Strona główna Aktualności Dnia Wzrost natężenia ruchu na autostradzie A4

Wzrost natężenia ruchu na autostradzie A4

1117
0
autostrada A4, Punkt poboru opłat
No Ratings Information Message

W ubiegłym roku ruch na autostradzie A4 między Katowicami a Krakowem wzrósł o 8,4 proc. Przełożyło się to na dobre wyniki finansowe Grupy Kapitałowej.

Natężenie ruchu na autostradzie wzrosło do 37 tys. pojazdów na dobę. W stosunku do roku 2014 to wzrost o 8,5 proc. w przypadku samochodów osobowych oraz o 9,1 proc. jeśli chodzi o pojazdy ciężarowe. Koncesjonariusz zapewnia, że w ślad za tym pójdą dalsze działania na rzecz zwiększania przepustowości placów poboru opłat.

Tymczasem Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady odnotowuje dobre wyniki finansowe. Jej przychody za 2015 rok wyniosły ponad 262,5 mln zł (wzrost o ok. 18 proc. w porównaniu z 2014). Zysk netto wyniósł 119,4 mln zł. to aż o ponad 82 proc. więcej niż rok wcześniej. EBITDA wyniosła ok. 216,5 mln zł.

Prawie 258 mln z poboru opłat


Znaczna poprawa przychodów Grupy Kapitałowej to efekt m.in. wprowadzonych 1 marca ub.r. wyższych stawek za przejazd autostradą oraz Między Katowicami a Krakowem, oraz wspomnianego wzrostu poziomu ruchu. Koszty finansowe Grupy w 2015 roku były niższe o ponad 6 mln zł, a koszty finansowe związane ze spadkiem poziomu zobowiązań o ok. 60 mln zł – dotyczy to przede wszystkim zobowiązań z tytułu kredytu bankowego zaciągniętego na realizację projektu autostrady płatnej A4.


Najistotniejszy wpływ na skonsolidowany wynik finansowy Grupy Kapitałowej ma zarządzanie i eksploatacja koncesyjnego odcinka autostrady A4, prowadzona przez wchodzącą w skład Grupy spółkę Stalexport Autostrada Małopolska. Przychody z tytułu opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków wyniosły w ubiegłym roku 257,7 mln zł.


Podatek dochodowy należny stronie publicznej wyniósł ok. 24 mln zł. Grupa zapłaciła też czynsz z tytułu dzierżawy pasa drogowego autostrady w wysokości ok. 3,4 mln zł do budżetu państwa od Grupy wpłynęły też 59,3 mln zł z tytułu podatku VAT. W tej kwocie mieści się także 23-procentowy VAT od stawek za przejazd autostradą.

Zrealizowane inwestycje


W minionym roku koncesjonariusz realizował prace mające na celu zwiększenie przepustowości placów poboru opłat. Ok. 25 mln zł wydano na wymianę urządzeń poboru opłat oraz wymianę kabin inkasentów na bramkach autostradowych. Umożliwiło to uruchomienie nowych sposobów wnoszenia opłat za przejazd, tj. przy użyciu kart flotowych, paliwowych i przeznaczonych dla częstych użytkowników autostrady kart zbliżeniowych kartA4. Rozpoczęto także rozbudowę dwóch węzłów autostradowych – w Mysłowicach i w Balicach oraz budowę kolejnych ekranów akustycznych.

W ocenie prezesa Zarządu Stalexport Autostrady oraz Stalexport Autostrada Małopolska Emila Wąsacza miniony rok był stabilnym i stosunkowo spokojnym okresem w działalności Stalexportu Autostrady. – W 2015 roku zakończyliśmy pierwszy etap inwestycji związanych ze zwiększeniem przepustowości placów poboru opłat. Z uwagi na znaczny wzrost natężenia ruchu na przestrzeni 2015 roku oraz prognozowany jego wzrost w kolejnych latach, analizujemy potencjalne możliwości dalszego zwiększenia przepustowości placów poboru opłat – mówi prezes. Wyjaśnia, że chodzi przede wszystkim o uruchomienie elektronicznego systemu poboru opłat, pozwalającego na przejazd przez bramki w trybie stop & go oraz slow & go.

Będzie remont


Koncesjonariusz planuje także wymianę nawierzchni na obu jezdniach autostrady na odcinkach o łącznej długości ok. 60 km. Jezdnie te ostatni raz były modernizowane 10 lat temu. – Zapewniam, że wspólnie z wykonawcą robót dołożymy wszelkich starań, by remont był jak najmniej uciążliwy dla kierowców. Na pewno zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla każdego kierunku – obiecuje Emil Wąsacz.


Deklaruje jednocześnie gotowość do poszerzania działalności autostradowej o nowe przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. – Bierzemy pod uwagę także zaangażowanie kapitałowe w istniejące projekty koncesyjne, o ile pojawi się taka możliwość – stwierdza.

 

Źródło: rynekinfrastruktury.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułLitwa: na granicy z Łotwą czasowo wznowiono kontrole
Następny artykułJak skutecznie powołać się na art.12 rozporządzenia 561/2006 WE?