Rząd zaskoczył nas nieplanowaną i dokonaną na ostatnią chwilę dodatkową podwyżką minimalnego wynagrodzenia, jakie będzie obowiązywało w 2025 roku.
Przez wiele miesięcy Rada Ministrów zapowiadała, że minimalne wynagrodzenie za pracę w 2025 roku osiągnie kwotę 4626 zł. Jak się jednak okazało, w wyniku korekty prognozy inflacji dokonanej w projekcie ustawy budżetowej, konieczne było jej dodatkowe podwyższenie. Kancelaria Prawna Viggen Sp.j. informuje, iż Rozporządzenie Rady Ministrów z 12 września 2024 w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 roku zostało opublikowane 13 września 2024 r. w Dzienniku Ustaw.
Zgodnie z rozporządzeniem od 1 stycznia 2025 roku minimalne wynagrodzenie zostanie podniesione do kwoty 4666 zł brutto.
Wzrasta również minimalna stawka godzinowa – od 1 stycznia 2025 roku będzie to kwota 30,50 zł brutto.
Wątpliwości w ostatnich dniach budziła kwestia tego, ile razy wzrośnie minimalna krajowa w 2025 roku. Okazuje się, że w przeciwieństwie do lat ubiegłych wzrośnie ona wyłącznie raz i będzie obowiązywała przez wszystkie miesiące 2025 roku.
Podwyżki, które wcześniej rząd proponował Radzie Dialogu Społecznego, miały wynieść pierwotnie: 4626 zł dla płacy minimalnej i 30,20 zł dla stawki godzinowej. Finalne podniesienie kwot to efekt zwiększonej prognozy inflacji na 2025 rok – z 4,1 proc. do 5 proc.
W przypadku pracy na pełny etat – bez uwzględniania ulg – od wynagrodzenia odejmujemy składkę emerytalną 455,40 zł, składkę rentową 69,99 zł, składkę chorobową 114,32 zł i składkę zdrowotną 362,37 zł. Do tego dochodzi zaliczka na podatek PIT, wynosząca 153 zł. Do ręki pracownika trafi kwota 3510,92 zł.
Wzrost minimalnego wynagrodzenia spowoduje również wzrost innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy, które są liczone na podstawie, m.in.:
- wynagrodzenie za czas przestoju;
- dodatek za pracę w porze nocnej;
- kwota wynagrodzenia wolna od potrąceń;
- kwota minimalnego odszkodowania należnego pracownikowi za naruszenie wobec niego zasady równego traktowania czy stosowanie mobbingu;
- kwota maksymalnej wysokości odprawy pieniężnej z ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników;
- wynagrodzenie za miesiąc, w którym pracownik nie świadczy pracy ze względu na rozkład czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.
Rząd pracuje nad projektem nowej ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, która ma na celu implementację do polskiego porządku prawnego unijnej dyrektywy ws. adekwatnych wynagrodzeń. Zgodnie z założeniami projektu, od 1 stycznia 2025 r. w życie miałyby wejść przepisy dotyczące zrównania wynagrodzenia minimalnego z zasadniczym, co dla wielu pracowników będzie oznaczać podwyżkę. Obecnie przy wyliczaniu wynagrodzenia minimalnego brane są pod uwagę również inne niż wynagrodzenie zasadnicze, składniki wynagrodzenia takie jak premie regulaminowe, dodatki za staż pracy czy pracę w szkodliwych warunkach.
W kontekście systematycznie powstających zmian w regulacjach zachęcamy do skorzystania z naszej oferty w zakresie tworzenia regulaminów pracy i wynagradzania, optymalizacji warunków wynagradzania kierowców, a także pracowników zatrudnionych w innych grupach zawodowych. Nasze wieloletnie doświadczenie i zespół prawny składający się z doświadczonych ekspertów prawa pracy przygotuje Państwu uregulowania mające na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa firmie przy równoczesnym spełnieniu wymogów jakie nakłada na nas legislator.
Tworząc regulaminy pracy i wynagradzania dla przedsiębiorstw transportowych zaznaczyć należy, że zadanie to wymaga pogłębionej wiedzy w zakresie zasad wynagradzania takich pracowników, zasad ewidencjonowania czasu pracy oraz możliwości, a często i konieczności wypłaty dodatkowych składników wynagrodzenia. Z uwagi na fakt, że tryb pracy kierowcy jest zasadniczo odmienny od typowego zatrudnienia w systemie podstawowym oraz uwzględniając fakt, że na przedsiębiorstwie spoczywa dodatkowy obowiązek solidnego ewidencjonowania czasu pracy w zasadzie w odniesieniu do każdej minuty kierowcy, staje się naturalnym, że na pracodawcy spoczywa więcej obowiązków. Wobec powyższego dojrzałe przedsiębiorstwa transportowe wiedzą, że koniecznym jest prawidłowe ukształtowanie składników wynagrodzenia, które z jednej strony dają bezpieczeństwo, legalność oraz komplementarność zapisów, a z drugiej strony pozwalają w sposób optymalny ukształtować i niejako włączyć do stosunku pracy regulacje, które pozwalają spółce optymalizować koszty funkcjonowania na rynku.
