Strona główna Aktualności Dnia Stowarzyszenie „Najlepsza Droga” w porozumieniu z KPV wnioskuje do Ministerstw w sprawie...

Stowarzyszenie „Najlepsza Droga” w porozumieniu z KPV wnioskuje do Ministerstw w sprawie kwarantanny dla kierowców

693
0
5/5 (2)

Z uwagi na okoliczności jakie w ostatnim czasie mają miejsce w polskim i zagranicznym prawodawstwie, które to bezpośrednio dotykają branży transportowej, w dniu wczorajszym działając z ramienia Stowarzyszenia „Najlepsza Droga”, wysłaliśmy pisma do Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Zasygnalizowaliśmy, że istotne jest podjęcie prawidłowych i niezagrażających branży działań. Konieczna jest pilna reakcja środowiska rządzącego z uwagi na sytuację prawną wynikającą z obecnego stanu pandemicznego i wprowadzanych z tego tytułu obostrzeń.

Jednocześnie poinformowaliśmy, że stanowisko polskiego rządu dotyczące kwarantanny stoi w sprzeczności z wytycznymi Komisji Europejskiej w zakresie tak zwanych „Zielonych Korytarzy” (Green Lanes), które jak wiemy nie są wiążące, jednak w znacznym stopniu pomagają utrzymać stały przepływ towarów w Unii Europejskiej w czasie pandemii.

Szanowni Państwo,

w związku ze zmianą przepisów, które mają wejść w życie od soboty, 27 lutego br. i dotyczyć osób przyjeżdżających z Czech i Słowacji do Polski, Stowarzyszenie Uczestników Rynku Komunikacji Samochodowej i Transportu Drogowego „Najlepsza Droga” wnioskuje o zwolnienie z obowiązku kwarantanny kierowców, którzy przekraczają granicę czesko-polską oraz słowacko-polską w ramach czynności związanych z wykonywaniem zawodu.

Informację o nieuwzględnieniu takiego wyjątku przyjęliśmy z dużym niepokojem. Strona rządowa podała do wiadomości, że kwarantanna nie będzie dotyczyła jedynie osób, które zostaną zaszczepione dwoma dawkami szczepionki lub okażą negatywny test na koronawirusa wykonany nie wcześniej niż 48 godzin przed przekroczeniem granicy.

Należy mieć na uwadze, że sytuacja kierowców transportu międzynarodowego jest już i tak wyjątkowo trudna. Dodatkowo proszę wyobrazić sobie położenie firm, które posiadają stałe zlecenia transportowe do Czech i Słowacji. Jak w takiej sytuacji kierowca ma poddawać się obowiązkowej kwarantannie? A może kierowcy tych firm mają wracać za każdym razem do Polski przez Niemcy? Czy może na granicy polsko-niemieckiej będą weryfikowane CMR-ki i prowadzone dochodzenie – skąd właściwie jedzie kierowca?

Jak widać wprowadzenie kwarantanny w przypadku transportu międzynarodowego jest kuriozalne i tylko utrudni funkcjonowanie całej branży transportowej – nie tylko w Polsce, ale również w Europie. Obowiązkowe testy powodują natomiast chaos i utrudnienia na granicach, co możemy zaobserwować na przykładzie czesko-niemieckich oraz włosko-austriackich przejść granicznych. Kierowcy koczują w wielokilometrowych korkach do punktów pobrań – taka sytuacja jest niedopuszczalna i powoduje skutek odwrotny od zamierzonego – kierowcy jeszcze bardziej narażają się na zakażenie, gdyż szybkie i sprawne przekroczenie granicy zostało praktycznie uniemożliwione. Mając na uwadze powyższe, jesteśmy zdania, że należy całkowicie zrezygnować z testów i kwarantanny dla kierowców oraz jednoznacznie doprecyzować wytyczne rządowe w tym zakresie tak, jak zrobiły to inne kraje.

Jednocześnie pragniemy poinformować, że stanowisko polskiego rządu dotyczące kwarantanny stoi w sprzeczności z wytycznymi Komisji Europejskiej w zakresie tak zwanych „Zielonych Korytarzy” (Green Lanes), które jak wiemy nie są wiążące, jednak w znacznym stopniu pomagają utrzymać stały przepływ towarów w Unii Europejskiej w czasie pandemii.

Na koniec pragniemy jeszcze zaapelować o niepodążanie drogą Niemiec, które nie wprowadziły co prawda obowiązkowej kwarantanny dla kierowców, jednak w niektórych przypadkach wymagają testów oraz przeprowadzają kontrole graniczne. Komisja Europejska skrytykowała takie działania. Zaznaczyła, że taka postawa „grozi rozbiciem jedności” oraz zobligowała Niemcy do złożenia wyjaśnień.

Tak jak wskazaliśmy we wstępie – z całą stanowczością nalegamy o wprowadzenie wyjątku w zakresie zwolnienia z kwarantanny kierowców, którzy przekraczają granice w ramach czynności związanych z wykonywaniem zawodu oraz o podanie jednoznacznych wytycznych w tej kwestii do wiadomości publicznej.

Z poważaniem,

Prezes Stowarzyszenia dr Mariusz Miąsko

 

Oceń artykuł

Poprzedni artykułObostrzenia przy wjeździe z Czech i Słowacji od 27 lutego. Co z kwarantanną dla kierowców?
Następny artykułObostrzenia dla transportu w Europie – stan na 26.02.2021 r.
Specjalista w zakresie dokumentacji w Kancelarii Prawnej Viggen. Helpdesk i operator aplikacji VTS do rozliczania czasu pracy i wynagrodzeń kierowców. Masz pytania do artykułu? Skontaktuj się ze mną: ak@viggen.pl, ak@vtsproject.pl, tel. +786 137 850

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj