Audyt techniczno-prawny ma na celu weryfikację prawidłowego doboru środków transportowych, rozmieszczenia oraz mocowania ładunku przy jednoczesnym wykonaniu instrukcji realizacji dalszych wskazań audytora.
Jedną z najczęstszych przyczyn szkód w transporcie rzeczy jest nieprawidłowe mocowanie ładunków. Powszechnie bardzo niesłusznie twierdzi się, iż za szkodę wynikłą z nieprawidłowego zamocowania ładunków odpowiedzialność, co do zasady ponosi przewoźnik. Tezę taką (co do zasady niesłuszną) promują niektórzy autorzy komentarzy oraz podręczników poświęconych krajowemu i międzynarodowemu prawu przewozowemu. Zgodnie ze stanem prawnym, za szkody powstałe w wyniku błędnego mocowania ładunku odpowiada, zasadniczo nie przewoźnik, lecz nadawca, a w pewnych sytuacjach także odbiorca. Mało tego, okoliczności, w których to przewoźnik, a nie nadawca/odbiorca ponosiłby odpowiedzialność za szkody wynikłe z nieprawidłowego mocowania są skrajnie wyjątkowe.
Analiza procesów przygotowania ładunku do transportu, prawidłowy dobór pojazdu, kwalifikacje kierowcy, załadowcy, operatora to dosyć zróżnicowana grupa działań, jakie podlegają audytowi. Jest to bardzo żmudny i skomplikowany proces, którego celem i jednocześnie finalnym produktem jest optymalizacja procesu załadunku. Oznacza to nic innego jak zaoszczędzenie czasu i pieniędzy przy jednoczesnym spełnieniu wymagań prawnych oraz norm i standardów unijnych. Przypomnijmy, że Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 stycznia 2018 r. w sprawie sposobu przewozu ładunku NIE odpowiada na zasadnicze pytanie nadawcy, a mianowicie w jaki sposób unieruchomić konkretną jednostkę ładunkową. Problem wynika z samej struktury aktu prawnego, który został podzielony na dwie części – część normatywną, oraz bardzo krótką i ogólną – część techniczną.
Audyty wykonywane przez zespoły prawników oraz inżynierów Kancelarii Prawnej Viggen oraz Logistic Technologies łączą aspekty techniczne z prawem. Nasz cel to w szczególności:
- przeciwdziałanie stratom nabywców z tytułu uszkodzenia, zniszczenia (utraty) ładunku;
- przeciwdziałanie możliwości utraty praw do likwidacji szkód;
- przeciwdziałanie stratom z tytułu wypłaty przewoźnikowi za “przestój” w trakcie kontroli na drodze;
- przeciwdziałanie stratom z tytułu kosztów przeładunku, konwojowania środków transportowych do najbliższego parkingu, kosztów parkingów strzeżonych, kosztów zakupu dodatkowych środków unieruchamiających;
- OCHRONA ŻYCIA I ZDROWIA postronnych uczestników ruchu drogowego
Realizowane przez nas audyty cechuje zgodność z aktualnym stanem prawnym:
- aktualną normą PN EN 12 195-1;
- aktualnymi wytycznymi Komisji Europejskiej;
- aktualnymi krajowymi uregulowaniami prawnymi.
Audyt składa się z następujących specjalistycznych procesów:
1. Analiza prawno-techniczna, dotycząca prawidłowego doboru środków transportowych, rozmieszczenia oraz mocowania ładunku, z jednoczesnym wykonaniem instrukcji zalecanych realizacji dalszych wskazań audytora. W przedmiotowym obszarze proponowana jest realizacja następujących procesów:
ETAP I:
1) Określenie kompetencji i odpowiedzialności osób uczestniczących w procesie załadunku, rozładunku, przewozu ładunku oraz organizacji i wykonania transportu.
2) Określenie oraz inwentaryzacja wykorzystywanych systemów mocowania ładunków – analiza normatywnych i praktycznych metod zabezpieczenia wykorzystywanych przez Zleceniodawcę (weryfikacja środków mocujących w kontekście charakterystyki ładunku i środków transportowych służących do przewozu ładunku, wykorzystywanych przez załadowcę/rozładowcę).
3) Określenie charakterystyki technicznej środków transportu w kontekście możliwości oraz prawidłowości wykorzystania przewożonego ładunku.
4) Określenie charakterystyki wymagań punktów mocujących, wymaganych w stosowanych przez audytowany podmiot środkach transportowych.
5) Weryfikacja techniczna środków transportowych przystosowanych do przewozu ładunków.
6) Parametryzacja przewożonych ładunków.
ETAP II:
1) Utworzenie tymczasowych rozwiązań, pozwalających na wdrożenie w przyszłości rozwiązań docelowych (wskazanych w pkt. 3),
2) Przedstawienie wykazu zaleceń wskazujących osobom odpowiedzialnym za przewóz oraz załadunek ładunku, a także przedstawienie wytycznych do odpowiedniego wykonania ich zadań,
3) Przygotowanie właściwej instrukcji, wskazującej zalecane przez Wykonawcę działania (zrealizowanej na podstawie wniosków będących zakończeniem usługi audytu).
ETAP III:
1) Teoretyczne szkolenie wyselekcjonowanej kadry podmiotu audytowanego z zakresu zasad i metod rozmieszczania ładunku oraz mocowania ładunku w kontekście wyspecyfikowanych środków transportowych,
2) Praktyczne szkolenie wyselekcjonowanej kadry podmiotu audytowanego z zakresu zasad i metod rozmieszczania ładunku oraz mocowania ładunku w kontekście wyspecyfikowanych środków transportowych.
Przedstawiona instrukcja, wskaże kierunki dalszych zalecanych działań Zamawiającego, pozwalających dostosować podmiot audytowany do osiągnięcia stanu optymalnego, adekwatnego do uwarunkowań techniczno- prawnych.
3) Audytor przedstawi w formie pisemnej raport, stanowiący zbiorczy wykaz ustaleń, wniosków, zaleceń oraz instrukcji postępowania zalecanych w podmiocie objętym audytem.
4) Audytor zastrzega, iż audyt oraz powstała na jego podstawie instrukcja będą przygotowane w oparciu o konkretny wskazany przez Zamawiającego zestaw środków transportowych.
5) Oferta ta proponuje zakres czynności zmierzających do osiągnięcia optymalnego bezpieczeństwa przedsiębiorstwa oraz kadry kierowniczej przedsiębiorstwa w zakresie odpowiedzialności:
– karnej,
– finansowej,
– administracyjno – prawnej,
– cywilnej – odszkodowawczej.
Celem proponowanych specjalistycznych prac audytorskich jest także przeciwdziałanie stratom z tytułu uszkodzenia, zniszczenia (utraty) ładunku, jak również utraty praw do dochodzenia odszkodowania.
Szczegółowe określenie czasu realizacji poszczególnych etapów audytu nastąpić może po zapoznaniu się z warunkami technicznymi i specyfikacją zestawu środków transportowych wykorzystywanych przez Zleceniodawcę.
Jeśli chcą Państwo otrzymać tabelę środków transportowych, na podstawie której dokonamy przygotowania indywidualnej wyceny realizacji audytu, zapraszamy do kontaktu:
jak@logistictechnologies.pl, tel. 519 140 984