W tym miejscu warto również zaznaczyć, że zajmujemy się zarówno przygotowywaniem optymalizacji zasad wynagrodzeń kierowców i innych grup pracowniczych przy zatrudnieniu na umowy o pracę, ale także tworzymy innowacyjne rozwiązania stanowiące zatrudnienie zgodnie z zasadami Przepisów prawa cywilnego co w dużej mierze pozwala ograniczać wciąż rosnące koszty firm transportowych. Wiemy, że narastające koszty wynikające z polskich zmian legislacyjnych, rosnącej inflacji oraz systematycznie wprowadzanych zasad pakietu Mobilności silnie uderzają w polski transport. Dlatego Kancelaria Prawna Viggen jako podmiot od lat trudniący się w obsłudze tej branży wraz ze Stowarzyszeniem „Najlepsza Droga” podejmuje szeroko zakrojone działania zmierzające do tego, aby zabezpieczyć Państwa interes i zadbać o jakże ważą gałąź polskiej gospodarki jaką jest właśnie transport.
Z uwagi na wyżej wskazane zmiany w regulacjach zasadnym są kierunki działania zmierzające do podjęcia odpowiednich kroków celem zabezpieczenia finansowego spółki. Nakładane obciążenia i wymogi podyktowane płacą minimalną z całą pewnością zasadniczo wpłyną na możliwość efektywnego i ekonomicznie płynnego bezpieczeństwa finansowego każdej spółki. Jeśli w planach budżetowych spółki nie przewidziano zabezpieczenia finansowego na tego rodzaju okoliczność, jesteśmy w stanie zaoferować jeszcze na tym etapie rozwiązania zmierzające do stworzenia i wprowadzenia konstruktu umożliwiającego otrzymanie dużych wolumenów oszczędności dla firmy bez wprowadzania jakże ostatnio powszechnych w środowisku zwolnień grupowych czy cięcia kosztów na usługach koniecznych czy też gwarantujących bezpieczeństwo finansowe.
Proszę zwrócić uwagę, że zmiana od stycznia 2025 r. przy zatrudnieniu np. 100 kierowców to jest dodatkowa kwota ok. 45.000,00 zł[1] dodatkowego kosztu na miesiąc – spółka będzie musiała znaleźć te pieniądze – co więcej te kwoty ciągle będą rosły. Nie należy spodziewać się optymistycznego założenia, że na rynku wzrosną ceny za frachy, bowiem jak widzimy obserwując rynek transportowy, największe przedsiębiorstwa uporały się z problemem uelastyczniając formę współpracy z kierowcami i dając sobie możliwość poprzez tego rodzaju rozwiązania otrzymania uzysków oszczędności, które dają im poduszkę ekonomicznego bezpieczeństwa. W obecnych czasach tego rodzaju rozwiązanie wydaje się jednym z najbardziej ekonomicznie uzasadnionych i równocześnie gwarantującym przetrwania kryzysu w sposób zapewniający utrzymanie kadry oraz ich wynagrodzenia na de facto nie obniżonym poziomie, a nawet na możliwych wzrostach poprzez odpowiednie konstrukty prawne które to Kancelaria Prawna Viggen może zaoferować poprzez wprowadzenie umowy o świadczenie usług kierowania pojazdami wraz z pakietem rozliczeniowym. Oferta kierowana jest do tych z Państwa, których potrzeby finansowe wymagają dokonania zmiany, a równocześnie zabezpieczenia dobrobytu firmy, pracowników oraz kontraktów. Obecnie widać, że spółki, które z tych rozwiązań skorzystały zdecydowanie nie mają problemów finansowych, a zmiany stawek minimalnych nie stanowią okoliczności, które mogą stanowić podstawę do zwolnień czy cięć finansowych w innych usługach. Okoliczność tą z pewnością może potwierdzić wiele naszych klientów.
Obecnie przedsiębiorstwa myślące krótkowzrocznie niestety nie dają sobie szans. Firmy muszą myśleć długofalowo podejmując decyzję umożliwiające zachowanie ekonomiki odpowiedniej dychotomii w zakresie zatrudniania i możliwości finansowych spółki. Rynek pozostanie wyłącznie dla tych , który wykorzystają tę okazję i podejmą właściwe krorki, co już pokazują statystyki i wyniki GUS. To niezaprzeczalny fakt.
Jesteśmy w trakcie kilku procedur legislacyjnych mających na celu wprowadzenie lepszych uregulowań dla branży transportowej, nie ustajemy w działaniach przed wszelkimi organami celem zabezpieczenia Państwa interesu. Równolegle systematycznie doskonalimy i aktualizujemy nasz autorski program VTS Project, który ma na celu prawidłowe wyliczanie wynagrodzeń zarówno na umowach o pracę jak i umowach o świadczenie usług, tak aby firma działała najbardziej optymalnie, bezpiecznie i legalnie.
Odsyłamy także do publikacji:
oraz
https://jazdaprawna.pl/nowelizacja-bledow-i-atak-na-transport-do-35-t-dmc/
Zachęcamy do współpracy.
Kontakt:
biuro1@viggen.pl tel. 509-982-577
jak@viggen.pl tel. 519-140-984
Zachęcamy także do przystąpienia do naszego Stowarzyszenia Uczestników Rynku i Komunikacji Samochodowej i Transportu Drogowego „Najlepsza Droga” i czynnego uczestniczenia i na bieżąco działania w podejmowanych przez nas pracach.
Opracowała
Karolina Grzelec – Kierownik Działu Silnik Prawny
Anna Nieć-Mrzygłód – Dyrektor Generalna
Kancelaria Prawna Viggen Sp.j
[1] Wartość uśredniona, oscylowana