Strona główna Aktualności Dnia Charakterystyka nowego sposobu zabezpieczania ładunków – siatko-pasy „MiNi”

Charakterystyka nowego sposobu zabezpieczania ładunków – siatko-pasy „MiNi”

143
5/5 (4)

Transport jest jedną z głównych gałęzi gospodarki, w Polsce przewozy ładunków liczy się w milionach ton. Każdy przewóz powinien być starannie zabezpieczony przeze skutkami ewentualnych zdarzeń drogowych. Według wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej ds. transportu, aż 25% wypadków z udziałem samochodów ciężarowych jest skutkiem niewłaściwego mocowania ładunków. Do podstawowych metod zabezpieczenia ładunków zalicza się mocowanie [Wytyczne odnośnie europejskiej dobrej praktyki w zakresie mocowania ładunków w transporcie drogowym]:

  • blokowe,
  • dociskowe,
  • odciągowe,
  • ryglowe,

Do ochrony ładunków używa się różnych akcesorii zabezpieczające m.in. maty antypoślizgowe, pasy transportowe, odciągi łańcuchowe, siatki zabezpieczające, belki i drążki rozporowe. Firmy w celu przyspieszania załadunku i poprawy bezpieczeństwa przewożonego towaru poszukują coraz to nowych rozwiązań ochrony przewożonych towarów. Jednym z nowatorskich sposobów mocowania ładunków podczas transportu jest system zabezpieczający MiNi. Możemy go zaliczyć do metody siłowej mocowania (poprzecznego opasania) oraz metody kształtowej (siatkowej).

Zastosowanie tego rozwiązania pozwala na transportowanie ładunków zgodnie z normą EN 12 195-1. Oznacza to, że możemy transportować ładunki bez względu na jego kształt (Rys. 1.) oraz rozmiar m.in. płyty wiórowe lub Big Bagi. System pasów MiNi zbudowany jest za pomocą dotychczas zbudowanych pasów oraz pasów systemu „MiNi” (łączników krzyżakowych). Pozwala to na zastąpienie naczepy typu XL oraz umożliwia oszczędzenie kosztów frachtu i uniezależnia nadawcę od weryfikacji naczepy XL.

Rys. 1. Przykład zastosowania siatko-pasów „MiNi”- widok mocowania na naczepie [Logistic Technologies].

W celu zastosowania siatko-pasów „MiNi”, należy brać pod uwagę bezpieczeństwo zabezpieczenia ładunku. Element ten można zastosować w temperaturze od -40oC do 100oC. Pasy podczas użytku nie powinny być narażone na oddziaływania substancji chemicznych, ponieważ może się to wiązać z zmniejszeniem jakości produktu. Podczas eksploatacji należy zwrócić uwagę na brak widocznych uszkodzeń i usterek. Aby zapewnić prawidłowe zabezpieczenie przewożonego towaru należy brać pod uwagę następujące elementy:

  • zakres temperatur,
  • ciężar ładunku,
  • oddziaływanie chemiczne,
  • siłę bezwładności,
  • rodzaj powierzchni,
  • współczynnik tarcia,
  • punkty zaczepowe.

Oprócz powyższych elementów należy zwrócić uwagę na prawidłowe rozmieszczenie towaru na powierzchni ładownej. Podczas naciągania pasa należy uwzględnić dopuszczalną siłę naciągu wstępnego STF, a pasy powinny odpowiednio oplatać ładunek w celu prawidłowego zabezpieczenia (Rys. 2.)

 

Rys. 2. Przykład zabezpieczenia ładunku za pomocą systemu siatko-pasów „MiNi” [Logistic Technologies]

System siatko-pasów „MiNi” jest stworzony z najlepszych komponentów normatywnych oraz był poddawany licznym testom zgodnie z przewidzianymi normami. Stosując ten element uzyskujemy dużą wygodę mocowania ładunków, która nie niszczy przewożonego towaru co pozwala na zmniejszenie kosztów szkód oraz frachtu. Oprócz wymienionych pozytywów możemy wymienić następujące elementy charakterystyczne:

  • wykonanie siatki zabezpieczającej za pomocą pasów i złączek,
  • możliwość tworzenia siatko-pasów o nieograniczonych rozmiarach,
  • brak potrzeby zastosowania belek blokujących poprzecznych, ponieważ można unieruchomić ładunek zarówno w kierunkach bocznych, do przodu oraz do tyłu,
  • czas założenia jest podobny do metody poprzecznego opasania oraz około 50% krótszy od zastosowania pasów metodą owinięcia,
  • koszty są niewiele większe niż tradycyjne pasy transportowe,
  • stworzone siatko-pasy możemy w dowolnej chwili rozłączyć i skorzystać z pojedynczych pasów do zabezpieczania ładunków.

 

Ważnym aspektem jest to, aby pasy transportowe były zgodne z normą EN 12 195-2. Na pasie można znaleźć wiele informacji (Rys. 3.), lecz najważniejsze parametry to znak normy,  odpowiednia zdolność mocowania LC, nominalna siła napięcia STF, wartość wydłużenia oraz długość.

Rys. 3. Przykładowe informacje na etykiecie pasa transportowego [https://www.loadlok.com/pl/pasy/etykieta-pasa-opis] 

Siatko-pasy jak inne elementy zabezpieczające ładunek ulegają zniszczeniu podczas eksploatacji, dlatego należy na bieżąco kontrolować ich stan. Uszkodzone pasy mogą w niewystarczający sposób zabezpieczyć ładunek , w tym celu raz do roku należy sprawdzić ich stan. Należy je wycofać z użytkowania w przypadku:

  • wystąpienia nacięcia na pasach (powyżej 5% szerokości),
  • wystąpienia rozerwania pasów (powyżej 5% szerokości),
  • braku lub nieczytelnej etykiety, widocznych zarysowań, wyszczerbienia lub innych czynników spowodowanych korozją,
  • uszkodzenia szwów na połączeniach lub szlufkach,
  • stosowania elementu w nieodpowiedniej temperaturze,
  • eksploatacji elementu podczas oddziaływania substancji chemicznych,
  • deformacja elementów metalowych.

System siatko-pasów „MiNi” jest nowym elementem zabezpieczającym na rynku, posiada wiele zalet, które wyróżniają go na tle innych akcesorii ochraniających przewożone ładunki.  Dzięki swojej trwałości oraz możliwości tworzenia rożnego rodzaju siatek pozwala na zabezpieczenie odmian elementów przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać o prawidłowej eksploatacji siatko-pasów oraz eliminacji lub wymianie pasów które uległy uszkodzeniu.

Studenci Politechniki Śląskiej

Wydział Transportu i Inżynierii Lądowej w Katowicach

Paweł Dziura

Kamil Kopeć

Oceń artykuł

SILNIK PRAWNYpraca dla kierowcy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Wpisz tutaj swoje imię i nazwisko