Strona główna Aktualności Dnia Uwaga! Nowe zasady naliczania opłat drogowych w Europie. Pierwsze zmiany już od...

Uwaga! Nowe zasady naliczania opłat drogowych w Europie. Pierwsze zmiany już od grudnia

361
0
5/5 (2)

Rada Unii Europejskiej zatwierdzając reformę opłat za Eurowiniety wprowadziła dla państw członkowskich m.in. nowy system różnicowania opłat drogowych dla pojazdów ciężkich w zależności od emisji dwutlenku węgla. Im większa emisja, tym większa stawka opłaty.

Głównym celem przepisów jest bowiem redukcja emisji CO2 o 15% do 2025 roku i następnie redukcja emisji CO2 o 30% do 2030 roku.

Pierwszym krajem, który wdraża nowy system są Niemcy –   już od 1 grudnia 2023 r. będą tam obowiązywać nowe zasady naliczania opłat drogowych. Kolejno system naliczania opłat ma obowiązywać od 1 stycznia 2024 roku w Austrii. Pozostałe kraje UE, w tym Polska powinny wdrożyć dyrektywę do dnia 25 marca 2025 roku.

Pojazdy powyżej 7,5 tony będą objęte w Niemczech systemem 5 klas emisji CO2 i wysokość stawki będzie wynikać z podziału pojazdów na te pięć klas emisji: klasa 1 to najwyższe stawki, a klasa 5 najniższe.

Klas emisji CO2 nie należy mylić z normami euro gdyż jest to zupełnie odrębna klasyfikacja. Ponadto 5-klasowy model jest właściwy tylko dla Niemiec, a każdy kraj członkowski będzie mógł wprowadzić swój własny sposób naliczania opłat drogowych.

Klasa CO2 zależy od indywidualnej emisji pojazdu w połączeniu z podgrupą pojazdu i datą jego pierwszej rejestracji. W praktyce ciężarówki z silnikiem spalinowym zarejestrowane przed 1 lipca 2019 r. trafiają automatycznie do najniższej, pierwszej klasy.

„Wszystkie pojazdy z silnikiem spalinowym i datą pierwszej rejestracji przed 1 lipca 2019 r. są automatycznie klasyfikowane do klasy 1 emisji CO2. Dla pojazdów z silnikiem spalinowym i datą pierwszej rejestracji po 1 lipca 2019 r. potrzebne będą dodatkowe parametry, które pozwolą zwiększyć normę, a więc i obniżyć opłatę drogową – wyjaśnia Ferdinand Butaš, Dyrektor Produktu ds. Opłat w Eurowag.”

Pojazdy napędzane bateriami elektrycznymi, wodorowymi ogniwami paliwowymi lub wodorowymi silnikami spalinowymi są całkowicie zwolnione z opłat drogowych do 31 grudnia 2025 r. Od 1 stycznia 2026 roku od pojazdów bezemisyjnych trzeba będzie uiszczać tylko 25% stawki częściowej za koszty związane z infrastrukturą plus stawki częściowe za koszty związane z obciążeniem hałasem i zanieczyszczeniem powietrza.

Pojazdy bezemisyjne o maksymalnej masie całkowitej do 4,25 tony są trwale zwolnione z opłaty drogowej.

Pojazdy napędzane kopalnym lub biogennym CNG lub LNG są zwolnione z opłat drogowych do 31 grudnia 2023 r. i mają być klasyfikowane jako samochody ciężarowe napędzane olejem napędowym od 1 stycznia 2024 r.

W przypadku ciężarówek spalinowych zarejestrowanych po 1 lipca 2019 r. właściciele pojazdów będą musieli przygotować swojemu dostawcy urządzenia pokładowego kilka informacji na temat pojazdu, aby ustalić do której klasy CO2 należy.

Aby uzyskać wyższą klasę CO2, a tym samym płacić mniej, należy jak najszybciej przekazać swojemu dostawcy usług płatniczych wszelkie wymagane informacje dotyczące pojazdu.

 

Karolina Grzelec,

prawnik,

Kancelaria Prawna Viggen

Oceń artykuł

Poprzedni artykułOd stycznia 2024 wzrasta stawka godzinowa w Niemczech
Następny artykułDuże zmiany w zakresie ustalania płacy minimalnej w Holandii. Sprawdź stawki na 2024
Specjalista w zakresie dokumentacji w Kancelarii Prawnej Viggen. Helpdesk i operator aplikacji VTS do rozliczania czasu pracy i wynagrodzeń kierowców. Masz pytania do artykułu? Skontaktuj się ze mną: ak@viggen.pl, ak@vtsproject.pl, tel. +786 137 850

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj