Strona główna Strefa unieruchomienia ładunku Za 25% wypadków ciężarówek na drodze odpowiadają producenci i załadowcy…

Za 25% wypadków ciężarówek na drodze odpowiadają producenci i załadowcy…

357
UDOSTĘPNIJ

….tak wynika z badań Komisji Europejskiej zaprezentowanych przez Jecques-a Barotta, wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej, komisarza ds. transportu, który zwrócił uwagę, że pierwotnym źródłem wypadków jest brak odpowiedniego zapewnienia standardów mocowania ładunków podczas transportu drogowego.

Tymczasem niewielu załadowców oraz producentów ma świadomość, że zgodnie z prawem to właśnie oni, a nie przewoźnicy odpowiadają za prawidłowe załadowanie oraz unieruchomienie ładunku zgodnie z normą PN EN 12 195-1.

Ocenia się, że do 25% wypadków z udziałem samochodów ciężarowych jest skutkiem niewłaściwego mocowania ładunków.

To Państwo jako producent/nadawca, a niekiedy nawet jako odbiorca, ponoszą pełną odpowiedzialność za poniesione szkody podczas wypadku z udziałem swojego towaru.

Mit, o wyłącznej odpowiedzialności przewoźnika, który jest rozpowszechniany przez niektórych autorów komentarzy oraz podręczników poświęconych krajowemu i międzynarodowemu prawu przewozowemu, jest całkowicie błędny i bardzo niebezpieczny dla Państwa. Dlaczego? Ponieważ tworzy iluzję, że nie muszą się Państwo kompletnie interesować swoim cennym produktem podczas transportu, a całą odpowiedzialność weźmie na siebie przewoźnik, którego reprezentuje kierowca. Takim samym mitem „wyssanym z palca” jest twierdzenie o możliwości przeniesienia odpowiedzialności za niezamocowanie ładunku na przewoźnika.

Tymczasem zgodnie z polskim prawem przewozowym, a także zgodnie z Konwencją CMR przewoźnik nie ma obowiązku znać specyfiki towaru należącego do producenta/załadowcy i nie odpowiada za skutki błędnego unieruchomienia ładunku. Obwiązek znajomości charakterystyki ładunku ciąży na Państwa przedsiębiorstwie produkcyjnym, realizującym załadunek, które zgodnie z najnowszymi oficjalnymi Wytycznymi Komisji Europejskiej z 2014 r. powinno stworzyć odpowiedni, normatywny system procedur weryfikacyjnych środek transportowy, procedur załadowczych i procedur unieruchomienia ładunku.

Komisja Europejska wskazuje obowiązek zastosowania u producentów/załadowców towaru, takich procedur unieruchomienia ładunku, które spowodują, że:

  • towar nie ulegnie uszkodzeniu;

  • ochroni naczepę przed uszkodzeniami;

  • jednostka ładunkowa nie przeciąży osi oraz nie przekroczy DMC pojazdu;

  • ochroni wizerunek firmy produkcyjnej;

  • po piąte ładunek nie zabije nikogo na drodze np. podczas gwałtownego hamowania i manewrowania.

Za zakres wdrożenia Wytycznych Komisji Europejskiej odpowiada w naszej firmie Logistic Technologies zespół inżynierów z kilkunastoletnim doświadczeniem i specjalizacją w przygotowywaniu procesów logistycznych oraz procedur unieruchomienia ładunków, specjalistów, którzy latami doskonalą obliczanie siły występujące w fizyce i mechanice.

Czasy „Einstainów” za kółkiem lub w magazynie i tzw.: „ludzi Renesansu” niczym Leonardo Da Vinci, którzy są specjalistami, w każdej dziedzinie nauki minęły bezpowrotnie. Przygotowanie procesów logistycznych, załadowczych oraz mocowaniowych ładunku, stanowi ogromną dziedzinę naukową z pogranicza zaawansowanej fizyki oraz prawa.

Być może warto abyście się Państwo zastanowili, czy widząc swoje produkty nieprawidłowo zamocowane w naczepie, odważyliby się Państwo jechać własnym autem osobowym obok takiej naczepy wypełnionej Państwa niezamocowanymi produktami?

Nasze doświadczenia audytowe wskazują jednoznacznie, że ponad 95% wszystkich ładunków transportowanych jest w sposób zupełnie niezabezpieczony lub nienormatywnie (nieprawidłowo) zabezpieczony.
Doświadczenie audytowe pozwalają postawić uzasadnioną tezę, że prawie każdy obecnie ładowany w Polsce towar przypomina
tykającą bombę z opóźnionym zapłonem”. Przy obecnym dramatycznie niskim poziomie świadomości wśród producentów i załadowców w zakresie znajomości zasad unieruchomienia ładunku, niemalże pewne jest wystąpienie tragedii na drogach (co potwierdzają kolejne wypadki).

Zgodnie z badaniami Komisji Europejskiej, aż 25% wszystkich wypadków drogowych wśród ciężarówek jest pochodną nieprawidłowego zamocowania ładunku.

Dane te są przerażające, ponieważ oznacza to, że co czwarty wypadek ciężarówki na drodze wynika z niedopełnienia obowiązków producentów i załadowców podczas załadunków!!!

Statystycznie, więc podchodząc do zagadnienia można się zastanowić nie „czy” lecz „KIEDY” Państwa produkt „wyląduje” na czyimś samochodzie osobowym lub kiedy spowoduje inny wypadek oraz kto i w jakim zakresie z tego tytułu ucierpi lub straci życie? Pytanie także brzmi: „Kto poniesie z tego tytułu wielomilionowe roszczenia odszkodowawcze, rentowe itp.”?

Rachunek prawdopodobieństwa jest nieubłagany. Każdy kolejny Państwa transport, każda kolejna ciężarówka, która opuszcza Państwa zakład produkcyjny z nieprawidłowo zabezpieczonym ładunkiem zbliża do nieszczęścia, którego naprawdę można uniknąć wprowadzając zbiór obowiązujących procedur i zasad logistycznych, załadunkowych oraz unieruchamiających…

Zapraszamy do współpracy! Wiemy jak Państwu pomóc żeby ochronić Państwa majątek, dobry wizerunek i ludzkie życie, a to jest najważniejsze!

 

Czekamy na kontakt!

Konrad Kuźmienko

786 137 850

kk@viggen.pl

 


Czytaj więcej…

http://logistictechnologies.pl/kto-odpowiada-za-prawidlowe-mocowanie-ladunkow/

SILNIK PRAWNYpraca dla kierowcy