Strona główna Aktualności GITD i PIP Wątpliwości Prezesa Zarządu MSPO wobec projektu ustawy o transporcie zbiorowym

Wątpliwości Prezesa Zarządu MSPO wobec projektu ustawy o transporcie zbiorowym

1048
0
No Ratings Information Message

Po przyjęciu projektu ustawy przez Radę Ministrów, zwróciliśmy się o opinię do Pana Marka Dyszy, Prezesa Zarządu Małopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Osobowych. Poniżej przedstawiamy wyrażoną przedstawioną przez Pana Prezesa opinię.

Serdecznie dziękuję za zainteresowanie mnie tematyką związaną z przygotowanym i daleko zaawansowanym projektem ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Przekazany mi materiał jest bardzo obszerny i wymaga wnikliwej analizy. Po bardzo pobieżnym zapoznaniu się z projektem ustawy z ubolewaniem informuję, że uchwalenie jej przez Sejm w obecnym brzmieniu, stanowić będzie poważne i realne zagrożenie dla funkcjonowania tak licznej grupy prywatnych przewoźników realizujących przewozy regularne w krajowym transporcie drogowym. W tym miejscu podkreślę, że pomimo kilkakrotnych próśb kierowanych do Ministerstwa Infrastruktury i do Sejmowej Komisji Infrastruktury o kierowanie do Małopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Osobowych projektów aktów prawnych do zaopiniowania, niestety przedmiotowy projekt nie został nam doręczony. Czy to zbieg okoliczności, czy działanie tendencyjne? Nie mogłem go również odszukać na stronach internetowych właściwych instytucji. Opiniowali projekt głównie przedstawiciele organów samorządu terytorialnego i organizacji reprezentujących PKS-y i ich następców prawnych. Projekt ustawy wskazuje, że sporządzona ona została na potrzeby tych, którzy otrzymali ją do zaopiniowania. Kontrowersje budzi głównie instytucja bezpośredniego zawierania umów o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, z pominięciem procedury przetargowej. Kontrowersyjny jest zapis o umożliwieniu decydowania o zgodzie na wykonywanie przewozów regularnych przez zarządy związków międzygminnych, które w każdym przewoźniku nie działającym na zlecenie związku dopatrują się niechcianej konkurencji i nie będą wyrażać zgody na wykonywanie przewozów. Tak samo uczynią samorządy, które zlecą przewozy wyłonionym przewoźnikom. Ustawa w proponowanym brzmieniu naruszy zasadę równego dostępu przewoźników do rynku usług. Ocena skutków regulacji nie uwzględnia skali problemu utraty dotychczasowego źródła przychodu dla tak licznej grupy przedsiębiorców, ich kierowców, innych zatrudnianych pracowników i ich rodzin. Są to setki tysięcy ludzi, które pozostaną bez źródła dochodu w przeciągu kilku lat. Należy podjąć wszelkie działania, aby doprowadzić do ponownych konsultacji społecznych, lecz tym razem wśród bezpośrednio zainteresowanych tj. wśród środowisk, dla których ustawa niesie największe zagrożenie wśród przewoźników prywatnych – małych i średnich przedsiębiorców.

Marek Dyszy
Prezes Zarządu Małopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Osobowych

Oceń artykuł

Poprzedni artykułIle trzeba zapłacić kierowcy dodatku za pracę w godzinach nocnych w 2010 roku?
Następny artykułWersja Serwerowa programu "Wirtualny Audytor" Jest Już Dostępna