Strona główna Informacje prawne Kto zapłaci za przejazd po nowelizacji ustawy o drogach publicznych?

Kto zapłaci za przejazd po nowelizacji ustawy o drogach publicznych?

814
0
No Ratings Information Message

Kto zapłaci za przejazd po nowelizacji ustawy o drogach publicznych. Od 1 lipca opłatą za przejazd po autostradach i drogach ekspresowych, a nawet po wszystkich drogach krajowych (w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt. 3 znowelizowanej ustawy o drogach publicznych) objęte będą nie tylko ciężarówki i pojazdy służące do celów zarobkowych, ale także „zespoły pojazdów” o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Chodzi o te auta, które będą ciągnęły odpowiednio ciężką przyczepę lub naczepę z ładunkiem. Dotyczyć to ma także przypadków, gdy taki zestaw nie będzie wykorzystywany do celów zarobkowych – jak np. składający się z auta osobowego i przyczepy campingowej lub przyczepy do przewozu koni.

– W tym przypadku nie jest wykluczone, że stan prawny, który będzie obowiązywał od 1 lipca 2011 r., jest wynikiem błędu legislacyjnego – informuje Agencja AM Art-Media.

Zwraca ona uwagę, że obciążenie opłatą samochodów osobowych może rodzić wiele praktycznych problemów. Kierowca takiego zestawu będzie mógł być zatrzymany do kontroli wagi. Tylko kto i w jakich okolicznościach będzie to robił? Jak zmusić kierowców do uiszczania opłat oraz kto będzie kontrolował wywiązywanie się z obowiązku? Innym skutkiem może być zwiększenie ruchu na drogach niepodlegających opłatom, za to nieprzystosowanych do natężonego ruchu samochodowego. Konsekwencją będą także korki oraz obniżenie bezpieczeństwa na drogach.

Tylko w Polsce, spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej, całkowita masa pojazdu będzie liczona jako suma pojazdu oraz naczepy/przyczepy, a nie samego pojazdu powyżej 3,5 tony (co jest wpisane w dowodzie rejestracyjnym). Ta „unikalna” sytuacja nie odpowiada też założeniom dyrektywy 2006/2008/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 maja 2006 r. Zawarta w niej definicja „pojazdu” nie obejmuje pojazdów przeznaczonych lub używanych do transportu osób oraz pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 ton.

Dla ewentualnej zmiany powyższego stanu rzeczy niezbędna jest nowelizacja ustawy o drogach publicznych. Grozi to jednak opóźnieniem wejścia w życie e-myta, więc nie wiadomo, czy szybko nastąpi.

źródło: wnp.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułW 2011 roku wchodzi w życie 5 nowych lub znowelizowanych aktów prawnych. Znaczna część firm transportowych nie przetrwa zmian ze względów formalnych. Sprawdź dlaczego, i które firmy nie przetrwają…
Następny artykułPolicja karze kierowców zawodowych bez kategorii B