Strona główna Informacje prawne Oświadczenie dotyczące roli Biura Premiera RP ws. kar nakładanych na kierowców za...

Oświadczenie dotyczące roli Biura Premiera RP ws. kar nakładanych na kierowców za viaTOLL

965
0
No Ratings Information Message

Oświadczenie dotyczące roli Biura Premiera RP ws. kar nakładanych na kierowców za viaTOLL. Po emisji publikacji w Rzeczpospolitej pod tytułem: „Zabójcze kary dla kierowców” pojawiły się pytania dotyczące roli Premiera w sprawie dotyczącej bezprawnego nakładania kar na kierowców „za bramownice”. W związku z powyższym, że z publikacji nie wynikała wprost rola Biura Premiera, jeden z ekspertów udzielających wywiadu do publikacji wystosował oficjalne oświadczenie w tej sprawie. Poniżej znajduje się jego treść.

Oświadczenie

W dniu 13 kwietnia 2013 roku w dzienniku „Rzeczpospolita” na jej pierwszej stronie, ukazał się (wyśmienity moim zdaniem) artykuł Pana redaktora Łukasza Kuligowskiego pod tytułem „Zabójcze kary dla kierowców”. Artykuł przytacza drastyczne przykłady bezprawnego karania wielkimi karami kierowców w ramach funkcjonowania elektronicznego systemu ewidencji ruchu pojazdów viaTOLL. Stowarzyszenie Uczestników Rynku Komunikacji Samochodowej i Transportu Drogowego „Najlepsza Droga”, któremu przewodniczę, już półtora roku toczy intensywną kampanię przeciwko bezprawnemu nakładaniu kar przez I.T.D. za aprobatą Ministerstwa Transportu.

Dlatego wspomniany artykuł w „Rzeczpospolitej” uważam za bardzo cenny materiał informacyjny, ponieważ zapoznaje szeroką opinię publiczną ze skandalicznymi praktykami Inspekcji Transportu Drogowego.

W tekście artykułu znajduje się także moja dosłowna wypowiedz: „Przejazd odbywa się od punku A do punkt B po danej drodze {…}tylko trzy osoby w kraju tego nie rozumieją _ premier ,minister transportu i główny inspektor transportu drogowego”.

Reakcja na artykuł była żywa, także ja odebrałem wiele wyrazów poparcia mojego stanowiska. Jednak zauważyłem zarazem pewien rodzaj zainteresowania dlaczego w kontekście tej sprawy wymieniany jest także Pan Premier? Dla członków naszego stowarzyszenia, sprawa jest na pewno jasna ponieważ mogli zapoznać się z treścią czterech obszernych, merytorycznych pism które skierowałem właśnie w sprawie stosowania systemu via TOLL do Pana Premiera w ciągu 2012 roku (pism interwencyjnych skierowanych w tej sprawie do I.T.D. oraz Ministerstwa Transportu było niewspółmiernie więcej). Jednak szerszy krąg opinii publicznej o tej kampanii naszego stowarzyszenia w sprawie nieprawidłowości wynikłych z stosowania systemu via TOLL prawdopodobnie nie ma wiedzy i stąd niniejsze oświadczenie.

Informuję więc, że w przedmiotowym wywiadzie wymieniłem Pana Premiera, ponieważ na pisma kierowane do Biura Premiera otrzymywałem standardowe odpowiedzi, nic do sprawy nie wnoszące. Biuro Pana Premiera nie potrafiło przez kilka miesięcy udzielić odpowiedzi czy podziela stanowisko że o jednym przejeździe po drodze krajowej może być mowa tylko wówczas, gdy występuje jeden wjazd na drogę i jeden zjazd z drogi.

W tej sytuacji na nasz wniosek sprawą zainteresowała się Pani Profesor Ewa Lipowicz – Rzecznik Praw Obywatelskich. Odpowiedz Ministerstwa Transportu na wystąpienie w tej sprawie jest moim zdaniem połowiczna i sprzeczna z treścią przepisu.

Wyjaśniam więc, że Biuro Pana Premiera zaangażowaliśmy w przedmiotową sprawę gdy z otrzymanych odpowiedzi wynikało, że Główny Inspektor Transportu Drogowego oraz Minister Transportu nie rozumieją pojęcia: „przejazd po drodze krajowej” /art. 13 k ustawy o drogach publicznych/. W praktyce skutkuje to bezprawnym wymierzaniem na kierowców kar w astronomicznej wysokości przez inspektorów ITD. Tak więc pozostało mi jedynie zwrócić się do zwierzchnika urzędników w osobie Pana Premiera. Jak już wcześniej wykazałem Biuro Pana Premiera także nie stanęło na wysokości zadania i nie odniosło się do zadawanych pytań.

Warto tutaj dodać, że wspomniane pisma do premiera miały charakter ekspertyz prawnych, wykazujących jednoznacznie bezprawność wysokości nakładanych kar.

Kampanię naszego stowarzyszenia przeciw bulwersującym praktykom I.T.D można w skrócie nazwać walką o zapobiegnięcie anarchii prawnej, i woluntaryzmowi – czyli czynnikom zabójczym dla praworządności i sprawnego działania państwa obywatelskiego, który nieraz już nazywano „dialogiem głuchych”.

Pragnę zaznaczyć, że Stowarzyszenie URKSiTD „Najlepsza Droga” jest apolityczne i nie włącza się w jakiekolwiek relacje i sympatie polityczne. Chcemy natomiast rzetelnego stosowania obowiązującego prawa w oparciu o jego merytoryczną wykładnię wypracowaną przez pokolenia prawników /co określane jest w nauce prawa jako jego doktryna/.

Uważamy też, że każdy urzędnik jest jedynie sługą państwa stosującym obowiązujące prawo i stojącym na jego straży.

 Mariusz Miąsko

ZOBACZ CO JUŻ ZROBILIŚMY DLA TWOJEJ FIRMY TRANSPORTOWEJ!

Potencjał reakcji 2

Oceń artykuł

Poprzedni artykułNowiny24.pl piszą na temat sporu o przystanki w Rzeszowie
Następny artykułMinisterstwo przewiduje wzrost wpływów z Viatoll
Autor ponad 250 publikacji prawnych dotyczących w szczególności: europejskiego prawa pracy i ubezpieczeń społecznych mobilnych pracowników „delegowanych”, elementów prawa podatkowego pracowników -„rezydentów”, europejskich regulacji dot. okresów prowadzenia pojazdów, przerw i odpoczynków kierowców, międzynarodowego prawa użytkowania tachografów, prawa przewozowego, prawa mocowania ładunków, prawa przewozu ładunków szybko psujących się, prawa przewozu, materiałów niebezpiecznych, krajowego i unijnego prawa przewozu osób, międzynarodowych reguł handlowych Incoterms 2010, prawa administracyjnego branży TSL, elementów prawa ruchu drogowego.