Od 1 stycznia 2022 r. płaca minimalna w Niemczech wynosi 9,82 euro na godzinę. Kolejnej waloryzacji należy spodziewać się już w lipcu.
Oprócz ustawowej płacy minimalnej ustalone zostały również branżowe płace minimalne w ramach układów zbiorowych. Co istotne, są one uznawane przez rząd jako powszechnie obowiązujące dla danej branży, nawet dla zakładów, które nie są związane z konkretnym układem zbiorowym.
Ustawowa płaca minimalna obowiązuje powszechnie, istnieją jednak wyjątki, które pracodawcy mogą zastosować wobec młodzieży poniżej 18 lat, niektórych uczniów zawodu oraz długotrwale bezrobotnych, zarejestrowanych w Niemczech.
Dla niektórych prac obowiązują branżowe płace minimalne z układów zbiorowych, które przewyższają ustawową płacę minimalną. Układy zbiorowe, które zawierają stawki poniżej ustawowej płacy minimalnej są niedopuszczalne.
STAWKI DLA UKŁADÓW ZBIOROWYCH DE
Przypomnienie najważniejszych informacji o delegowaniu kierowców do Niemiec:
- Pomimo, że ustawa MiLoG stanowi o dostosowywaniu stawek wynagrodzenia minimalnego co dwa lata, Rząd Federalny może na wniosek Komisji do spraw Minimalnego Wynagrodzenia wprowadzić rozporządzeniem zmianę stawek w innych terminach niż ustawowo ustanowione.
- Kierowca świadczący usługi przewoźnikowi w ramach działalności gospodarczej nie podlega przepisom MiLoG, organ kontroli może jednak przyjąć, że samozatrudnienie ma fikcyjny
charakter. Do takiej sytuacji dojdzie w przypadku gdy kierowca-przedsiębiorca:
1. osiąga więcej niż 5/6 przychodów z tytułu współpracy z jednym przewoźnikiem
2. w zleceniu transportowym oprócz miejsca i terminu dostarczenia ładunku oznaczono dodatkowe informacje, które wpływają na niezależność kierowcy w zakresie świadczonych przez niego usług
3. prowadząc pojazd należący do przewoźnika otrzymuje wynagrodzenie nie za konkretne zlecenie lecz za godzinę pracy.
Jeśli zajdzie którakolwiek z tych trzech przesłanek organ kontroli uznać może, że łącząca kierowcę z przewoźnikiem umowa nie jest umową zlecenia a umową o pracę;
- Prawo niemieckie nie rozróżnia stosunku cywilnoprawnego (umowa zlecenia) od stosunku pracy. Należy zatem pamiętać, że niemiecki organ kontroli może uznać, że kierowca z którym pracodawca zawarł umowę zlecenia posiada w świetle prawa niemieckiego status pracownika i podlega przepisom MiLoG;
- Stawka na wyżywienie i zakwaterowanie wynosi kolejno: 263 euro oraz 237 euro;
- Kierowca w trasie nie ma obowiązku posiadania przy sobie żadnych dokumentów, które dotyczą zgłoszenia i które potwierdzają wypłatę minimalnej stawki wynagrodzenia. Wynika to z tego, że kontrole dotyczą przedsiębiorców, a nie kierowców;
- Za nieprzestrzeganie przepisów o płacy minimalnej grożą kary finansowe:
✗ do 30 tysięcy euro – za brak zgłoszenia informacji o pracownikach wykonujących pracę na terytorium Niemiec (od lutego zgłoszenia do Niemiec oraz innych krajów mają odbywać się przy pomocy platformy IMI w ramach modułu delegowania kierowców)
✗ do 500 tysięcy euro – za niewypłacenie należnego wynagrodzenia bądź wypłacenie go z opóźnieniem
Niemiecki Urząd Celny stosuje System Naliczania Kar korzystając w tym celu z przelicznika przewagi rynkowej (Marktvorteil), który wynosi 20%; - W wypadku podjęcia kontroli do obowiązków pracodawcy należy dostarczenie organom kontrolnym dokumentacji.
Dostarczenie dokumentów musi nastąpić w ciągu 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o wszczęciu kontroli w formie elektronicznej; - Za termin rozliczania płacy minimalnej ustawa MiLoG w §20 uznaje najpóźniej ostatni dzień roboczy miesiąca następującego po miesiącu, w którym praca była wykonywana.
Adriana Kominowska
Ekspert Działu Silnik Prawny
Źródło:
https://www.dgb.de/,
Poradnik Płace Minimalne 2022.