Strona główna Informacje prawne Jak zalogować prawidłowo kartę kierowcy?

Jak zalogować prawidłowo kartę kierowcy?

70206
4.91/5 (54)

Jak zalogować prawidłowo kartę kierowcy? Prawidłowe zalogowanie karty kierowcy w tachografie cyfrowym przysparza wiele problemów i niestety jest źródłem poważnych kar finansowych. Jak więc ich uniknąć? Jak prawidłowo zalogować kartę kierowcy tachografie cyfrowym? Kiedy kierowca musi zrealizować wpis manualny a kiedy może z niego zrezygnować? Jakie są konsekwencje finansowe nieprawidłowego zalogowania karty kierowcy w tachografie cyfrowym? Na te pytania odpowiemy w niniejszym opracowaniu.

Jeśli kierowca nieprawidłowo zaloguje kartę to zamiast udokumentować ’odpoczynek’ (piktogram: łóżko) w pliku cyfrowym zapisany zostanie ’nieudokumentowany okres aktywności’ (piktogram: pytajnik(?)). Jeżeli na karcie zapisany zostanie 'nieudokumentowany okres aktywności’ to zakładając nawet, że trwa on np. ponad: 11 godzin to nie zostanie uznany przez organy kontrolne za 'odpoczynek’.

 

Aby tego uniknąć kierowca musi postępować zgodnie z poniższą procedurą:

  1. kierowca wsuwa kartę do tachografu cyfrowego,
  2. tachograf wita kierowcę słowem: 'welcome’ i podaje datę oraz godzinę zgodną z czasem UTC,
  3. tachograf podaje nazwisko właściciela karty,
  4. tachograf podaje datę i godzinę ostatniego wyjęcia karty z (dowolnego) tachografu cyfrowego,
  5. tachograf pyta: ’WPIS MANUALNY’ i sugeruje odpowiedź: ’TAK’ – kierowca powinien nacisnąć przycisk ’OK’
  6. tachograf pyta: ’KONIEC ZMIANY’ i sugeruje odpowiedź: ’NIE’ – kierowca powinien nacisnąć przycisk ’OK’,
  7. tachograf podaje dwie daty oraz dwie godziny: u góry podaje datę i godzinę ostatniego wyjęcia karty kierowcy a na dole podaje (pulsującą) datę i godzinę ostatniego wyjęcia karty, którą można zmienić na datę aktualną – kierowca powinien wciskając przycisk strzałki (do góry) ustawić aktualną datę i godzinę (obecną) i naciska przycisk ’OK’,
  8. przyciskiem z numerem '1, który znajduje się w lewym dolnym rogu tachografu kierowca wybiera przyciskając symbol: ’odpoczynek’’łóżko’ i przyciska ponownie ’OK’.
  9. Teraz karta kierowcy została zalogowana w sposób prawidłowy i okres pomiędzy ostatnim jej wyjęciem z tachografu a obecnym założeniem został udokumentowany jako ’odpoczynek’.

Dlaczego, więc tachograf automatycznie nie oznacza tego czasu jako ’odpoczynek’ i dlaczego kierowca musi wykonać wpis manualny?

Otóż trzeba pamiętać, że tachograf cyfrowy to tylko proste urządzenie informatyczne, które nie wie co kierowca robił od chwili kiedy wysiadł z pojazdu i zabrał własną kartę. Tachograf nie wie czy kierowca w tym czasie wykonywał przykładowo 'inną pracę’ lub czy też jechał innym pojazdem wyposażonym w tachograf analogowy (na wykresówkach). Dlatego też tachograf nie może sam założyć że kierowca był na 'odpoczynku’ i dlatego kierowca sam musi określić manualnie jaką czynność wykonywał pomiędzy wyjęciem karty a jej ponownym założeniem.

Kiedy kierowca może zrezygnować z dokonania wpisu manualnego?

Jeśli po wyjęciu karty kierowcy z tachografu kierowca wykonywał jazdę przez kilka dni na pojeździe z tachografem analogowym lub posiada na ten czas zaświadczenie o odpoczynku to po ponownym włożeniu karty do tachografu nie musi dokonywać wpisu manualnego (może wybrać w pozycji – „e”)) opcję ’WPIS MANUALNY’’NIE’ – i nacisnąć ’OK’. Takie rozwiązanie można wybrać jeśli cały czas (co do minuty) będzie udokumentowany na wykresówkach (oraz ich rewersach ręcznym obrysem) lub będzie udokumentowany na zaświadczeniach urlopowych lub zaświadczeniu o odpoczynku.

Jakie są konsekwencje finansowe nieprawidłowego zalogowania karty kierowcy?

Zgodnie z pkt.: 12.12. wykazu kar ’Udostępnienie podczas kontroli w przedsiębiorstwie niepełnych danych o okresach aktywności kierowcy będzie skutkowało karą w wysokości 300 zł za każdy dzień’.

Oceń artykuł

SILNIK PRAWNYpraca dla kierowcy
Autor ponad 250 publikacji prawnych dotyczących w szczególności: europejskiego prawa pracy i ubezpieczeń społecznych mobilnych pracowników „delegowanych”, elementów prawa podatkowego pracowników -„rezydentów”, europejskich regulacji dot. okresów prowadzenia pojazdów, przerw i odpoczynków kierowców, międzynarodowego prawa użytkowania tachografów, prawa przewozowego, prawa mocowania ładunków, prawa przewozu ładunków szybko psujących się, prawa przewozu, materiałów niebezpiecznych, krajowego i unijnego prawa przewozu osób, międzynarodowych reguł handlowych Incoterms 2010, prawa administracyjnego branży TSL, elementów prawa ruchu drogowego.

7 KOMENTARZE

  1. Dlaczego po wykonaniu wszystkiego zgodnie z opisem na wydruku pojawia się pytajnik i liczy każdą pauza od 24.Kończę pracę o 16 wyciągam karte.Wkładam następnego dnia o 6 i na wydruku mam 6 godzin pauza i pytajnik.Co żle robię?

    • Rozpoczynałem pracę u tachograf pytał czy odpoczynek do teraz? Ja wtedy na chwilę wysiadłem i pojawił się komunikat przekroczono czas wyboru przycisku czy coś takiego. O co chodzi? Nie zaliczyli pauzy czy jak

  2. Witam mam pytanie ponieważ, wyświetla mi się znak ? przy jeździe doszedłem do tego że dwa dni temu musiałem jechać w podwójnej i kolega nie zrobił wpisu manualnego na drugim slocie .Co w takiej sytuacji?

  3. Pytanie. Czy moment włożenia karty (zalogowania) do tachografu kończy odpoczynek dobowy/tygodniowy, czy dopiero rozpoczęcie jazdy? Jeśli włożyłem kartę a jazdę zacząłem za godzinę, to czy ta godzina jest kontynuacją odpoczynku?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Wpisz tutaj swoje imię i nazwisko