Strona główna Aktualności Dnia Zmiany w imporcie z UE do GB: obowiązek deklaracji S&S GB od...

Zmiany w imporcie z UE do GB: obowiązek deklaracji S&S GB od 31 października 2024 r.

1066
0
5/5 (2)

Od 31 października 2024 roku będą wymagane będą Deklaracje bezpieczeństwa i ochrony dotyczące importu do Wielkiej Brytanii z UE (Safety & Security GB). Do tego czasu nie ma obowiązku składania skróconej deklaracji przywozowej dla towarów importowanych z UE i innych terytoriów, z których deklaracja nie była wymagana przed 1 stycznia 2021 r.

Skrócone graniczne deklaracje inaczej deklaracje bezpieczeństwa i ochrony (SSD), przesyłane są do organu celnego granicznego w celu przeprowadzenia analizy ryzyka na towarach, które mają przekroczyć granicę celną. Istnieją dwa rodzaje deklaracji, mianowicie:

  • ENS – przywozowa deklaracja skrócona;
  • EXS – wywozowa deklaracja skrócona.

Przed dostarczeniem towarów należy złożyć skróconą deklarację przywozową, jeśli towary transportowane są do:

  • Wielka Brytania (Anglia, Szkocja i Walia);
  • Irlandia Północna z Wielkiej Brytanii;
  • Irlandia Północna spoza UE.

Deklaracja skrócona przywozowa będzie zawierać informacje dotyczące bezpieczeństwa transportowanych towarów.

Składana deklaracja podsumowująca wjazd musi być kompletna i dokładna oraz złożona przed przybyciem na granicę. Złożoną deklarację można zmienić w dowolnym momencie, aż do momentu przybycia towarów na granicę Wielkiej Brytanii, jeśli jakiekolwiek informacje ulegną zmianie, takie jak ilość towarów lub czas przekroczenia granicy.

Aby złożyć deklarację, należy zarejestrować się w jednym z następujących systemów:

  • Usługa Bezpieczeństwa i Ochrony (S&S GB) służąca do przywozu towarów do Wielkiej Brytanii;
  • System kontroli importu w Irlandii Północnej (ICS NI) do przywozu towarów do Irlandii Północnej.

Terytoria, na których obowiązuje zwolnienie ze składania skróconej deklaracji przywozowej to:

  • Andora;
  • Ceuta i Melilla;
  • Helgoland;
  • Liechtenstein;
  • Monako;
  • Norwegia;
  • San Marino;
  • Szwajcaria;
  • gminy Livigno Campione d’Italia;
  • włoskie wody narodowe jeziora Lugano, które znajdują się między brzegiem a granicą polityczną obszaru między Ponte Tresa i Porto Ceresio;
  • Państwo Watykańskie.

Niektóre towary nie wymagają deklaracji. Należą do nich:

  • energia elektryczna;
  • towary wprowadzane rurociągiem;
  • listy, pocztówki i materiały drukowane, w tym te w formie elektronicznej
  • towary w bagażu osobistym podróżnych;
  • towary zadeklarowane ustnie w urzędzie celnym.

Kiedy należy złożyć deklarację?

Poniżej przedstawiamy obowiązujące terminy na składanie deklaracji:

Forma wysyłki towarów/ informacja kiedy przesłać (minimalny wymagany czas)

– Ładunek kontenerowy morski                                       

– co najmniej 24 godziny przed załadunkiem w porcie wyjścia.

– Ładunki masowe i drobnicowe transportowane drogą morską                                

– co najmniej 4 godziny przed przyjazdem.

– Roll on roll off ( RoRo ) — przewóz ładunków           

– co najmniej 2 godziny przed  przypłynięciem operatora promu.

– RoRo — ładunek bez nadzoru                                      

– co najmniej 2 godziny przed przypłynięciem operatora promu.

– Krótkie podróże morskie                                               

– co najmniej 2 godziny przed przyjazdem.

– Loty krótkodystansowe — trwające krócej  niż 4 godziny                                                                                        

– przynajmniej w momencie faktycznego  startu.

– Loty długodystansowe

– co najmniej 4 godziny przed przyjazdem.

– Kolej i śródlądowe drogi wodne                                  

– co najmniej 2 godziny przed przyjazdem.

– Tunel pod kanałem La Manche                                      

– co najmniej na godzinę przed przybyciem przewoźnika do  terminalu Eurotunelu.

– Ruch drogowy                                                                 

– co najmniej 1 godzinę przed przyjazdem.

Aby złożyć deklarację, należy posłużyć się:

  • Usługą S&S GB umożliwiającą wwóz towarów do Wielkiej Brytanii;
  • ICS NI w celu przywozu towarów do Irlandii Północnej

Należy również przedstawić dokumenty i licencje na import, w przypadku jeśli takie występują.

Do złożenia deklaracji potrzebne są niezbędne informacje takie jak:

  • opis towaru lub kod towaru;
  • nadawca i odbiorca;
  • rodzaj, ilość i opakowanie przewożonego towaru;
  • rodzaj transportu na granicy;
  • szczegóły dalszej podróży

Aby złożyć deklarację skróconą przywozową dotyczącą importu do Wielkiej Brytanii, należy także znać kod lokalizacji S&S GB dla portu wjazdu (tj. nr urzędu celnego).

Następnie, po zaakceptowaniu skróconej deklaracji przywozowej zostanie Państwu nadany numer referencyjny przewozu.

Deklaracja zostanie poddana ocenie ryzyka, a wyniki zostaną wykorzystane przez brytyjską Straż Graniczną w celu zidentyfikowania:

  • przesyłek, których załadunku na statek nie chcą załadować, wjeżdżając do Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (dotyczy wyłącznie ładunków kontenerowych przewożonych drogą morską na głębokim morzu)
  • importów, które mogą chcieć kontrolować przy wjeździe do Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

Jeśli pojawi się komunikat „Nie ładuj”, brytyjska Straż Graniczna poinformuje Państwa, co należy zrobić.

W przypadku towarów przewożonych do Irlandii Północnej, jeśli statek lub samolot zmieni trasę na inną do innego urzędu pierwszego wjazdu, należy złożyć wniosek o zmianę trasy, gdy tylko powezmą Państwo informację o zmianie trasy. Po przybyciu towarów do Irlandii Północnej należy złożyć powiadomienie o przybyciu.

Przewoźnik jest odpowiedzialny za złożenie deklaracji bezpieczeństwa i ochrony. Dla transportu promowego (RoRo) dla pojazdów z kierowcą jest to spedytor w imieniu przewoźnika.

Kontrole graniczne GB będą ściśle egzekwować nowe wymagania. Każdy kto nie przedstawi wymaganej deklaracji, będzie podlegał sankcjom.

Dane jakie należy zawrzeć w skróconej deklaracji przywozowej:

  1. Deklarujący:
  • Ważny numer EORI;
  • Imię, nazwisko i adres;
  • Numer referencyjny.
  1. Przewoźnik:
  • Spedytor (dla pojazdów z kierowcą);
  • Armator ( dla pojazdów bez kierowcy).
  1. Towary:
  • Całkowita liczbarodzaj paczek i waga;
  • Rodzaj paczek;
  • Wszelkie oznaczenia i nr. referencyjne.
  1. Informacje dotyczące trasy przewozu:
  • Punkt przekroczenia granicy (nazwa urzędu celnego/portu);
  • Szacowany czas przybycia i data.
  1. Szczegóły pojazdu:
  • Nr indentyfikacyjny pojazdu (VIN);
  • Plomba przyczepy (jeśli dotyczy).
  1. Informacje importowe:
  • Nr EORI importera;
  • Opis towaru;
  • Numery taryfowe.

 

 

Opracowała

Karolina Grzelec – Kierownik Działu Silnik Prawny

Kancelaria Prawna Viggen Sp. j.

Oceń artykuł

Poprzedni artykułKontrole na granicy z Niemcami od 16 września 2024 r.
Następny artykułMinisterstwo Infrastruktury: nie będzie dopłat do wymiany tachografów. Jak zdobyć fundusze?
Specjalista w zakresie dokumentacji w Kancelarii Prawnej Viggen. Helpdesk i operator aplikacji VTS do rozliczania czasu pracy i wynagrodzeń kierowców. Masz pytania do artykułu? Skontaktuj się ze mną: ak@viggen.pl, ak@vtsproject.pl, tel. +786 137 850

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj