Autor publikacji: Dr Mariusz Miąsko Prezes Kancelarii Prawnej Viggen sp.j.
Podtytuł: Punkt 25 preambuły rozporządzenia 561/2006 WE
(25) W interesie skutecznego egzekwowania przepisów pożądane jest, by wszystkie regularne krajowe i międzynarodowe przewozy osób, podlegały kontroli przy użyciu standardowych przyrządów rejestrujących.
Analizując powyższy zapis, można odnieść przekonanie, iż na terenie Polski powyższy postulat nie został w pełni zrealizowany. Warto bowiem zauważyć, że na terenie naszego kraju w krajowym przewozie osób, na liniach regularnych do 50 km, kontrola jest realizowana w oparciu o „rozkłady czasu pracy kierowców”, a nie na podstawie „standardowych przyrządów rejestrujących”.
Jednak głębsza analiza zagadnienia pozwala zweryfikować przedmiotowe stanowisko. Warto bowiem zauważyć, że uregulowania niniejszego rozporządzenia stanowią międzynarodowe źródło prawa pracy.
Ma to znaczenie w procesie dokumentowania czasu pracy kierowców. Art. 25 ust.1 pkt. 5 u.ocz.p.k., określa, że ewidencja czasu pracy kierowców jest prowadzona w formie rejestrów sporządzonych na podstawie dokumentów, o których mowa w pkt. 1-4, czyli także na podstawie wykresówek i plików cyfrowych (jeśli tylko takie zostały zarejestrowane podczas jazdy przez tachograf).
W tym kontekście, można zauważyć, że postulat niniejszego punktu preambuły do rozporządzenia 561/2006 WE, znalazł odzwierciedlenie także na gruncie źródeł krajowych prawa pracy.
W odniesieniu do pozostałych podbranż transportu drogowego postulat wykorzystywania standardowych przyrządów rejestrujących został w pełni zrealizowany.
Niniejszy dokument podlega ochronie prawnej na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r., Dz. U. 06.90.631 z późn. zm.).