Jak dokumentować dojazd do pojazdu, który znajduje się poza bazą firmy oraz odpoczynek, gdy kierowca znajduje się poza pojazdem. Zespół Polskich kierowców został zatrzymany do kontroli w Austrii przez Policję, która nałożyła na kierowców mandat karny za nieprawidłowe udokumentowanie odpoczynków…. Zobacz na czym polegał błąd.
Opis zdarzenia: Kierowcy wyjechali samochodem osobowym z Polski do Wiednia. Po dojechaniu do Wiednia zespół (2 kierowców) udał się do hotelu w celu odbioru odpoczynku dziennego. Odpoczynek został odebrany w sposób prawidłowy i wynosił prawidłową ilość godzin (powyżej 11 godzin). Ponieważ kierowcy dojechali do pojazdu, który znajdował się poza bazą firmy to dojazd do Wiednia obrysowali na rewersie jako „dyspozycyjność” i tak samo na rewersie prawidłowo udokumentowali „odpoczynek” na rewersie wykresówki.
Co więc zaważyło, że Austriacka Policja nałożyła na Polskich kierowców mandat i czy kara była słusznie nałożona?
Z analizy dokumentacji (wykresówek, obrysów oraz zeznań kierowców) wynika, że kierowcy prawidłowo wypełnili wykresówki oraz prawidłowo obrysowali ich rewersy dokumentując cały czas w trakcie którego byli dowożeni z Polski do Wiednia jako ?dyspozycyjność?. Kierowcy prawidłowo także ręcznie na rewersie wykresówki udokumentowali odpoczynek w czasie kiedy przebywali w hotelu w Wiedniu.
Skąd więc powstał problem?
Otóż przyczyna nałożenia kary okazała się prozaiczna i nie dotyczyła nieprawidłowości w udokumentowaniu okresu aktywności. Problemem okazała się komunikacja pomiędzy kierowcami a przedstawicielem Policji. Policja w trakcie kontroli założyła bowiem błędnie, że Polscy kierowcy odbierając odpoczynek znajdowali się w pobliżu autokaru i w związku z powyższym uznali, że kierowcy powinni dokumentować odpoczynek automatycznym zapisem na wykresówkach a nie ręcznym obrysem.
Nasi kierowcy nie byli w stanie wyjaśnić, że odpoczynek obywali poza pojazdem i w trybie art 15 ust 2 tiret 2 a) rozporządzenia 3821/85/EWG mieli prawo udokumentować odpoczynek obrysem odręcznym na rewersie wykresówki. Przepis ten mówi, że – cytat: ?jeżeli w wyniku oddalenia się od pojazdu kierowca nie jest w stanie używać urządzeń zainstalowanych w pojeździe, to okresy, o których mowa w ust. 3 tiret drugie lit. b), c) i d)?:
a) jeśli pojazd wyposażony jest w urządzenie rejestrujące zgodnie z załącznikiem I, wprowadza się na wykresówkę, ręcznie, w drodze automatycznej rejestracji lub innym sposobem, czytelnie i nie brudząc karty;?
Należy ocenić, że kierowcy nie mogli automatycznie udokumentować aktywności lub jej braku ponieważ w tym czasie autokar był prowadzony przez drugi zespół kierowców kilkaset kilometrów od Wiednia.
Policja Austriacka popełniła w trakcie kontroli jeszcze kilka dodatkowych błędów w założeniu:
a) kierowcy z zasady nie mogli odbierać w autokarze odpoczynku choćby dlatego, że autokary nie posiadają dwóch miejsc leżących do odbioru odpoczynku a każdy z kierowców musi posiadać zagwarantowane miejsce do snu (choć jak wiadomo w trakcie odpoczynku kierowca wcale nie musi spać a wystarczy jedynie aby swobodnie dysponował własnym czasem),
b) Policjanci nie ustalili w trakcie kontroli czy w tym czasie pojazd w ogóle znajdował się w pobliży hotelu.
c) Policjanci nie znali lub nie uwzględnili zapisu art 15 ust 2 tiret 2 a) Rozporządzenia 3821/85.EWG.
Polscy kierowcy nie potrafili jednocześnie wyjaśnić z uwagi na brak znajomości języka, że ich odpoczynek był odbierany poza autokarem (który w tym czasie znajdował się w innej części Austrii) i mieli prawo ? a wręcz obowiązek ? dokumentować własną aktywność obrysem odręcznym na rewersie wykresówki.
Nie można tu jednak mówić o żadnym błędzie po stronie Polskich kierowców.
Należy zaznaczyć, że identyczna procedura (polegająca jednak na pełnym wpisie manualnym, a nie ręcznym obrysie) musi być zrealizowana w przypadku dokumentowania odpoczynku przez kierowców wykorzystujących kartę kierowcy zamiast wykresówki.
Mariusz Miąsko