Strona główna Aktualności Dnia PILNE! PARLAMENT EUROPEJSKI ODRZUCIŁ POPRAWKI DOTYCZĄCE POSTANOWIEŃ PAKIETU MOBILNOŚCI

PILNE! PARLAMENT EUROPEJSKI ODRZUCIŁ POPRAWKI DOTYCZĄCE POSTANOWIEŃ PAKIETU MOBILNOŚCI

1263
0
5/5 (4)

Kancelaria Prawna Viggen Sp.j. informuje, że władze Unii Europejskiej podjęły ostateczną decyzję dotyczącą tzw. Pakietu Mobilności, zakładającego szereg poważnych zmian dla przedsiębiorstw transportowych. Bowiem, poprawki zgłaszane przez stronę polską oraz inne kraje europejskie, mające na celu złagodzenie niezwykle restrykcyjnych przepisów Pakietu Mobilności, zostały ostatecznie odrzucone przez Parlament Europejski. Niestety, wiąże się to z nieuchronnym wejściem w życie postanowień niekorzystnych dla polskich firm transportowych.

Pakiet Mobilności zakłada zmiany w obszarach dotyczących, czasu pracy kierowców, tachografów, delegowania kierowców czy kontroli drogowych, co finalnie łączy się ze znaczną podwyżką kosztów dla przedsiębiorców.

Można stwierdzić, iż największe kontrowersje wzbudza przegłosowane postanowienie, zakładające obowiązek powrotu samochodu ciężarowego do kraju rejestracji przedsiębiorstwa, nie rzadziej niż raz na 8 tygodni. Co za tym idzie, samochody operujące na zachodzie Europy będą zobowiązane do przymusowego powrotu do Polski. Ponadto, przewoźnicy drogowi zostaną objęci przepisami dotyczącymi delegowania pracowników. Wprowadzony zostanie również zakaz wykonywania odpoczynków trwających ponad 45 godzin w kabinach pojazdów. Jednocześnie władze Unii Europejskiej postanowiły o wprowadzeniu tzw. okresu karencji, trwającego 4 dni, w czasie którego przewoźnik nie będzie mógł wykonywać żadnych operacji transportowych na terytorium danego państwa. Kolejnym niekorzystnym rozwiązaniem są przepisy wprowadzające ograniczenia dla kabotażu w postaci zakazu kabotażu obowiązującego przez 4 kolejne dni, zaraz po wykonaniu trzech takich tras.

Część postanowień Pakietu Mobilności wejdzie w życie już pod koniec sierpnia lub z początkiem września bieżącego roku. Zmiany te dotyczyć będą przykładowo czasu prowadzenia pojazdów, wymaganych przerw oraz okresów odpoczynku. Tymczasem zmiany dotyczące między innymi zakresu delegowania pracowników, dostępu do zawodu przewoźnika oraz kabotażów wejdą w życie za 18 miesięcy, tj. na początku roku 2022. Ostatni element Pakietu Mobilności, zostanie wprowadzony w roku 2024 i będą to postanowienia dotyczące tachografów, które umożliwią zdalne kontrolowanie położenia pojazdów. W 2026 roku władze Unii Europejskiej zakładają, iż powyższy obowiązek dotyczyć będzie również środków transportowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż założenia przewidywane w Pakiecie Mobilności, forsowane przez kraje Europy zachodniej bez wątpienia odbiją się na kondycji polskich przedsiębiorstw. Strona polska wraz z innymi państwami europejskimi nieustannie podnosiła fakt naruszania konkurencyjność na europejskim rynku transportowym, co niestety nie przełożyło się na wyniki głosowania dotyczącego postanowień, wskazanych powyżej.

Anna Sikora – pracownik KPV

Oceń artykuł

Poprzedni artykułZATRUDNIANIE CUDZOZIEMCÓW SPOZA UE – JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?
Następny artykułWzmożone kontrole kierowców – jak się zabezpieczyć

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj