W czwartek 11 kwietnia 2024 roku, na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt noweli ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Nowe przepisy zakładają wcześniejsze wejście w życie przepisów o obowiązku rejestracji w systemie SENT przewoźników zagranicznych, wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe. Wejdą one w życie 1 lipca 2024 roku, a nie jak wcześniej zaplanowano 1 stycznia 2025 roku.
Od lipca 2024 roku pod rejestrację w systemie SENT maja podlegać wszystkie zagraniczne ciężarówki, które wykonywać będą transport z Polski lub do Polski, o charakterze wymagającym zezwolenia jednorazowego, zwolnienia wielorazowego (CEMT/EKMT) lub wyjątku od zezwolenia w oparciu o umowę międzynarodową (dot. obecnie ciężarówek Ukraińskich w UE). O objęciu monitorowaniem nie będzie decydował rodzaj przewożonego towaru, lecz to, jaki przewoźnik będzie realizował dany transport. Innymi słowy zgłoszeniu będą podlegały wszystkie transporty towarów realizowane przez zagranicznych przewoźników.
System monitorowania przewozu drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (system SENT) został utworzony na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi. Rejestr zgłoszeń SENT jest prowadzony w systemie teleinformatycznym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Nowy wymóg związany jest z systemem delegowania kierowców, wprowadzonym z Pakietem Mobilności. Z praktycznego punktu widzenia, wyglądać to będzie podobnie jak przy dotychczasowych zastosowaniach systemu SENT. Przewoźnik zobowiązany będzie do zgłoszenia transportu na polskiej stronie rządowej, natomiast kierowca do uruchomienia urządzenia śledzącego w kabinie pojazdu np. telefonu z pobraną i uruchomioną oficjalną aplikacją.
Projektowana zmiana, związana jest z pilną potrzebą zwiększenia efektywności wykonywania kontroli podmiotów uczestniczących w przewozach drogowych, a także wzmocnienia egzekucji przepisów prawa dotyczących wykonywania przewozu drogowego rzeczy przez podmioty uprawnione. Szczególne znaczenie w ww. zakresie ma bowiem sprawowanie właściwego i efektywnego nadzoru w odniesieniu do międzynarodowego transportu drogowego rzeczy i przewozu kabotażowego, które to rodzaje operacji transportowych szczególnie negatywnie oddziałują na rodzimy rynek transportu drogowego jak uzasadnia to Ministerstwo Infrastruktury.
Kancelaria Prawna Viggen będzie informować Państwa na bieżąco o wprowadzanych zmianach w powyższym zakresie.
Karolina Grzelec,
Prawnik,