 15, o ile będą one częścią ruchu tranzytowego, prowadzącego w kierunku Włoch lub Niemiec. Za to ruch lokalny, w granicach Austrii, pozostanie dalej możliwy.
• Transport odpadów w Austrii. Od 1 stycznia 2023 r. w Austrii większość odpadów, których waga wynosi powyżej 10 ton, musi być transportowana koleją lub innym środkiem transportu o równoważnym lub niższym potencjale emisji zanieczyszczeń – jeżeli odcinek przejazdu przez Austrię w porównaniu z całą trasą przejazdu wynosi powyżej 25%. Dotyczy to wszystkich przejazdów w Austrii. O tej zmianie pisaliśmy już wcześniej na naszym portalu, zapraszamy do zapoznania się z wpisem:
Austria, jako państwo europejskie o najbardziej restrykcyjnych przepisach dotyczących ekologii, zmierza do odciążenia swoich autostrad poprzez rozłożenie i ograniczenie ruchu ciężkiego – przede wszystkim w rejonie alpejskim. Przykładem takich działań jest trwająca właśnie na granicy niemiecko-austriackiej odprawa blokowa, która polega na przepuszczaniu ciężarówek w tzw. blokach po 250-300 pojazdów, co godzinę. Proponowane w zeszłym roku wprowadzenie systemu rezerwacji dla ciężarówek jest analizowane przez rząd i wszystko wskazuje na to, że zostanie wprowadzone.
Karolina Grzelec,
prawnik,