Rada Unii Europejskiej zatwierdzając reformę opłat za Eurowiniety wprowadziła dla państw członkowskich m.in. nowy system różnicowania opłat drogowych dla pojazdów ciężkich w zależności od emisji dwutlenku węgla. Im większa emisja, tym większa stawka opłaty.
Głównym celem przepisów jest bowiem redukcja emisji CO2 o 15% do 2025 roku i następnie redukcja emisji CO2 o 30% do 2030 roku.
Pierwszym krajem, który wdraża nowy system są Niemcy – już od 1 grudnia 2023 r. będą tam obowiązywać nowe zasady naliczania opłat drogowych. Kolejno system naliczania opłat ma obowiązywać od 1 stycznia 2024 roku w Austrii. Pozostałe kraje UE, w tym Polska powinny wdrożyć dyrektywę do dnia 25 marca 2025 roku.
Pojazdy powyżej 7,5 tony będą objęte w Niemczech systemem 5 klas emisji CO2 i wysokość stawki będzie wynikać z podziału pojazdów na te pięć klas emisji: klasa 1 to najwyższe stawki, a klasa 5 najniższe.
Klas emisji CO2 nie należy mylić z normami euro gdyż jest to zupełnie odrębna klasyfikacja. Ponadto 5-klasowy model jest właściwy tylko dla Niemiec, a każdy kraj członkowski będzie mógł wprowadzić swój własny sposób naliczania opłat drogowych.
Klasa CO2 zależy od indywidualnej emisji pojazdu w połączeniu z podgrupą pojazdu i datą jego pierwszej rejestracji. W praktyce ciężarówki z silnikiem spalinowym zarejestrowane przed 1 lipca 2019 r. trafiają automatycznie do najniższej, pierwszej klasy.
„Wszystkie pojazdy z silnikiem spalinowym i datą pierwszej rejestracji przed 1 lipca 2019 r. są automatycznie klasyfikowane do klasy 1 emisji CO2. Dla pojazdów z silnikiem spalinowym i datą pierwszej rejestracji po 1 lipca 2019 r. potrzebne będą dodatkowe parametry, które pozwolą zwiększyć normę, a więc i obniżyć opłatę drogową – wyjaśnia Ferdinand Butaš, Dyrektor Produktu ds. Opłat w Eurowag.”
Pojazdy napędzane bateriami elektrycznymi, wodorowymi ogniwami paliwowymi lub wodorowymi silnikami spalinowymi są całkowicie zwolnione z opłat drogowych do 31 grudnia 2025 r. Od 1 stycznia 2026 roku od pojazdów bezemisyjnych trzeba będzie uiszczać tylko 25% stawki częściowej za koszty związane z infrastrukturą plus stawki częściowe za koszty związane z obciążeniem hałasem i zanieczyszczeniem powietrza.
Pojazdy bezemisyjne o maksymalnej masie całkowitej do 4,25 tony są trwale zwolnione z opłaty drogowej.
Pojazdy napędzane kopalnym lub biogennym CNG lub LNG są zwolnione z opłat drogowych do 31 grudnia 2023 r. i mają być klasyfikowane jako samochody ciężarowe napędzane olejem napędowym od 1 stycznia 2024 r.
W przypadku ciężarówek spalinowych zarejestrowanych po 1 lipca 2019 r. właściciele pojazdów będą musieli przygotować swojemu dostawcy urządzenia pokładowego kilka informacji na temat pojazdu, aby ustalić do której klasy CO2 należy.
Aby uzyskać wyższą klasę CO2, a tym samym płacić mniej, należy jak najszybciej przekazać swojemu dostawcy usług płatniczych wszelkie wymagane informacje dotyczące pojazdu.
Karolina Grzelec,
prawnik,